• Empresa
  • El complicat matrimoni entre IA i empresa: per què només un 10% l'aprofita al màxim?

El complicat matrimoni entre IA i empresa: per què només un 10% l'aprofita al màxim?

Un informe de Minsait apunta a una baixa inserció de la IA generativa al món empresarial, però alguns experts preveuen un "Big Bang" abans d'acabar l'any

La IA generativa encara no ha aconseguit introduir-se amb força al món de l'empresa | iStock
La IA generativa encara no ha aconseguit introduir-se amb força al món de l'empresa | iStock
Carlos Rojas | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
09 d'Octubre de 2024

El 30 de novembre del 2022, ChatGPT va sortir al mercat. Només 5 dies després, el xatbot d'IA ja havia registrat el seu primer milió d'usuaris. Un impacte mai vist a la història d'Internet. Només per situar-nos, Facebook va necessitar 10 mesos i Netflix 3 anys i mig per assolir aquesta xifra. Gairebé 2 anys després, l'eina ha repetit la fita amb els usuaris de pagament. Això vol dir que ja hi ha més d'un milió de persones que han comprat la versió prèmium de ChatGPT. Un fet que podria avançar una segona revolució, en aquest cas pels actors més interessats a contractar programes d'IA generativa: les empreses.

 

"Els principals fabricants ja estan incorporant IA generativa a les seves solucions", explica a VIA Empresa Juan Carlos Gutiérrez, director de LiceoTIC Training, un programa formatiu per millorar les competències de gestió de directius TIC. Gutiérrez assegura que la IA generativa és una tecnologia que "mai no havia vist en els meus 35 anys de carrera professional". De fet, reconeix que formacions com la seva han d'estar "actualitzant constantment" el contingut, donats els ràpids canvis que s'estan implementant a les aplicacions. 

 

El segon Big Bang, aquesta tardor

En aquest sentit, Gutiérrez pronostica un "segon Big Bang" de la IA generativa a partir d'aquesta tardor, tenint en compte que el primer va produir-se amb la sortida de ChatGPT al mercat. Altres experts com José Antonio Lozano, head d'IA i innovació empresarial a Tokiota, creuen que posar una data concreta és "arriscat", encara que estan en la mateixa línia. "L'any vinent hi haurà visibilitat perquè algunes companyies ja han fet el pas amb alguns casos d'ús", agrega. "La principal pregunta que s'han de fer els CEO és: què pot aportar la IA al meu procés industrial o empresarial?", planteja Gutiérrez.

És la gran qüestió a resoldre en la relació entre la IA i les companyies. L'impacte d'aquesta tecnologia a la societat no s'ha replicat al món de l'empresa. Segons explica l'informe Inteligencia Artificial: radiografia d'una revolució en marxa, elaborat per Minsait (una firma d'Indra), únicament el 10% de les entitats a l'Estat compten actualment amb un pla d'IA alineat amb l'estratègia de l'organització. La xifra puja al 16% pel que fa a habilitadors que disposen ja d'una base sòlida que els permet aprofitar l'eina al màxim.

Lozano indica que hi ha "molt desconeixement" entre els directius i fins i tot els tècnics de les companyies. I adverteix dels riscos de llançar la tovallola. "En determinats sectors com el de l'atenció al client i els processos de venda, una empresa es pot quedar fora del mercat si ignoren la IA generativa". I posa un exemple: gràcies a la tecnologia, les universitats CEU han aconseguit millorar la taxa de conversió de 2,8% a 25% pel que fa a estudiants interessats que contacten amb el centre pel xatbot de WhatsApp. Per això, destaca que la paciència a l'hora de trobar el cas d'ús correcte és un element "clau" per a una empresa.

