Inditex s'acomiada de la seva última creació: Uterqüe

La marca d'Inditex ja ha abaixat totes les persianes i està ultimant les negociacions amb els treballadors

Uterqüe ha abaixat les persianes de les seves últimes dues botigues, la de Passeig de Gràcia, Barcelona, i el carrer Serrano, Madrid | Europa Press Uterqüe ha abaixat les persianes de les seves últimes dues botigues, la de Passeig de Gràcia, Barcelona, i el carrer Serrano, Madrid | Europa Press

82 botigues arreu del món, 200 persones i 14 anys d'història. Aquest dissabte Uterqüe va abaixar les persianes de les seves últimes dues botigues, les més emblemàtiques: la del Passeig de Gràcia, a Barcelona, i la de Serrano, a Madrid. La primera no havia de tancar les seves portes fins al 27 de febrer, però Inditex ha decidit avançar els plans de tancament, mentre acaba de negociar les reubicacions o acomiadaments de tot el personal. Uterqüe tanca, però no desapareix: la marca més cara i més nova d'Inditex s'integrarà a Massimo Dutti i mantindrà també el canal de venda online.

"L'un i l'altre". És el que significa Uterqüe en llatí. La que volia ser inicialment una línia de complements, bosses i bijuteria es va convertir en la marca de roba prèmium del grup tèxtil gallec. Però no va acabar d'encaixar, malgrat tenir seguidores fidels amb molt de renom, com Letícia Ortiz, reina d'Espanya, o la periodista Sara Carbonero. Un dels motius que s'ha atribuït al seu fracàs ha estat la mutació d'estil: no només va passar dels complements a la roba, sinó que va començar amb col·leccions de roba minimalistes i va acabar apostant per dissenys atrevits i avantguardistes; una pivotació que no ha permès consolidar un target prou gran com per fer revifar les xifres de facturació.

L'última creació del grup

El negoci d'Inditex l'inicien Amancio Ortega i Rosalía Mera, la seva exdona, el 1963. Funden Confecciones GOA, un taller tèxtil de vestits i bates de dona que creix exponencialment fins a arribar a una plantilla de 500 persones només deu anys després. L'any 1975 decideixen fer un salt i ser, a més de fabricants, distribuïdors i venedors de roba: inauguren la primera botiga de Zara, al número 64 del carrer Juan Flórez, a La Coruña, a pocs minuts del taller. Amb els anys, Zara es converteix en un concepte envers el disseny i l'accessibilitat -anar a la moda està a l'abast de tothom- que aconsegueix arribar a tots els racons del món. Avui dia té 2.050 botigues repartides per 86 països.

Inditex factura 71 milions d'euros al dia

Després de Zara, van venir altres. Massimo Dutti i Pull&Bear (1991), Bershka (1998), Stradivarius (1999), Oysho (2001), Zara Home i Often (2003) i l'última, Uterqüe, l'any 2008. Algunes són adquisicions, com la de Stradivarius i altres són creades pel mateix grup. El resultat? 6.657 botigues a tot el món i unes vendes que superen els 71 milions d'euros al dia. No és d'estranyar que el seu fundador sigui l'home més ric d'Espanya segons Forbes, amb una fortuna valorada en els 67.000 milions d'euros. El segueix la seva filla, Marta Ortega, que presidirà el grup a partir de l'abril, amb 6.300 milions.

Uterqüe va ser la darrera marca d'Inditex i també l'última en termes de facturació. Amb dades del primer trimestre del 2021, si el grup va facturar 8.488 milions, Zara i Zara Home van aportar el 71%, Pull&Bear el 6,6%, Stradivarius el 6,5%, Massimo Dutti el 5%, Oysho el 2,5% i Uterqüe el 0,4%, amb 48 milions d'euros.

Often, l'ovella negra del grup

Uterqüe no és l'única taca a l'historial d'Inditex, de fet, no és la primera marca que tanca la companyia. Often va ser la primera, coronant-se com l'ovella negra del grup. Es va fundar l'any 2003 com una línia de roba masculina informal, una espècia d'evolució de Pull&Bear per a un públic més gran, i va arribar a tenir 40 locals a Espanya i Portugal. Però mai va arribar a tenir èxit i la van tancar tres anys després: desfent-se del producte, venent el 75% dels establiments i mantenint només 10 en favor de Pull&Bear.

L'anunci del tancament: tot cap a Massimo Dutti

Inditex va anunciar el passat mes de setembre el pla de tancament de les 82 botigues d'Uterqüe, un pla en què Massimo Dutti adquiria un paper transcendental absorbint la marca i acollint el màxim de personal. "Es busca aprofitar el màxim la penetració i projecció que Massimo Dutti té als mercats internacionals com els Estats Units, Canadà, Mèxic o Turquia des de fa anys", anunciava Pablo Isla com a president del grup. Dins d'aquesta integració, el grup vol donar-li una cabuda especial a Uterqüe oferint una secció específica a les botigues presencials de Massimo Dutti i a la seva pàgina web.

Una incògnita a l'historial d'Inditex

En termes de recursos humans, l'estratègia inicial del grup ha estat la mateixa que està seguint amb el pla de reajustament de botigues d'Inditex (que ja ha tancat més de 700 locals) causat per la consolidació del canal online i els efectes de la pandèmia. El grup tèxtil no vol acomiadar el personal, sinó reubicar-lo a altres marques. En el cas d'Uterqüe, després de negociacions amb sindicats, es va acordar que Inditex reubicaria al personal a Massimo Dutti amb condicions laborals similars (salari, hores de feina, antiguitat, etcètera). Aquestes recol·locacions, a més, es farien a botigues que estiguessin a menys de 25 quilòmetres de distància i, si aquesta era major, es pagaria una compensació econòmica de 3.000 euros. En cas d'haver-hi una modificació substancial de les condicions laborals, es procediria a un acomiadament improcedent, amb una indemnització de 45 o 33 dies per any treballat.

Encara no es coneixen les xifres totals de reubicacions i acomiadaments

Però no tot han estat flors i violes, especialment durant les últimes setmanes de negociacions amb el personal. Un acord signat el 8 de febrer entre Massimo Dutti i els sindicats reflectia un canvi respecte a l'estratègia inicial en detriment dels treballadors d'Uterqüe. En primer lloc, es plantejava l'adscripció com a obligatòria, en comptes de voluntària, com en el pla anterior. I a més, el canvi de feina podia implicar "una modificació de l'horari i de la distribució de la jornada" i del "sistema de remuneració i quantia salarial", especifica al document. "Es reduïen les possibilitats d'acollir-se a un acomiadament improcedent", explica una font interna de l'empresa.

Finalment, les negociacions han arribat a bon port a la majoria dels casos. Però el procés encara no ha acabat: l'empresa va fer les últimes propostes la setmana passada i els treballadors tenen un període de 15 dies de reflexió. No es coneixen, per tant, les xifres totals de reubicacions i acomiadaments que deixarà l'adeu d'Uterqüe a l'historial d'Inditex.


 

Més informació
Relleu a Inditex
Inditex guanya 2.500 milions d'euros aquest any, un 273% més
Avui et destaquem
El més llegit