Francesc Grau: "Ara toca parlar amb les marques via xat"

L'expert en comunicació digital crea Zonetacts, una aplicació de missatgeria efímera que permet conversar amb persones desconegudes del teu voltant

Comentar una pel·lícula al cinema amb altres usuaris de la sala, contactar amb els assistents d'una fira quan passen a prop del teu estand per accelerar les relacions comercials o fins i tot llançar un crit d'ajuda via xat a les persones del teu voltant perquè tens una emergència. Són algunes de les funcionalitats de Zonetacts, una nova aplicació de missatgeria efímera que permet conversar i interactuar amb persones desconegudes que estan físicament a prop, segons els teus interessos. "Nosaltres no volem substituir cap aplicació, fem una nova proposta de valor", assegura Francesc Grau (@FGrau), expert en comunicació digital i cofundador de Zonetacts.

Grau forma part de l'equip de quatre emprenedors que acaben de llançar aquesta nova app de missatgeria instantània, amb una inversió inicial d'uns 50.000 euros, "per donar resposta a una necessitat de l'usuari digital que no cobreix cap de les plataformes existents fins al moment".

Durant els últims sis mesos s'ha dedicat a analitzar com és l'usuari digital...
És un usuari mòbil que no vol que l'empipin però en canvi vol rebre informació de valor quan ell vol. Jo destacaria que és un usuari conscient que està dins d'un espai digital. Fa 10 anys no hi havia la consciència que hi ha avui en dia. És a dir, són conscients que tenen una identitat digital dins d'un espai i que les seves accions tenen repercussió sobre el seu futur; la famosa reputació online. Un altre factor és que l'usuari ara és lliure. Abans quan entraves a la web de la Coca Cola, en els millors dels casos tenies un espai on deia 'contacta' amb un formulari de dos camps i un botó d'enviar. Era tota la relació que podies tenir amb la marca. Ara, gràcies a les xarxes socials, això ha donat el tomb. L'usuari és el centre, ara són les marques les que es volen posar en contacte amb els usuaris.

Les marques estan preocupades per connectar amb aquest usuari?
Sí i la conversa ara ha migrat de les xarxes socials a les aplicacions de xat. La gent ja no publica tant i la conversa que hi havia a Twitter ja no és la mateixa que fa sis anys. Ara les xarxes socials són aparadors personals i aparadors corporatius. La gent anirà a Twitter o a Facebook a fer altres coses, com per exemple posar denúncies públiques perquè tothom se n'assabenti o fer promocions determinades que busquin multitud. És un context excel·lent per sortir amb una aplicació com la nostra i, tot i que és infinitament difícil jugar a la lliga dels grans jugadors que hi ha ara, si ha d'entrar algun jugador més amb una proposta interessant per a l'usuari, serà en el termini dels pròxims dos anys. En aquest sentit, la proposta de Zonetacts no la té cap dels principals jugadors i, a més a més, és una proposta amb molts serveis col·laterals que es poden vincular amb la posició de l'usuari i l'interès que té de parlar amb el seu entorn.

És l'usuari qui s'adapta a les noves plataformes i propostes o és ell qui demana noves experiències de comunicació personal, com ara Zonetacts?
Ara hi ha un cert equilibri entre l'usuari que demana unes determinades accions i que les marques són sensibles a alinear-se una mica amb aquestes necessitats. L'embrió de Zonetacts és del 2009, de l'experiència que vaig viure a Washington durant la 1st NASA Tweetup, la primera trobada d'usuaris de Twitter organitzada per la Nasa a la seva seu, on jo era l'únic convidat espanyol. Quan li vaig explicar a l'astronauta Mike Massimino a què em dedicava em va deixar anar un comentari que em va deixar impactat: "De vegades em sento més escoltat a l'estació espacial internacional que a l'oficina".

Quina és la diferència entre Zonetacts i altres plataformes de xat?
Ara mateix no tens cap aplicació que et permeti parlar amb format xat amb gent que tens al voltant sabent que el que diguis s'esborrarà quan acabis la conversa. La suma d'aquests elements és el core de Zonetacts i això ens obre tot un camí on, si alguna altra aplicació vol participar d'aquest trajecte, ha de creure cegament el mateix que nosaltres.

Vol dir si alguna altra aplicació vol adquirir Zonetacts?
Vol dir que si Whatsapp vol incorporar alguna d'aquestes funcionalitats, que els xats siguin efímers o geolocalitzar l'usuari, ho haurà de fer explicant un altre discurs de què han explicat fins ara. Nosaltres sortim amb un discurs propi basat en aquest moment de transformació i coherent amb les marques. Nosaltres ens dirigim a un usuari que al llarg del dia té moltes oportunitats de connectar amb gent que no coneix.


Francesc Grau durant l'entrevista amb VIA Empresa. Haidy Blanch

A Internet és molt fàcil crear però és molt difícil fer negoci...
Zonetacts és una aplicació gratuïta on les marques podran pagar per tenir més visibilitat. Amb Zonetacts hem intentat avançar dos passos endavant, sobretot en el sector de la publicitat digital. És a dir, ara a la publicitat digital només tenim banners a les pagines webs i anuncis a les xarxes socials. La nostra proposta són les converses promocionades, una proposta ideal per a les marques ara que ja saben conversar perquè s'han entrenat a les xarxes socials.

Quin tipus de conversa pot tenir una marca amb un usuari en un xat?
És un bon format per oferir-li ofertes flaix perquè en aquell precís moment l'usuari està dins d'un dels establiments de la marca; o per donar-li ajuda en el moment previ o durant la compra... La majoria de les marques grans estan preparades per fer el salt al xat i parlar amb aquest usuari. El que proposem nosaltres és fer-ho amb el codi de comunicació que agafa més segments d'edat: el xat. El Whatsapp l'utilitza tant la meva neboda de 12 anys com la meva mare que n'està a punt de fer 70. Ara toca parlar amb les marques via xat. Segur que Whatsapp no tarda gaire a obrir alguna funcionalitat per a les marques.

Ja podem demanar pizzes a Pizza Hut a través del xat...
Ara una de les tendències al sector dels xats és el dels xatbots. Hi ha una companyia nord-americana que quan compres el bitllet d'avui li pots preguntar quin temps farà al lloc de destí i et contesta amb la previsió del temps. És a dir, hi ha marques amb les quals tu pots interactuar a través d'un xatbot i gaudir del seu univers de serveis. Si a mi el temps me'l diu un bot, no em molesta. Entenc que alguns serveis les marques els escalin i ho facin a través d'un bot. Ara bé, si jo vull un servei de qualitat o tinc una reclamació i em contesta un bot, m'empiparé.


Zonetacts l'han creat Francesc Grau, Guillem Valero, J.M Mirabent i EduardRifà. Cedida
Avui et destaquem
El més llegit