Un 75% dels professionals creu que la seva empresa es podria beneficiar d'una millor formació en IA: el desconeixement encara és la gran por dels treballadors (51%)

Les estadístiques donen la raó a Lozano. Si mirem l'enquesta realitzada per IMMUNE Technology Institute a 100 professionals corporatius, aquesta va mostrar que un 75% dels professionals creu que la seva empresa es podria beneficiar d'una millor formació en IA. El desconeixement de l'eina és encara la gran por dels treballadors a l'hora d'aplicar-la (51%), seguida de la privadesa (12%) i l'accessibilitat (7%). A l'Estat, però, cal dir que l'ús d'IA va créixer un 11,8% durant l'últim any, tot i que encara queden lluny els països capdavanters com Finlàndia, Dinamarca o Portugal, d'acord amb l'últim estudi de l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat.

Els 8 punts de Minsait

7 de cada 10 treballadors fan servir la IA generativa | iStock
7 de cada 10 treballadors fan servir la IA generativa | iStock

Minsait assenyala "8 grans descobriments" que expliquen aquesta falta d'implementació de la IA: el baix nivell de maduresa en aquest àmbit, la manca de visió del valor que aporta l'eina i la necessitat de mesurar els resultats i la rendibilitat de la inversió són 3 grans conclusions. "Es tracta de projectes que s'han de fer sempre de forma privada i afegint-hi capes de seguretat i de gestió", remarca Gutiérrez.

L'expert coincideix amb la quarta troballa de l'estudi de Minsait: la IA generativa és un catalitzador i multiplicador de l'impacte de la IA tradicional: el machine learning, l'analítica avançada, les automatitzacions, etc. "Cal recordar que la IA és amb nosaltres des dels anys 50 i que aquesta revolució recent pertany només a la IA generativa", recorda.

Els 4 punts restants destaquen la importància de la gestió integral del coneixement propi de l'organització, la gestió de l'ètica i la ciberseguretat, tenir el núvol i els productes de software de tercers com a base tecnològica i un últim punt que subratlla que el focus ha de ser a l'excel·lència operativa i la millora de la relació amb clients i ciutadans.

Llavors, com s'implementa l'eina? 

De l'informe de Minsait, el 31% de les empreses participants reconeix que la inestabilitat del marc regulador és una de les principals barreres a l'hora d'adoptar la IA. D'altra banda, el 35% d'elles admet que la seva falta de visió estratègica és el motiu pel qual encara no han apostat per aquesta eina, mentre que el 20% veu difícil trobar casos d'ús d'IA que aportin un valor diferencial i una rendibilitat de la inversió. Aleshores, és la IA encara una funció poc interessant per al teixit empresarial català?

Si bé les organitzacions tenen com a objectiu principal assolir "l'excel·lència operativa" (72%), experts com Gutiérrez afirmen que això ja és possible gràcies a la IA generativa. "La cerca de la informació és molt més rellevant, ràpida i contextualitzada que abans", recalca. Projectes com Microsoft 365 Switch ja compten amb copilots perquè automàticament puguin fer tasques diàries, com redactar correus electrònics, resumir reunions o fixar al calendari una sessió de Teams o Meet.

El Microsoft Copilot permet generar un esborrany d'un Word de 4 pàgines que serveix com a punt de partida per redactar un document

"Tot plegat contribuirà a incrementar moltíssim la productivitat, ja que ens traurem de sobre moltes tasques àrdues i pesades. Ja hi ha IA generativa capaç de programar per nosaltres, i tan sols hem de saber supervisar-la", insisteix Gutiérrez, qui posa un altre exemple: el Microsoft Copilot. Aquesta eina permet generar un esborrany d'un Word de 4 pàgines que serveix com a punt de partida per redactar un document.

Aquestes aplicacions coincideixen amb els altres objectius que busquen els professionals: la millora de la presa de decisions (34%) i la de l'experiència dels clients i ciutadans que hi interactuen (31%), segons Minsait. "Formacions, onboardings, procediments, gestió de xarxes socials, creació d'una campanya de màrqueting... La llista de funcions que la IA ja pot fer és interminable i les possibilitats seran infinites", remata Gutiérrez. Sens dubte, una aliada que caldrà tenir en compte a l'hora d'afrontar reptes de futur com el de la competitivitat.