Germanwings, radiografia d'una aerolínia 'low cost'

El sector de les aerolínies 'low cost' és un dels negocis amb més creixement durant l'última dècada i, fins el dia d'avui, cap de les companyies d'aquest segment havien patit un accident aeri

Sempre s'ha dit que és més segur viatjar amb avió que en qualsevol altre mitjà de transport i, dins d'aquest segment, les aerolínies de low cost es troben entre les aerolínies més segures del món, segons el rànquing internacional de seguretat aèria, que elabora de forma periòdica l'oficina alemanya JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre). De fet, l'accident de l'avió A320 de Germanwings, que cobria el trajecte Barcelona-Düsseldorf és la primera tragèdia d'aquest segment d'aerolínies de baix cost.

Un succés que "no afectarà en el negoci de l'aviació, ni en el creixement de les companyies low cost; tot i que sí que perjudicarà en la notorietat i el valor de la marca"; argumenta Josep-Francesc Valls, professor de màrqueting d'Esade, qui matisa que aquest cas és diferent del cas Spanair: "La companyia espanyola va quedar ferida de mort amb l'esdeveniment del 2008 a l'Aeroport de Barajas, però a diferència de Spanair, Germanwings està en mans de Lufthansa, una companyia molt forta en temes de seguretat.

Germanwings, filial de baix cost del grup alemany Lufthansa, és una de les aerolínies de major creixement a Espanya. Creada l'any 1997, en el context de la liberalització aèria a Europa, opera vols regulars des de 2002. Com la resta de les antigues aerolínies, Lufthansa treballa des de fa anys en la seva reestructuració creant filials de baix cost que operin al marge de la matriu – Germanwings i Eurowings en aquest cas-. "Amb la liberalització del sector, la majoria de les companyies es van plantejar un nou model de negoci, per amortitzar el servei, ampliar el nombre de clients i en definitiva reduir substancialment els costos", recorda Valls.

Com estalvien costos?
Tenint en compte que les aerolínies de baix cost estan subjectes a les mateixes normes de seguretat que les tradicionals, com redueixen els costos? Segons Valls, un primer punt és llogar els avions, en lloc de comprar-los. "Això significa que les companyies de baix cost només paguen un leasing, sense tenir el compromís d'amortitzar l'aparell". A més a més, tots els aparells que utilitzen són un únic model, "amb el que redueixen dràsticament els costos de tecnologia i manteniment".

Finalment, reducció en costos de personal: "Al vespre tots els treballadors tornen a la base, això implica que totes les despeses generals de dietes, trasllat, etc, es redueixen a zero, i evidentment també es redueixen els salaris". Addicionalment es posen més butaques als aparells: "Si en un avió hi caben 'x' seients, en una aerolínia de baix cost en caben un 20% més".

L'èxit d'una companyia low-cost
Lufthansa va transferir oficialment a la filial l'any 2012 totes les seves rutes europees menys les que opera des de Frankfurt i Munich. El 2014, Germanwings va transportar 1,9 milions de passatgers a Espanya, cosa que va suposar un creixement del 67,9% respecte a l'any anterior. Aquesta xifra va situar Germanwings entre les 20 primeres companyies per nombre de passatgers transportats a Espanya.

"Al començament de l'etapa low cost es va pensar que aquest servei anava dirigit a un consumidor de renda més baixa; però al voltant del 2005 ja es va veure que les companyies de baix cost ocupaven un segment important tant del turisme de negoci com del turisme de vacances. El perfil de passatgers de l'Airbus accidentat és un exemple d'aquesta composició: des de directius fins a estudiants", puntualitza Valls.

La filial low cost de Lufthansa ofereix actualment vols a vuit ciutats d'Espanya —Barcelona, Madrid, València, Eivissa, Bilbao, Màlaga, Jerez de la Frontera i Palma de Mallorca—. Espanya és el tercer país amb més freqüències de Germanwings, només superat per Alemanya i Itàlia.

Germanwings opera més d'un centenar de vols d'Europa, nord d'Àfrica i Orient Pròxim. La flota de l'aerolínia està composta per 58 aeronaus en actiu, de les quals 43 són Airbus 319 i 15 Airbus A320, com el que ha patit l'accident. L'edat de la flota oscil·la entre els dos i els 24 anys. De fet, recentment havia estat nominada als premis de millor companyia low cost per part de la publicació internacional Air Transport News.

Tot i les bones xifres de creixement de la seva low cost, els beneficis de la companyia mare van caure el 2014 un 11%, fins als 252 milions d'euros. Lufthansa ha afrontat severes jornades de vaga per part dels seus pilots que es manifestaven per expressar el seu malestar pels sistemes de jubilacions de la companyia i per mostrar la resistència de la plantilla contra els plans de la seva empresa, determinada a reforçar les seves filials de baix cost.

Les conseqüències a la borsa
L'aerolínia alemanya Lufthansa va aconseguir frenar les fortes caigudes de les seves accions registrades després de l'accident aeri i va tancar la sessió amb un descens de l'1,56%. En concret, les accions de Lufthansa se situaven al tancament dels mercats europeus en els 13,565 euros, fet que suposa un 1,56% menys en comparació dels 13,780 euros en què va concloure dilluns.

Tot i això, durant la jornada els títols de l'aerolínia alemanya van registrar fortes caigudes, i s'han arribat a situar en els 12.960, fet que suposa una caiguda màxima del 5,95%.

Per la seva banda, les accions d'Airbus s'han recuperat dels descensos de fins al 3% registrats al llarg del dimarts i han tancat amb lleugeres pujades a les Borses de Frankfurt i de París. Els títols d'Airbus van tancar en el parquet alemany als 60,26 euros, fet que suposa un 0,35% més que el tancament de dilluns. Tot i això, durant la sessió han arribat a caure fins als 58,12, un 3,2%.
Avui et destaquem
El més llegit