Sobre guanyar, guanyar i guanyar

No hi ha cap manera més factible, propera i a l'abast de beneficiar l’empresa, el client i l’entorn, com la llengua catalana

Guanyar per partida triple amb el català a l'empresa | iStock Guanyar per partida triple amb el català a l'empresa | iStock

Malgrat el títol, aquest no és un article sobre la suposada voracitat d’algunes empreses, ni dels efectes de la desregularització de l’economia de fa unes dècades, ni del triomf desfermat de l’ètica del màxim benefici. Tampoc versa sobre com triplicar els guanys ‒o sí?‒, sinó sobre una manera d’aconseguir un guany triple amb raons de pes: per a l’empresa, per al client i per a la societat.

Raons de pes

Una d’aquestes maneres és la llengua catalana. Amb la incorporació i la visibilitat del català hi guanya el client, i si el client hi guanya, de retruc hi guanya la imatge de l’empresa. I la imatge sempre reporta beneficis. Si, malgrat tot, les empreses encara necessiten raons concretes per fer un pas endavant i construir la seva marca en català, aquí en trobaran cinquanta, de les quals n’hi ha algunes d’imbatibles: nou dels 10 webs més consultats a Catalunya i sis dels més consultats al món tenen versió en català; quatre de les cinc ràdios líders emeten tota la programació en aquesta llengua; quatre milions de consumidors de Catalunya consideren que el català és un valor afegit a les marques; la majoria de programes de missatgeria tenen versió en català; el 68,3% dels consumidors voldrien la publicitat també en català i empreses globals com Microsoft, Apple o Google la usen en els seus productes principals.

No és moment de quedar-se enrere.

Del guanyar

Imagineu-vos la paraula negoci. Escapceu-la. Amb una mà, agafeu la negació. Amb l’altra, l’oci. Deixeu-la reposar breument. Torneu-la a ajuntar. N’obtindreu el temps que passem negant el lleure i mirant de guanyar-nos el pa o el salari. És allò tan típic de com emprem les hores d’un dia de la nostra vida: vuit, dormint; vuit, negant l’oci o treballant; i vuit, ‒els més afortunats‒ donats a l’oci. En les hores de negoci -oh, sorpresa!-, les empreses s’aboquen primordialment a guanyar diners. Parlant de guanyar, resulta que hi ha empreses que saben que amb la llengua catalana hi guanyen més.

Quan l'empresa ofereix béns i serveis en català i visibilitza la llengua per posar-la a disposició del client, guanya qualitat i reputació  

Del guanyar-guanyar

Recordeu també que a l’objectiu del màxim benefici li cal, subsidiàriament però de manera indestriable, allò que coneixem com a "satisfacció del client", de manera que les dues parts implicades, venedor i comprador, surtin beneficiats d’una transacció. Diuen que l’estratègia de guanyar-guanyar (win-win en anglès) prové de les teories de l’autoajuda, de la teoria dels jocs o de la mediació. Però l’antic acte de vendre i comprar lliurement ja era en origen un pacte beneficiós per a totes dues parts, així com ho era la llengua, un component implícit de qualsevol acte de màrqueting, per molt primari que fos. Quan l’empresa ofereix béns i serveis en català i visibilitza la llengua per posar-la a disposició del client si així ho vol, està connectant amb una clara expectativa del consumidor català. L’empresa guanya qualitat i reputació; el client veu reconeguda la seva idiosincràsia i els seus drets, des d’on pot sorgir el fenomen de la fidelització.

Del guanyar-guanyar-guanyar

Finalment imagineu-vos un consumidor conforme, raonablement satisfet, però que podria arribar a estar realment complagut si la marca triada li oferís, per exemple, el català en la configuració del menú de l’aparell o en les instruccions del producte. Imagineu-vos també la corresponent marca, complaguda per tal venda, però que podria sentir-se realment satisfeta per haver contribuït, d’una banda, a la complaença del client i, alhora, a protegir i incentivar per la via dels fets i no només de les paraules la diversitat lingüística i el patrimoni cultural de desenvolupament sostenible. Eleveu aquest benestar produït per client i empresa a la potència social. En la seva mesura i abast limitats, en resulta un tercer guany que afavoreix el nostre entorn. Hi guanyem una societat més cohesionada i menys polaritzada, més conscient dels seus drets i deures i més culta, més respectuosa amb les diferències i menys indiferent, més activa i menys declarativa, més benestant i menys inflamada pels greuges, més garantista i menys arbitrària, més inclusiva. En definitiva, una societat amb unes regles de joc més adaptades a la realitat.

Sens dubte, hi ha moltes maneres de beneficiar l’empresa, el client i l’entorn, però segurament no n’hi ha cap de més factible, propera i a l’abast com la llengua catalana. 

Més informació
Els bots de conversa a l’empresa, Karl Marx i el capital lingüístic
Sostenibilitat i credibilitat
Avui et destaquem
El més llegit