"Iaia, surto a alliberar unicorns"

La primera edició dels Impact Leaders ha reconegut els líders que avui donen resposta als reptes que afronta la societat

Celebració de la gala d'Impact Night al Centre d’Arts Digitals IDEAL de Barcelona | VIA Empresa Celebració de la gala d'Impact Night al Centre d’Arts Digitals IDEAL de Barcelona | VIA Empresa

Els unicorns ja no són éssers mitològics amb el cos d'un cavall blanc amb una llarga banya al mig del front. Els unicorns són els nous referents de l'èxit empresarial, l'orgull d'un ecosistema que segueix les seves petjades i que se sent més poderós pel fet de formar part de la seva xarxa. TravelPerk, Glovo, Wallbox, eDreams, Adevinta i Letgo. Són els sis unicorns oficials de Catalunya: empreses valorades en més de 1.000 milions de dòlars (870 milions d'euros). I a la banqueta de l'emprenedoria, hi ha unes quantes startups que estan a punt de sortir a jugar en aquesta lliga. 

Però Netmentora Catalunya va més enllà d'aquesta vara de mesurar: l'èxit empresarial no recau només en el valor econòmic de l'empresa, sinó en el seu impacte social, mediambiental i també econòmic. #FreeTheUnicorns ha estat precisament l'eslògan amb què Netmentora ha celebrat la primera edició dels Impact Leaders, un reconeixement als líders que a través de les seves propostes empresarials estan donant resposta als reptes que afronta la societat. Els reconeixements han protagonitzat la Impact Night, l'esdeveniment que anualment celebra l'entitat i que, enguany, ha comptat amb un escenari espectacular que s'ha convertit, també, en un dels protagonistes de la gala, el centre d'arts digitals IDEAL de Barcelona. L'espai de cultura digital ha aparcat per una nit l'exposició immersiva de la biografia de Frida Kahlo que va estrenar el desembre del 2021 per acollir a tot l'ecosistema que forma part de la xarxa de Netmentora juntament amb els màxims representants d'institucions, tant públiques com privades, que han participat en la valoració dels Impact Leaders, com Acció, AIJEC, ASCEF, Aticco, Catalunya Emprèn, Centre d'Empreses ProCornellà, ESADE Ban, Institut Català de les Dones, The Collider, la Generalitat i VIA Empresa, entre molts altres més.

"Quan tens molt clar quines barreres vols superar i quins reptes vols assumir és molt més fàcil innovar", ha expressat Marc Coloma, CEO i cofundador d'Heura Foods i membre de Netmentora, a la gala d'Impact Night. Coloma ho diu per experiència: Heura és una de les startups més exitoses de l'ecosistema emergent català, amb una xifra de negoci de gairebé 18 milions d'euros i amb una declarada raó de ser: accelerar la transició proteica i apartar els animals del sistema alimentari. Heura representa un clar exemple de la filosofia de Netmentora, que reivindica un model d’empresa a llarg termini, que generi ocupació i desenvolupament econòmic als territoris i que busqui generar impacte social i no únicament el benefici econòmic. "Combinar benefici i propòsit", ha indicat Beatriz de Vicente, directora de Netmentora Catalunya, durant l'acte.

Coloma: "Quan tens molt clar quines barreres vols superar i quins reptes vols assumir és molt més fàcil innovar"

I per això, els guanyadors de les sis categories dels Impact Leaders responen justament a aquesta demanda cap al canvi social. Per definir els reconeixements, es van agrupar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en sis categories. De les 70 startups seleccionades per la Junta Directiva de Netmentora Catalunya, 18 van passar a la semifinal i només sis han estat les reconegudes com a Impact Leaders 2022: All Women, Nixi for Children, Bcome, Groots, RawData i Talentfy.

"Ja vas borratxo?"

Marc Morillas, CEO de Morillas Brand Design, ha estat l'encarregat de lliurar el reconeixement de la cinquena categoria, Innovació per generar impacte en indústria. Ell representa la tercera generació d'una companyia fundada l'any 1962 pel seu avi. La seva àvia encara està a la recepció. "Ella gaudeix", assegura Morillas. Abans d'anar a l'esdeveniment de Netmentora, Morillas s'ha acomiadat de se àvia dient-li: "Iaia, surto a alliberar unicorns". "Nen, que ja vas borratxo?", la seva resposta.

Més enllà de l'anecdòtic, Morillas l'ha posat com un exemple d'innovació: abans de sumar-se a l'agència de comunicació, va muntar una merceria i després una fruiteria. "Ella creia que l'experiència prèvia no era important, sinó l'actitud, la valentia i la innovació". Va ser justament en els anys seixanta quan Espanya, malgrat la manca de llibertats bàsiques, va deixar de ser un país majoritàriament agrari per ser industrial i terciari.

Contra els biaixos arrelats

"Us vull demanar que tanqueu els ulls i us imagineu una persona que dirigeix una empresa que desenvolupa algoritmes. -passen uns segons- Ja els podeu obrir. Segurament molts de vosaltres us haureu imaginat un home blanc de mitjana edat". Segurament.

