Genís Roca: “Només fa 15 mesos que parlem de la IA i 60 anys que hi treballem”

L’especialista en desenvolupament de negoci i cultura digital afirma que treballar les dades en temps real és l’agenda dels pròxims anys de les empreses

Genís Roca és especialista en desenvolupament de negoci i cultura digital | Cambra de Barcelona Genís Roca és especialista en desenvolupament de negoci i cultura digital | Cambra de Barcelona

Fa deu anys, quan algú volia reservar una habitació d'hotel enviava un correu electrònic. L’endemà rebia una resposta de confirmació per part de l’establiment hoteler. L'usuari pensava que "eren amables" per respondre de pressa i que "quin servei més eficient". En canvi, el 2024 tot s’ha capgirat: reserves per una aplicació i si no tens resposta immediata penses que "no funciona". Et quedes esperant el correu de confirmació i si no ho reps abans d'un minut, ràpidament et preocupes. I truques per “solucionar el problema”. És l'expectativa que té la gent amb la immediatesa. I d'aquí, el repte de treballar les dades en temps real s'ha convertit en l'agenda dels pròxims anys. Aquesta és la premissa de Genís Roca, especialista en desenvolupament de negoci i cultura digital, que ha portat a terme una conferència davant de nombrosos assistents al Club Cambra de la Cambra de Comerç de Barcelona. I una crida a l’acció: davant de l’auge de la intel·ligència artificial (IA) “espavila, atreveix-te, exigeix i vigila”.

“Hi ha uns nivells de ximpleria molt alts amb la intel·ligència artificial”, explica amb humor Roca. I és que l’explosió de les converses sobre intel·ligència artificial es produeixen el desembre del 2022 quan es presenta el ChatGPT a tot el món. “I d’això només fa 15 mesos”, precisa l’expert. “En aquest any i mig ja estem parlant de la fi de la humanitat o de la destrucció de milions de llocs de treball. Fa 15 mesos que parlem d’intel·ligència artificial i en fa 60 que hi treballem!”.

Roca (especialista en desenvolupament de negoci): “Hi ha uns nivells de ximpleria molt alts amb la intel·ligència artificial”

Si es contextualitza el fenomen de la intel·ligència artificial, cal destacar que la IA es va iniciar el 1950 quan va "capturar la imaginació del món". Posteriorment, durant els anys 80, va tenir lloc el que es coneix com a machine learning, és a dir, els "humans ensenyaven a les màquines i les entrenaven". Una vegada iniciada la dècada del 2010 va agafar el relleu el deep learning, en què les màquines ja s'entrenen soles i pot comportar resultats inesperats però profitosos. I sembla, segons Roca, que anirà per llarg.

La transformació digital: una paraula buida?

Un dels conceptes més utilitzats al teixit empresarial català té a veure amb el fenomen de la transformació digital. Una paraula que, tant pronunciar-la, “ha quedat en el no-res”. Ara bé, gran part de les companyies catalanes han viscut tres transformacions digitals. La primera, durant els anys 80, en què utilitzaven la informàtica per resoldre problemes de back office, com ara la comptabilitat i els recursos humans. La segona onada va arribar amb l'inici del nou segle, quan la ciutadania es connectava a internet i es convertia en una transformació relacional. Finalment, la tercera -i actual- és la transformació digital a través de les dades.

Roca (especialista en desenvolupament de negoci): "A molts empresaris la intel·ligència artificial no els ha sorprès, sinó que l'estaven esperant"

Roca busca la reflexió a través de les següents preguntes: què faria un empresari si tingués les dades en temps real? Quants dels processos interns canviaria? Esperaria per actuar? Sense cap mena de dubte, treballar amb dades en temps real transforma els processos de les empreses. "El repte de gestionar 2 milions de persones en dades en temps real és fer-ho personalitzat", continua l'expert. "A molts empresaris la intel·ligència artificial no els ha sorprès, sinó que l'estaven esperant. És la conseqüència d'un procés", conclou.

Com aplicar la IA a les empreses catalanes?

El repte de treballar les dades en temps real s'ha convertit en l'agenda dels pròxims anys | Cambra de Barcelona
El repte de treballar les dades en temps real s'ha convertit en l'agenda dels pròxims anys | Cambra de Barcelona

Actualment, la majoria de les empreses tenen el repte d'elaborar la seva visió estratègica a 10 i 15 anys. És a dir, amb serveis proactius massivament personalitzats basats en dades en temps real. I d'aquí la unió dels dos conceptes: les dades i la intel·ligència artificial.

Roca proposa quatre usos per les empreses que utilitzen la intel·ligència artificial. El primer: solucions de mercat per a usos personal. "Agafa aquest informe de 150 pàgines i fes un PowerPoint de 4 diapositives" o "demà tinc una reunió amb el Lluís, recopila informació dels correus electrònics, diversos documents i presenta una proposta de què podeu parlar", exemplifica l'expert. I sembla que Microsoft 365 copilot ja ho porta a terme. El preu a pagar? 25 euros al mes i, segons Roca, "cal posar-se les piles immediatament i aprendre a utilitzar-ho". "Ja no parlem de fer servir intel·ligència artificial, sinó de fer servir l'última versió de Word o telèfon".

La visió estratègica de les empreses catalanes? Serveis proactius massivament personalitzats basats en dades en temps real

El segon ús de la IA té a veure amb les solucions de mercat per a usos corporatius. Per exemple: "digue'm quins clients són els que menys paguen i fes-los una proposta comercial atractiva". El tercer ús, el desenvolupament a mida de petit abast. Com a conseqüència, un metge que utilitza la intel·ligència artificial per aterrar un informe per a un usuari i que sigui més entenedor. I finalment, la quarta opció: el desenvolupament a mida de gran abast. Un motor que gestiona la indústria musical, per exemple. I la principal conclusió de la trobada al Club Cambra, hi ha un ecosistema d'empreses que ens poden acompanyar amb solucions. Això sí, també té una "taca negra": la matèria primera és la dada i no sempre estem disposats a donar-la.

Avui et destaquem
El més llegit