Etnia Barcelona fa de les ulleres obres d'art

La qualitat i passió pel color de la marca catalana representa un negoci de 48 milions d'euros que ha seduït 'celebrities' de mig món

"Etnia Barcelona somia en ser la millor marca d'ulleres del món", diu David Pellicer (Barcelona 1978), dissenyador de la marca. La companyia és hereva d'un llinatge dedicat a la indústria òptica i la vesteixen celebrities i artistes internacionals. Pellicer prové d'una llarga tradició familiar de més de 60 anys a la indústria òptica, de fet és la tercera generació d'una saga dedicada a les ulleres. El posicionament de firma caracteritzada per un tractament explosiu del color ha fet que facturi 48 milions d'euros, vengui arreu del món i creixi a ritmes del 30%.

"Jo jugava a la fàbrica"
"El meu avi era fabricant d'ulleres, el meu pare treballava a la Indo i quan es va casar amb la meva mare van muntar la seva pròpia fàbrica d'ulleres", explica l'empresari. "Jo jugava a la fàbrica, he crescut envoltat d'aquest món", afegeix.

Ell mateix va començar a treballar al taller dels seus pares quan tenia 17 anys, en un moment en què la competència asiàtica havia fet osques sobre el seu negoci. Pellicer va recuperar una marca que el seu pare havia intentat llançar, Etnia, i l'intentava vendre fent de comercial. "Fins que vam decidir tancar la fàbrica, la maquinària que teníem estava obsoleta i no ens permetia ser competitius", lamenta.

David Pellicer, dissenyador i CEO d'Etnia Barcelona Foto: Cedida

Va ser llavors quan Pellicer va marxar a la Xina: "Vaig començar a conèixer el mercat i a entendre que el que vol és qualitat a bon preu". I va decidir emprendre el seu propi projecte. A Etnia li va afegir el cognom "Barcelona" i va néixer l'any 2001 amb la idea de "ser la marca més creativa i acolorida de la indústria òptica internacional". Pellicer va fundar la companyia quan tenia 23 anys. Color, preu assequible i incrementar la qualitat a poc a poc "han estat les claus d'èxit d'Etnia Barcelona", celebra l'emprenedor.

"Ser els millors"
Per assolir aquest objectiu ha anat incorporant els "millors components del mercat". Seguint la seva filosofia, la marca intenta verticalitzar tots els processos de producció i "fer-nos-ho tot nosaltres" per tal de tenir la màxima qualitat i control sobre el producte. En aquest sentit, Etnia Barcelona només externalitza allò que "no podem produir per costos, eficiència operativa, velocitat o qualitat". Qualitat. Precisament aquest és el concepte que uneix la marca d'extrem a extrem: "Tenim fàbriques pròpies, perquè el mercat no ens ofereix ni la rapidesa ni la qualitat que cerquem al preu que cerquem", diu Pellicer. Però allà on la producció pròpia no arriba "procurem tenir els millors proveïdors i productors de components".

La marca té la seu a Esplugues, on es dissenyen, Itàlia, on es fan els components –vidres, xarneres, components metàl·lics-, i la Xina, on s'acoblen les ulleres.

Etnia Barcelona es fan amb blocs de color de "la major qualitat" Foto: Cedida

La creació d'un parell d'ulleres de principi a fi té una durada de nou mesos. Tot comença a la planta d'Esplugues de Llobregat, on Pellicer i el seu equip s'encarreguen de concebre i dissenyar els components, combinacions de color i models. "A Barcelona fem el prototipatge de les col·leccions fins a tenir la ullera perfecta amb el color perfecte, mida perfecte, barnilles perfectes, etc.", afirma el dissenyador.

I "sempre amb els millors proveïdors del món". Les lents d'Etnia Barcelona són de Barberini, "les millors del mercat –de vidre d'altíssima qualitat-", els blocs de color són de Mazzucchelli, el fabricant més gran del món d'acetat de cel·lulosa.

Els blocs de color són "exclusius des de l'inici del procés creatiu". El seu procés de fabricació no té res a veure amb el procés d'extrusió o injecció utilitzat per la majoria dels fabricants d'ulleres -menys complex, que ofereix una qualitat molt més baixa i que no és capaç d'oferir una gamma tan rica-. A més, són materials ecofriendly, reciclables i biodegradables.

Els blocs d'acetat de Etnia Barcelona es creen mitjançant la barreja de cotó i acetona per crear una pasta. Els pigments s'afegeixen utilitzant diferents processos de premsada. Després es tallen, laminen i barregen en més de 1.000 combinacions diferents. "Un cop tenim tots els components s'envien a la Xina on s'acabaran de muntar les ulleres", explica Pellicer.

"Cada ullera és una obra d'art"
Pellicer va crear la primera línia de la marca "trencant els esquemes de color que hi havia al mercat", molt basats en colors foscos, negres o marrons. La primera col·lecció va causar sensació a la New York Expo, obrint els primers mercats internacionals. En pocs anys de vida, la marca apareix a la majoria de passarel·les importants -Nova York, Milà i París- i avui dia ja es distribueix a més de 40 països entre els Estats Units, Canadà, Austràlia i Europa en general.

Etnia Barcelona es caracteritza pel color "dut a l'extrem" i fer de les ulleres "un instrument per l'expressió" entre el fashion i l'art. "Sempre hem considerat que cada ullera és una obra d'art", sentencia l'empresari.

És per això que la marca s'alia també amb artistes a l'hora de dissenyar col·leccions i promocionar-les. Etnia Barcelona ha treballat amb els fotògrafs Araki Nobuyoshi i Steve McCurry o l'artista Yves Klein. A més, una part dels royalties de les col·laboracions va destinat a una fundació o ONG i de l'estoc que no es ven, la fundació Etnia Barcelona dóna ulleres als més necessitats.

L'última línia ha nascut amb la col·laboració de la fundació de Jean Michel Basquiat i la presenten a Brooklin el 12 de maig. A tall d'anècdota, Pellicer relata que "el representant de Beyoncé ens va trucar perquè la cantant volia unes ulleres com les seves per la seva filla". La marca, però, ha seduït altres celebrities com les actrius Kate Mara, January Jones, Jessica Biel, Emma Stone, Rachel McAdams, Cara Delevingne o Jessica Alba.

Un futur enlluernador
"Exportem el 92% de la producció, però volem entrar a Àsia i tenir més presència a Amèrica", explica Pellicer. A l'Estat espanyol la marca compta amb uns 1.500 punts de venda, a més de la botiga on-line i al llarg del 2015 van vendre un milió d'ulleres. Amb una facturació l'any passat de 48 milions d'euros i un creixement del 35%, Etnia Barcelona dóna feina 400 persones -unes 75 de les quals a Esplugues-.

Els plans de futur d'Etnia impliquen obrir la primera botiga pròpia a la capital catalana a final d'aquest any. "Serà un edifici sencer dedicat a la venda amb showroom, formació i atenció al client situat al barri del Born, a la mateixa plaça de Santa Maria", diu Pellicer. A més, l'altre projecte important d'Etnia Barcelona tancaria el cercle que els progenitors de Pellicer van iniciar: "Planifiquem dur la fàbrica cap a Catalunya el 2018 –segurament al 22@- i ens fa molta il·lusió".
Avui et destaquem
El més llegit