• Empresa
  • Tecnologia blockchain per guanyar diners amb videojocs

Tecnologia blockchain per guanyar diners amb videojocs

L'economia no és només un fenomen del món real, també es troba, en major o menor grau de similitud, en el món digital

Alex Arias i Bernat Gispert, fundadors de Huru Ventures | Cedida
Alex Arias i Bernat Gispert, fundadors de Huru Ventures | Cedida
Quique Martín | VIA Empresa
Economista
Barcelona
10 de Novembre de 2022
Act. 11 de Novembre de 2022

El que més sorprèn a l'hora de parlar de NFT és que es presentin com a fitxers corrents, fitxers que cadascú de nosaltres pot utilitzar en el seu dia a dia. Així, qualsevol pot descarregar-lo i tenir exactament el mateix fitxer que la persona que acaba de pagar una fortuna. El que ens porta a preguntar-nos: per què hi ha qui els compraria malgrat el preu exorbitat? Perquè ens fem tots una idea, l'NFT "Everydays: The first 5000 days", un collage de 5.000 imatges digitals creades per Winkelmann (conegut professionalment com a Beeple) per a la seva sèrie Everydays, es va vendre per 69 milions de dòlars.

 

Respondre aquesta qüestió és entendre la naturalitat dels NFT i, per tant, el seu valor. Per això, una manera molt senzilla de fer-ho és agafar com a referència qualsevol obra d'art tradicional. Cal destacar que aquestes poden ser reproduïdes amb la mateixa exactitud (i més o menys la mateixa facilitat) que els NFT. De manera que: què adquireixen els compradors d'art quan fan aquest desemborsament? Compren prestigi social mitjançant la traçabilitat original de l'obra. Al cap i a la fi, no és el mateix tenir una reproducció que un trosset d'història, per això aquests actius físics són catalogats com a originals i únics per especialistes. Els NFT, per la seva banda, aconsegueixen la creació d'un actiu digital impossible de copiar, que es pot fer servir per assenyalar que aquesta còpia és la veritable, un certificat d'autenticitat.

L'economia no és només un fenomen del món real, també es troba, en major o menor grau de similitud, en el món digital

El prestigi social, doncs, depèn en gran manera de la senyalització (el signalling), sens dubte un element important de l'economia, si no que li preguntin a Mario Draghi quan va fer el seu famós discurs del Whatever it takes o qualsevol persona amb un producte Apple. Però l'economia no és només un fenomen del món real, també es troba, en major o menor grau de similitud, en el món digital. Hi ha jocs amb sistemes de pagament propis. Molts inclouen sistemes econòmics complexos amb què el jugador ha de bregar. Altres, com Roller Coin o LightNite, et permeten guanyar bitcoins. Fins i tot n'hi ha alguns, com l'Axie Infinity, els personatges dels quals són NFT.

 

Precisament, a Axie Infinity competeix Huru Gaming, l'equip de l'Alex Arias i el Bernat Gispert, fundadors d'Huru Ventures. A diferència dels equips tradicionals (si és que ja se'ls pot anomenar així) del sector, ells se centren tan sols en els videojocs de la web3, és a dir, aquells que usen la tecnologia blockchain. Aquesta especialització els permet fer-se un important lloc en el sector, augmentant-ne la visibilitat i, a més, obtenint interessants recompenses.

D'una banda, encara no competeixen amb el més grans, ja que encara no han explorat l'entrada en aquests videojocs i, de l'altra, no depenen de l'entreteniment. En el seu cas, són els mateixos jugadors els que generen els millors actius possibles per competir, i les millors estratègies per mantenir-se a l'esglaó més alt del joc. És més, no cal guanyar. Es tracta de treure la millor rendibilitat possible als actius generats durant el decurs de la competició.

Alex Arias: "En els darrers anys, s'han invertit 10 bilions de dòlars per a l'elaboració de videojocs amb tecnologia blockchain que començaran a veure la llum a finals d'aquest any i l'any vinent"

Separar el gra de la palla

El reconeixement a la feina ben feta ve de la mà d'oportunitats per establir col·laboracions amb altres jocs. "En els darrers anys, s'han invertit 10 bilions de dòlars per a l'elaboració de videojocs amb tecnologia blockchain que començaran a veure la llum a finals d'aquest any i l'any vinent", afirma Arias. La tasca, doncs, ara és posicionar-se ràpidament i saber distingir els millors jocs per establir una col·laboració fructífera, tant de present com de futur.

Al llarg d'aquestes col·laboracions, si els jocs compten amb una part competitiva, els nois d'Huru Ventures busquen jugadors (normalment de jocs similars o de la web2) professionals, i els introdueixen en la nova dinàmica. Si no compten amb aquesta vessant, la col·laboració adquireix una altra dimensió i es converteix en una qüestió de confiança per a la creació d'un segell de qualitat, de reputació. Finalment, també generen contingut de marca, com un pòdcast, que els permet arribar a més gent. "Creiem que cal molta pedagogia i que cal explicar moltes coses, a molta gent. És important fer-ho", declara Arias.

Arias: "Creiem que cal molta pedagogia i que cal explicar moltes coses, a molta gent. És important fer-ho"

I és que per a ells, el procés d'assimilació d'aquests nous fenòmens ha estat molt senzill. "Fa deu anys jo ja comprava a través de PayPal a miners d'Àsia que generaven actius per progressar en el joc. Aquesta experiència ja l'he viscuda. Era una necessitat que, per fi, s'ha cobert i ha trobat la manera de fer-ho tot legal i transparent. Ara tot queda registrat", detalla un Arias, tan convençut del potencial d'aquesta tecnologia que ha deixat la carrera d'economia per centrar-se de ple en el desenvolupament d'aquest projecte.

Els orígens

El projecte, encara ara va de bracet de Barcelona Activa, neix fruit de la mera casualitat. Tots dos amics es van conèixer en un àmbit tan antagònic a la profunda digitalització en què es desenvolupen com és un curs per ser entrenador de futbol, ​​que els va unir molt. Encara més quan anaven a la mateixa universitat i la vida, capritxosa com pocs, els va portar a viure experiències similars als Estats Units. Jugadors de jocs play to earn, a través del contacte d'un contacte, un business angel els va oferir cercar finançament per desplegar el seu propi projecte. "Aquest sector té molta atracció, hi ha molta gent que hi vol entrar", els va dir.

Arias: "Fa deu anys jo ja comprava a través de PayPal a miners d'Àsia. Aquesta experiència ja l'he viscuda. Era una necessitat que, per fi, s'ha cobert."

I probablement no s'equivocava. La tecnologia blockchain té molts usos, i la majoria tenen molt sentit. El primer, i més important, ara per ara, són els videojocs, però potser s'hauria de considerar com l'oportunitat que molts no poden tenir en el món físic i hauríem de valorar l'alt grau de treball col·laboratiu que hi ha al darrere. Així, parlar de NFT és també veure una part rellevant i sigil·losa de persones, com qualsevol altra, que descobreixen possibilitats i que, segurament  són partícips directes de l'evolució de la tecnologia.