• Empresa
  • Grupo ADI, els químics catalans a Airbus o Nike

Grupo ADI, els químics catalans a Airbus o Nike

Grupo ADI va néixer els anys 90 i ja supera els 80 milions d'euros de facturació, amb la voluntat d'arribar als 250 en quatre anys

La seu del Grupo ADI a Terrassa | Cedida
La seu del Grupo ADI a Terrassa | Cedida
Bernat Bella
Periodista
17 d'Octubre de 2022
Act. 17 d'Octubre de 2022

Jordi Simó va fundar el Grupo ADI el 1997, després d’anys d’experiència en el sector químic. Va néixer com a distribuïdora de productes químics a Espanya i, 25 anys després, amb seu a Terrassa, s’ha expandit per mig món i té una facturació de 80 milions d’euros. Els seus químics es poden trobar en els cosmètics més venuts, i també en teixits utilitzats per Nike o a les moquetes dels Airbus.

 

Simó treballava en una multinacional alemanya i els va proposar externalitzar la logística i la facturació a Espanya i Portugal. Els va agradar la idea i amb 27 anys va muntar el primer negoci, l’embrió del Grupo ADI. En aquells primers anys es va centrar especialment en la distribució de químics per la construcció i la pintura.

Simó: “Vaig demanar un préstec i va ser la nostra primera filial”

Ben aviat l’ambició per créixer es va començar a materialitzar. El Grupo ADI tenia relacions amb la branca tèxtil de Bayer i li van proposar a Simó comprar la divisió de Portugal. “Vaig demanar un préstec i va ser la nostra primera filial”, explica. Va ser just al 1997, i la facturació ja era superior als 3 milions d’euros.

 

Aquesta entrada al sector tèxtil els va obrir les portes dels teixits tècnics, com l’aeronàutica, l’automoció o la roba esportiva. Paral·lelament anava creixent sota el paraigua de moltes multinacionals, que apostaven amb ells per obrir spinoffs en diversos països. Ben aviat van entrar a França i al Marroc i, més endavant, al Brasil. La majoria de casos a través de l’adquisició d’empreses ja existents.

Una aposta agressiva

“El grup ja tenia una envergadura important. I vam decidir desinvertir en negocis que no ens interessaven”, destaca Simó. Havien fet grans inversions i palanques, i van apostar per desprendre’s de la divisió de pintures. Un salt enrere per fer-ne dos endavant: “Ens va permetre recuperar caixa i fer una adquisició important”.

Així, van comprar Quaternia, especialitzada en químics pel sector de productes de la llar i cosmètica: “Vam entrar en un mercat molt més ampli i ens va permetre créixer molt, duplicant la facturació”.

Tot plegat forma part d’un pla de creixement que Simó qualifica com a “bastant agressiu”, basat especialment en l’adquisició d’empreses. Així han arribat fins a facturar 80 milions d’euros, amb l’objectiu d’arribar als 250 en quatre anys. “Estem creixent cada any més de dos dígits, de manera orgànica també”, resumeix.

Simó: “Gairebé totes les empreses més importants espanyoles col·laboren amb nosaltres”

Després de deixar més de banda el sector de pintures i construcció, es van centrar especialment en els teixits, els productes de la llar i la cosmètica, on són “uns referents a Espanya” i ja estan “penetrant” amb força a Europa. En total tenen uns 2.000 clients a Europa, Àfrica, Amèrica del Sud i Amèrica del Nord.

Entre els seus clients hi ha des d’empreses petites i mitjanes fins a grans grups industrials. En cosmètica o neteja de la llar, les empreses que fabriquen per Mercadona o Carrefour utilitzen els seus químics. “Gairebé totes les empreses més importants espanyoles col·laboren amb nosaltres”, emfatitza.

En tèxtil, els seus químics es poden trobar des de roba esportiva de Nike i Adidas, Inditex o les moquetes d’Airbus.

Jordi Simó: “El món químic ha de ser verd, ha d’embrutar el mínim possible”

Durant els 25 anys d’experiència, el sector químic està experimentant canvis rellevants, més en un context d’emergència climàtica. “La innovació és molt important”, reconeix Simó, que destaca que disposen de diversos laboratoris d’I+D a a Terrassa, Porto i Brasil. “I encara és més important el registre dels productes, de control de la matèria primera, els orígens, que contamini el menys possible”, afegeix. Uns paràmetres que els grans clients requereixen.

“El món químic ha de ser verd, ha d’embrutar el mínim possible”, sentencia. Tot i això, assenyala que “sense químics, no podria viure ningú”: “La química forma part de la nostra vida, del menjar, de la roba... Tot el que toquem porta químics”.

Però indica que el panorama ha canviat “totalment” des dels anys 90. “Tot el que es posa al mercat està molt més controlat, més pautat, hi ha més registres per portar el control. Si ho mires fredament, encareix el producte, però és la responsabilitat que hem d’agafar tots”, reitera.

Aprendre dels fracassos

Fent una mirada a la història de Grupo ADI sembla que l’èxit ha estat sempre present i el creixement imparable, com també l’ambició. Però no tot sempre surt com un planteja: “A Estats Units hem fracassat, vam muntar una filial fa 2 anys. I per culpa de la covid no vam poder entrar, va ser tot molt complicat i l’hem hagut de tancar. De tant en tant també fallem".

Però continuen endavant i ja estan tancant l’adquisició d’una altra empresa a Itàlia. En quatre anys volen estar consolidats en tots els continents, tret d’Àsia. I arribar als 180 milions. Un repte majúscul.