Qui ha fet aquesta proposta ha estat Laura Fernandez, CEO i cofundadora d'All Women, impact leader de la primera categoria, Integració, igualtat d’oportunitats i no-discriminació. "No té res de dolent -afegia-, però prova que els biaixos de gènere formen part de la nostra realitat". Fernandez vol trencar amb aquest paradigma i, per això, va fundar All Woman, una acadèmia de tecnologia especialitzada en data science, programari development, product management i UX/UI design per a dones. Joana Barbany, directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, ha estat l'escollida per anunciar el seu reconeixement.

Impact Night 2022 | VIA Empresa

Impact Night 2022 | VIA Empresa

L'Oscar de la Nixi

Nixi for Children ha sumat amb la gala d'Impact Night un altre guardó més al seu llarg llistat de premis i reconeixements. Tomás López, fundador de la startup, ha estat escollit pel jurat líder de la categoria Salut i benestar per una vida digna i ha rebut el reconeixement "com qui rep un Oscar", ha dit. Amb molta il·lusió. Nixi for Children és un simulador virtual que té com a objectiu acompanyar nens i nenes durant una operació o una intervenció hospitalària per ajudar-los a reduir l'ansietat amb realitat virtual preparatòria.

"Què representa l'èxit per a nosaltres?", ha preguntat López al públic, mentre mostrava una fotografia de la Valèria. "Una nena abraçada a un peluix de Nixi", ha explicat, que va ser acompanyada per la Nixi durant tot el procés de l'operació: abans, durant i després.

Tancar el cercle de la moda

"El sector tèxtil moda és el segon més contaminant després de l'aeri", ha denunciat Nuria Basi, presidenta del Grup Basi, qui ha destacat les principals línies d'actuació que estan duent a terme des del grup, i el sector en si. Basi, però, no ha dubtat en assenyalar un pas pendent: "No podem tancar el cercle si no fem que hi participin la resta de ciutadans: els consumidors han de ser responsables i fer un consum racional. Com? Amb paciència". L'oposat al fast-fashion

Cañadell i Garcia: "La sostenibilitat comença amb les dades"

Basi ha estat l'ambaixadora de la tercera categoria, que ha tingut dues protagonistes: Anna Cañadell i Alba Garcia, cofundadores i co-CEO de Bcome, una eina digital, un programari, que permet a la indústria tèxtil traçar, mesurar, avaluar i interpretar els impactes mediambientals i socials d’una peça. "La sostenibilitat comença amb les dades", han comentat ambdues emprenedores.

Cultivar en vertical

"La llavor de Groots, va ser, és i sempre serà trobar una manera més sostenible de cultivar", anuncia Groots a les seves xarxes. Però el fruit d'aquest cultiu l'han recollit, en aquesta ocasió, d'una manera molt diferent: guanyant el reconeixement de Netmentora Barcelona en la categoria Emergència climàtica i deteriorament dels ecosistemes. Groots ha creat un sistema de cultiu que permet cultivar a les ciutats. És una empresa de vertical farming que utilitza tecnologies que usen de manera eficient els recursos naturals per a un futur sostenible. "Estalviem un 90% d'aigua en comparació amb el cultiu tradicional, no utilitzem pesticides i no depenem d'agents externs com el clima". 

Alberto Duaigües: "El sector agrícola es juga la inversió de tot l'any en una sola carta: l'època de collita"

A una sola carta, però amb moltes dades

"El sector agrícola es juga la inversió de tot l'any en una sola carta: l'època de collita". Alberto Duaigües, CEO i fundador de Raw Data, ha volgut aprofitar l'anunci del seu reconeixement a la categoria Innovació per generar impacte en indústria per reivindicar el paper d'aquest sector: "Ens dona de menjar a tots i afronta dificultats molt importants". La plataforma de Raw Data utilitza intel·ligència artificial i Models de Predicció per a agricultura. Ajuda a gestionar les parcel·les agràries amb solucions basades en big data, digitalització del quadern de camp, prediccions de collita, alertes sobre el clima i detecció de plagues, entre d'altres. 

Detectar el talent tecnològic

El talent ha estat el protagonista de l'última categoria, Creixement econòmic i treball decent, que ha tingut com a guanyador a TalentFY. La startup és una plataforma digital que funciona com a head hunter especialitzat en el sector tecnològic. "És una oportunitat per realitzar un match y revolució del sector del recruiting" anuncien a la seva pàgina web. El seu reconeixement l'ha lliurat Albert Castellanos, Secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, qui ha volgut destacar el compromís ferm de la Generalitat amb les empreses d'alt impacte i les que estan vinculades la triple hèlix. També ha compartit un desig: que la xarxa de Netmentora s'expandeixi més enllà de Barcelona, per tot Catalunya.

L'espectacularitat de la gala, però, no ha eclipsat la tragèdia que està vivint Ucraïna en els últims dies. En aquesta línia, s'han destacat iniciatives solidàries que estan impulsant diferents membres de Netmentora, com la de Talentfy, que ajuda a la comunitat ucraïnesa, facilitant que puguin trobar feina aquells treballadors ucraïnesos del sector TIC. Sortir del guió per solidaritzar-se amb Ucraïna, aplicar la innovació per a construir un món millor. Filosofia Netmentora.

Més informació
18 startups opten a ser els Impact Leaders de Netmentora Catalunya
Avui et destaquem
El més llegit