Fent País, els millors racons i experiències de Catalunya en una capsa

Fent País va néixer per acostar i descobrir les millors experiències per fer a Catalunya

Tom Rubí i Nil Camprubí, impulsors de Fent País | Fent País Tom Rubí i Nil Camprubí, impulsors de Fent País | Fent País

Un tast de gambes de Palamós a bord d’un vaixell centenari, un viatge a la Cardona de 1714, una escapada rural a la Conca de Barberà o una visita a una formatgeria amb vistes a Montserrat. Són algunes de les capses regal de Fent País, una iniciativa que compleix deu anys empaquetant els millors racons i experiències de Catalunya per descobrir-los i acostar-los a la població.

Tom Rubí és un dels fundadors de Fent País: “El meu soci, el Nil, es va adonar que hi havia mercat per les capses regals i veia que per Nadal se’n venien moltes”. Era el 2012, però veien que hi havia un forat molt clar: “No hi havia prou oferta per Catalunya”. Propostes de capses regal com La Vida es Bella o Wonderbox tenien poques experiències o plans al país.

Més info: Naulover, alta costura catalana que triomfa d’Emirats Àrabs al Japó

Tom Rubí: “Posar Catalunya en una capsa i convertir-ho en un regal”

“Ens vam llançar a la piscina”, explica Tom Rubí, que destaca que no tenien cap experiència en l’àmbit del sector turístic o de venda al detall. Els impulsors provenien de l’enginyeria, la promoció cultural o el disseny. Tampoc van fer cap gran estudi de mercat.

I així van sortir al 2012. Va ser un bon moment: “Tot el tema de proximitat i el factor Catalunya estava molt present a la societat”. Un compromís que comparteixen de Fent País: “No concebíem fer un producte d’una altra manera que no fos en català i per Catalunya”.

Els racons de Catalunya

La idea era clara: “Posar Catalunya en una capsa i convertir-ho en un regal”. A més, el turisme responsable i sostenible anava a l’alça: “Som persones que ens agrada molt voltar pel pais i creiem que val molt la pena”.

La primera feina va ser aconseguir una mínima oferta de productes i van començar a mirar quines zones podien tenir més interès. Sempre amb el seu propi criteri. L’Empordà, el Delta de l’Ebre o la Cerdanya van ser de les primeres. En mig any van aplegar 150 propostes d’escapades, experiències, gastronomia o de sortides a la natura.

Més info: Perucchi, el primer vermut fet a Catalunya amb 150 anys d’història

La proximitat

Des d’un primer moment es van voler vincular amb projectes de proximitat i de quilòmetre zero, tant en allotjaments com restaurants. També amb visites a productors o cellers. I amb una aposta clara per la qualitat: “Som prescriptors d’experiències a Catalunya i treballem les destinacions amb molta profunditat. Són experiències que nosaltres recomanem”.

Per tal de donar-se a conèixer, van impulsar una campanya de micromecenatge. Al primer Nadal, ells mateixos es van desplaçar als punts de venda (llibreries, botigues, etc), ja que inicialment el producte es venia en exclusiva de manera física. I la campanya nadalenca del 2013 va ser un punt d’inflexió: “El producte va agradar molt i vam decidir apostar-hi fort”.

Tom Rubí: “No cal anar a La Rioja si pots anar al Priorat”.

“Agradava que fos en català, de proximitat o el nom de Fent País també tirava”, explica Rubí. Una tendència que cada vegada és més gran: “Sempre s’ha fet turisme de proximitat, però ha anat a l’alça. No cal anar a La Rioja si pots anar al Priorat”. “Tothom pot fer turisme de proximitat”.

A més, la Covid, tot i que en un primer moment va paralitzar totalment el projecte i els viatges, va suposar un impuls a la proximitat: “No cal anar cada estiu a Honolulu, a Catalunya hi ha moltes coses que valen molt la pena”.

Descobrint Catalunya a 270.000 persones

Els seus usuaris són de perfils molt diversos i Fent País s’ha convertit en un regal habitual per les famílies al Nadal. Amb els anys, també han apostat per la venda per internet i ara ja representa el 50%. En 10 anys, han venut més de 150.000 xecs regal i han mogut més de 270.000 persones per tot Catalunya. El 2022 van assolir una facturació de 1,6 milions d’euros i enguany esperen arribar als 2,2.

270.000 persones que han gaudit de caps de setmana del Delta de l’Ebre fins a l’Alt Empordà i passant pels Pirineus. Que han tastat i visitat els principals cellers del país i que s’han acostat a les formatgeries més artesanals. Que han vist els cels més estrellats, gaudit dels rius més salvatges o els entorns més tranquils. I que han degustat els millors àpats catalans. Fent país i, sobretot, descobrint-lo i acostant-lo a tothom.

Més informació
Cannelonia, més de 100.000 canelons per mantenir viva la tradició de Sant Esteve
Avui et destaquem
El més llegit