Les obres del futur Hall Zero sobrepassen l’equador i continuen el calendari previst. La setmana passada, i pocs dies abans d’una nova edició del Mobile World Congress (MWC), es coneixia que les obres del nou pavelló que gaudirà el recinte de Fira de Barcelona Gran Via han arribat al 50% d’execució, amb la previsió d’estar enllestides el primer trimestre del 2027. Tota una gesta si tenim en compte la magnitud de la instal·lació: una illa de l’Eixample hi cabria a dins, sense tocar les parets.
Val a dir, però, que no serà fins al 2028 quan els esdeveniments que protagonitzen el calendari congressista de Barcelona, com ara l’ISE, l’Alimentaria o el mateix MWC podran gaudir del que serà un dels espais firals més privilegiats al planeta: “Amb el Hall Zero, Fira Gran Via es convertirà en un dels recintes firals més grans i moderns del món, i Barcelona es consolidarà entre les capitals líders d’Europa”, assegura a VIA Empresa el director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga.
El Talent Arena, a Gran Via?

Aquest fet permetrà alhora incrementar l’actual xifra de 300 esdeveniments anuals que mou l’entitat catalana, especialment ocupada en el primer trimestre de l’any: “De gener a Setmana Santa no ens hi cap ni una agulla”, afegeix Serrallonga. De fet, el Hall Zero no només es presenta com una oportunitat perquè Fira de Barcelona oxigeni el calendari, sinó també per reformular alguns dels principals esdeveniments que organitza, com el MWC: “És força probable que quan puguem fer servir el Hall Zero traslladem el Talent Arena de Montjuïc a Gran Via. Ara bé, al Hall Zero? Probablement no. Però és com un trencaclosques, caldrà moure totes les peces que conformen el MWC”, apunta en declaracions exclusives a VIA Empresa el director general del Mobile World Congress, John Hoffman.
Hoffman: “És força probable que quan puguem fer servir el Hall Zero traslladem el Talent Arena de Montjuïc a Gran Via"
Una altra alternativa que encaixaria en el trencaclosques seria desplaçar el germà petit del MWC, el 4YFN, al Hall Zero, i que el Talent Arena es quedi amb el vuitè pavelló. “Podria ser. O podria no ser-ho, ja ho veurem”, respon amb humor un Hoffman que no s’aventura a donar més detalls sobre les pròximes edicions del congrés de telecomunicacions més gran del món, més enllà de les visites guiades que donarà als clients en el nou Hall Zero per conèixer l’espai tan bon punt les obres estiguin enllestides.
El que podran veure tant els clients, a partir del primer trimestre del 2027, com els congressistes a partir del MWC del 2028, serà, per tant, un espai que ofereix ni més ni menys que 60.000 metres quadrats addicionals de superfície bruta expositiva al recinte de Gran Via -que aleshores en sumarà un total de 300.000- i que suposa una obra pionera a escala arquitectònica per a la ciutat comtal. L’equipament comptarà amb una superfície total de 135.000 metres quadrats, distribuïts en un pavelló amb sales expositives i centre de congressos, vestíbul, un edifici de dotze plantes destinat a oficines i un pont central que unirà el nou edifici amb el recinte actual de Gran Via.
El Hall Zero, un impuls "al top de la primera divisió europea"

“Sens dubte el Hall Zero situarà Barcelona al top de la primera divisió europea”, apunta per la seva banda Peco Mulet, soci director de b720 Fermín Vázquez Arquitectos, el despatx d’arquitectes barceloní que s’ha adjudicat el disseny del pavelló, juntament amb l’arquitecte japonès Toyo Ito, qui també va contribuir en el disseny del recinte de Fira de Barcelona, així com de les Torres Porta Fira. Del nou equipament, Mulet destaca que la característica més rellevant és sens dubte el pavelló de la planta superior, ja que no compta amb cap pilar en l'interior: “És un tret diferencial respecte als recintes europeus. Aquesta aposta comporta unes solucions estructurals extremes, ja que estem oferint quelcom completament atípic”, subratlla Mulet.
El soci director de b720 valora l’evolució del projecte des dels inicis, quan el despatx va començar a treballar “braç a braç” amb la societat Fira 2000, la gestora de l’obra controlada en un 52% per la Generalitat: “En un inici, ens vam ubicar a les oficines de Fira 2000, i ara som als barracons d’obra per materialitzar aquest equipament complex, del qual hem hagut de conceptualitzar la seva construcció en un termini de temps molt limitat a causa dels compromisos de Fira amb esdeveniments com ara el MWC”, subratlla Mulet. L’arquitecte detalla que l’”ajustat calendari” de què disposa l’obra ha condicionat el tipus de solució que ha dut a terme el despatx “malgrat que sigui força més cara”: “Hem hagut de trobar un equilibri entre disseny, cost i construcció”, afegeix l'arquitecte, qui confirma que les fires de la segona meitat del 2027 testejaran el pavelló, abans d'obrir-lo a l'ISE o al MWC.
Qui hi ha darrere de l'ampliació de Gran Via?

En aquest sentit, La consellera d'Economia i presidenta del Consell d'Administració de Fira 2000, Alícia Romero, recordava fa dues setmanes el cost total de l’operació: 300 milions d’euros d’inversió entre la compra del terreny i les obres del nou Hall Zero. Tanmateix, el cost de les obres, que ascendeix als 233,2 milions d’euros, ja es va donar a conèixer la passada primavera quan la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Comsa Corporación i Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) s’adjudicava la tercera i última fase del projecte, per un import de 114 milions.
El Hall Zero oferirà 60.000 metres quadrats addicionals de superfície bruta expositiva
Quant a la primera, fundada el 1891 i de capital majoritàriament familiar és una de les principals companyies del sector de la construcció català. A finals del 2025 també es va adjudicar la construcció del hub d’innovació marítima BlueTechPort per un import de 52,3 milions d’euros, en una UTE formada amb Vopi4. El grup, presidit per Jordi Miarnau, opera a 25 països i frega els 1.000 milions de facturació.
D’altra banda, el Grup FCC, també amb seu a Barcelona, és coneguda per aparèixer en nombrosos llistats que la situen com una de les principals multinacionals de l’Estat dedicada a les infraestructures. Amb una facturació superior als 7.000 milions d’euros, FCC també compta amb una sòlida presència internacional, en ser present a una cinquantena de països. És l’empresa catalana amb més filials -més de 280- i arreu del món genera 59.000 llocs de treball.