Els 'business angels' d'Esade inverteixen més que mai

L'inversor Jordi Busquet d'Esade Ban defensa que un emprenedor ha de tenir compromís i equip, finançament, mercat i mètriques

La xarxa de business angels Esade Ban no en té prou i fa bé. Tot i tancar el millor curs de la seva història amb 4,9 milions d'euros invertits en 25 projectes diferents, el director Fernando Zallo ha assegurat aquest dimarts en un esmorzar que "voldríem tenir menys projectes invertits" però amb més i millor inversió. Com sempre, no és una qüestió de quantitat sinó de qualitat.

Més concretament, la inversió mitjana per inversor ha passat dels 33.223 euros de 2015-2016 i 44.084 euros de 2016-2017 als 58.743 euros de 2017-2018. De la mateixa manera, la inversió mitjana per projecte també ha crescut fins a situar-se en 203.667 euros en comparació als 152.719 euros i 121.436 euros dels dos cursos anteriors. Tot comença amb una presentació de cinc minuts del projecte davant els inversors i si tot va bé, segueix amb una reunió que és el primer pas de la inversió.

Segons Zallo, "l'augment de la inversió per projecte significa que aportem més valor a l'emprenedor i s'explica per l'aposta dels family offices que inverteixen en projectes amb una trajectòria més llarga i amb més alta valoració". Fundada el 2009, Esade Ban integra 265 inversors (business angels, family offices i representants de venture capital) que han invertit més de 28 milions d'euros en 172 empreses al llarg dels últims set anys.

La resposta del milió

La pregunta del milió: Què han de tenir tant l'emprenedor com el projecte per rebre inversió? L'inversor d'Esade Ban, Jordi Busquet, té molt clar que la clau de l'èxit de qualsevol simfonia empresarial que comença té diferents ingredients: compromís personal i equip, finançament, mercat i mètriques. 

Busquet: "Si no has trobat finançament de Friends, family and fools (FFF) difícilment ens convenceràs a nosaltres i no inverteixo sense mètriques"

"Si no has trobat finançament de Friends, family and fools (FFF) difícilment ens convenceràs a nosaltres i jo no inverteixo si no veig mètriques", admet. L'equilibri entre il·lusió i visió també juguen, com també l'originalitat de la idea, la competència o no dins el sector o el retorn que hi ha de la inversió, entre d'altres. "Hi ha el risc de gent que es pensa que sap més que l’emprenedor", alerta. 

Segons apunta Zallo, Esade Ban té un perfil d'inversor divers: directiu d'una multinacional que està preparant la seva jubilació, consultor que està en contacte amb empreses, inversor que ho viu com una professió o inversor que comença, vol aprendre i fer només dos o tres operacions a l'any, inversor que només inverteix allà on té més experiència o inversor que inverteix a tot arreu menys al seu sector...

Més info: The Colvin Co, el 'marketplace' català de flors a domicili

Entre els projectes invertits per Esade Ban, destaquen sobretot Agroptima, The Colvin Co, BioProcel i Agora Images. "BioProcel, amb una inversió de 6.000 euros és un clar exemple de startup finançada per family offices. Es tracta d'un projecte industrial d'economia circular amb dos inversors que són importants", ha explicat Zallo. 

Una imatge val més que mil paraules

Agora Images és també un molt bon exemple de quina és l'aposta d'Esade Ban. Tant és així que el cofundador i CEO d'Agora, Octavi Royo, augura que "serà el pròxim èxit de Silicon Valley però a Barcelona". Tota una declaració d'intencions. En només tres anys, el marketplace de fotografies ha captat 2,6 milions d'euros i la seva aplicació ja supera els dos milions d'usuaris procedents de 193 països. 

Royo: "Agora serà el pròxim èxit de Silicon Valley però a Barcelona" 

De Vilassar de Mar i amb carrera d'Humanitats, Royo va convèncer un excompany de guarderia i institut com l'inversor i exalumne d'Esade José Rey per passar del somni a la realitat més visual amb Agora Images. El networking no té edat i van apostar-se una llagosta per l'èxit d'Agora. "En totes les rondes m'ha engrescat a posar capital i de totes les empreses on he invertit és la que veig que té més futur", admet Rey.

 

Octavi Royo, CEO d'Agora Images | Agora

Octavi Royo és cofundador i CEO d'Agora Images. | Agora

Busquet que ha exercit de coordinador entre els inversors d'Esade Ban a Agora Images també es desfà en elogis: "Si des de la guarderia es portaven bé ja hi ha molts punts a favor i aquest projecte va enamorar des del principi". No hi ha va faltar una primera ronda de FFF com tampoc la inversió dels business angels d'Esade i ara, l'empresa no tanca les portes a una tercera ronda de finançament.

A l'Antiga Grècia, l'àgora era la plaça pública que servia als ciutadans com a lloc de trobada i reunió. Àgora també és símbol de "llibertat, democràcia i debat". Àgora és passat però també futur a Esade Ban.

Més informació
Pepper, el nou professor d’Esade
Koldo Echebarría, nou director d’Esade
Avui et destaquem
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?

El més llegit