Gelati Dino, d'una fruiteria a Torí a l'imperi del gelat a Catalunya

Gelati Dino va néixer per l'amor d'Alessandro Pavese per Empuriabrava, on va fundar la seva primera gelateria

Valter Rosso, segona generació i director general de Gelati Dino | Cedida Valter Rosso, segona generació i director general de Gelati Dino | Cedida

Va ser al 1978 quan Alessandro Pavese, un fruiter de Torí que s'havia enamorat d'Empuriabrava, va obrir el primer establiment de Gelati Dino a Catalunya. Eren els pioners dels gelats italians al país i 45 anys després disposen de més de trenta establiments a diversos països, venen un gelat cada sis segons i facturen 11 milions d'euros. Durant l'últim any han fet el salt a Qatar i una aposta clara per guanyar presència durant l'hivern amb nous productes.

Una casualitat i un amor

"Tot plegat comença de forma totalment inesperada", explica Valter Rosso, director general del grup i gendre de fundador. Alessandro Pavese tenia una fruiteria a Torí i va conèixer la Costa Brava de casualitat. Un amic seu que s'havia jubilat, va comprar una casa a Empuriabrava i el va convidar. "Li va encantar el lloc i va decidir fer una inversió i comprar un petit local per viure-hi", recorda Rosso.

Va ser cap a l'any 1976 i ben aviat va adonar-se que l'oferta de gelats era escassa. I encara menys de gelats artesans de qualitat. Eren anys d'explosió del turisme europeu, que es va enamorar de la costa catalana. I, sense dubtar-ho i dos anys després, va convertir el local en una gelateria, va deixar Itàlia i es va establir a Empuriabrava. La fruiteria la va mantenir i la va deixar en mans de Valter Rosso. Gràcies a això, va conèixer la filla de Pavese, amb qui es va acabar casant.

Rosso: "Empuriabrava era una petita Venècia"

S'enamoren i visiten Empuriabrava, que també els hi agrada molt. "El 1981 ens casem i vam haver de decidir si ens quedàvem la fruiteria o veníem a Empuriabrava", explica. I això van fer, van agafar les coses i es van traslladar a Catalunya. "Empuriabrava era com una petita Venècia i hi havia molts turistes estrangers, sobretot alemanys, que eren grans coneixedors dels gelats italians".

"Només obrir la botiga, va ser un èxit. Els clients trobaven molta diferència entre els gelats que hi havia i els nostres italians", destaca l'actual director general. I el 1980, Pavese ja va obrir un segon local en un carrer principal de Roses. Els anys següents, donat l'èxit, van obrir locals a altres poblacions de l'entorn, en alguns casos a través de franquícies. Santa Margarida, Platja d'Aro o Port de la Selva són alguns exemples.

El salt a Barcelona

Abans dels Jocs Olímpics de Barcelona, els hi conten que una gelateria americana acumula llargues cues a la Rambles de Barcelona. "Era la primera botiga d'Häagen-Dazs a Espanya. Ho vam anar a veure i hi havia una cua immensa. El gelat era de qualitat, però molt més car que el nostre", relata Rosso.

I van començar a buscar un local a la capital catalana, fins que el 1993 van obrir un Gelati Dino a passeig de Gràcia. "Va ser un gran aparador, molta gent ens venia a veure per obrir franquícies", detalla el director general, tot i que reivindica la seva aposta per establiments propis.

L'èxit de Dino

A mitjans dels 90 ja tenien gairebé una vintena de botigues entre Barcelona i la costa. En pocs anys havien assolit un gran èxit: "Quan vam arribar, el líder absolut era la Xixonenca. La diferència és que nosaltres fèiem els gelats frescos cada dia, podíem fer sabors nous i innovar". De fet, Rosso destaca els valors de la innovació, la qualitat i l'adaptació al mercat: "Són les claus per sobreviure i créixer a un ritme tranquil".

"La clau és mantenir-se fidel a la filosofia, que és la qualitat. Oferir un producte de màxima qualitat a bon preu, a vegades sacrificant una mica de rendibilitat", resumeix. Un moment clau va ser l'aposta per anar més enllà de l'estiu i ja amb la botiga de passeig de Gràcia van decidir obrir les gelateries tot l'any.

"Intentem desestacionalitzar la venda del gelat. Vam entendre que havíem d'estar oberts els 365 dies de l'any", explica Rosso. Així, van començar a oferir productes complementaris com cafès o creps, però sempre relacionats amb el gelat. "No volíem perdre la filosofia i començar a vendre pizzes o entrepans, com feien altres", emfatitza. El gelat continua sent el 80% de la facturació.

De Marroc a Qatar

gelati dino qatar
La nova botiga de Gelati Dino a Qatar | Cedida

Des dels seus inicis, Gelati Dino s'ha expandit més enllà de la Costa Brava i està establert fora de Catalunya amb establiments a Madrid o Saragossa. Fa 12 anys va fer el salt internacional, amb una botiga a Marrakech. "Degut a aquesta experiència, fa dos anys ens van visitar unes persones de Qatar que van provar els nostres gelats i estaven interessades a obrir botigues", explica Rosso. I així, el 2022 van obrir la primera Gelati Dino a Àsia i ja hi ha previsió d'obrir-ne més amb els socis qatarians, en format de franquícia.

Tot plegat, ha convertit Dino en l'empresa de gelats artesans més grans d'Espanya. Encara amb la seu a Empuriabrava, on té una fàbrica de 5.000 metres quadrats i produeix mig milió de litres de gelats cada any pels seus 33 punts de venda. Del 2019 al 2022 han crescut un 35% i tenen més de 200 treballadors, també a través de les marques per a hostaleria i per a pastissers. És l'èxit d'una història que va començar en una fruiteria de Torí i l'amor per Empuriabrava.

Avui et destaquem
El més llegit