• Empresa
  • IAG aparca la compra d’Air Europa per les exigències imposades per Brussel·les

IAG aparca la compra d’Air Europa per les exigències imposades per Brussel·les

La transacció es cau per segon cop en quatre anys i ara la companyia haurà d'indemnitzar amb 50 milions d'euros a Globalia com a compensació

Els avions de les quatre aerolínies que formen part de IAG | EP
Els avions de les quatre aerolínies que formen part de IAG | EP
Redacción VIA Empresa
Barcelona
02 d'Agost de 2024

No ha pogut ser. IAG ha decidit aparcar la compra d'Air Europa per segon cop en quatre anys després de no haver estat capaç de convèncer la Comissió Europea (CE). Tot i que s'havia fixat el 20 d'agost com a data màxima per presentar garanties de protecció a la competència, finalment el grup ha renunciat a complir amb les exigències que demanava Europa i ara haurà de pagar a Globalia 50 milions d'euros com a compensació per aquesta decisió.

 

Segons ha indicat IAG a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el seu consell d'administració ha arribat a la conclusió que, en l'entorn regulador actual, continuar amb l'operació no aportaria cap benefici als accionistes. Prèviament, l'empresa havia proposat cedir a la competència el 52% dels slots d'Air Europa com a mesura que no perjudiqués a altres companyies del sector, però la CE ho va rebutjar perquè ho considerava "insuficient".

 

Fonts de la firma destaquen que les exigències de la direcció general de Competència de la CE per donar llum verda a l'operació eren "tan altes" que no tenia sentit empresarial per a Iberia continuar amb la compra. "Per tant, hem decidit no tirar endavant", apunten. Cal recordar, però, que IAG posseeix el 20% d'Air Europa, adquirit l'agost de 2022.

"Creiem que aquesta és la millor decisió per protegir els interessos dels nostres accionistes. IAG continua compromesa amb la seva estratègia, que inclou competir eficaçment des del seu hub de Madrid, una estratègia que dona resultats positius. Continuarem desenvolupant la nostra presència a Madrid de manera que el hub pugui competir amb els aeroports més grans d'Europa", ha indicat el conseller delegat de la firma, Luis Gallego, en fer pública la decisió.

Des del grup, que integra també British Airways, lamenten la negativa de Brussel·les a acceptar aquesta proposta que, al parer seu, garantia els drets dels consumidors, permetria als clients tenir connexions directes amb l'est del planeta i animava la competència entre els hubs del nord i del sud d'Europa.

IAG incrementa els beneficis

La notícia arriba escasses hores després que IAG presentés els seus resultats semestrals, on destaca el creixement del 3,8% del grup als seus beneficis. En concret, la firma va guanyar 1.309 milions d'euros durant la primera meitat de l'any. Pel que fa als ingressos, IAG n'ha obtingut 14.724 milions durant els primers sis mesos de l'any, un 8,4% més que en el mateix període del 2023. A més, el consell d'administració d'IAG ha anunciat la distribució d'un dividend brut en efectiu a compte dels resultats financers del 2024 de 0,030 euros per acció.