Juan Roig, el 'súper' imperi

El propietari de Mercadona segueix ampliant el negoci, on ha anunciat la creació de 1.000 llocs de treball fins al 2018

Juan Roig
Juan Roig

Quan Juan Roig (València, 1949)i tres dels seus cinc germans van comprar les vuit carnisseries dels seus pares, ningú imaginava que acabarien convertint-se en un imperi de supermercats. Era l'any 1981, i poc més de 30 anys després, Mercadona és una marca omnipresent a Espanya amb més de 1.400 establiments; mentre el seu propietari compta amb la segona fortuna més gran del país, uns 5.800 milions d'euros.

Roig, empresari més sobre el terreny que de despatx, va comprar gairebé totes les participacions als seus germans mentre construïa una de les principals cadenes de supermercats. Amb les marques blanques per bandera (i una melodia enganxosa que inconscientment taral·legen tots els seus clients mentre van amunt i avall pels passadissos), Mercadona ja forma part del paisatge quotidià de qualsevol ciutat espanyola.

Recentment, l'empresa ha anunciat la creació de 1.000 llocs de treball durant els propers cinc anys. A més, s'ha compromès a mantenir el poder adquisitiu de la seva plantilla amb un sistema d'actualització de sous deslligat de l'IPC. Un 0,4% d'augment el 2014 que s'incrementarà una dècima cada any fins el 0,8% del 2018.

Amb els estudis d'Econòmiques sota el braç, Roig també va trobar a la facultat la seva dona, Hortensia Herrero, qui controla el 27% de les accions de Mercadona. Amb quatre filles (totes al consell d'administració de l'empresa) i set néts, la família és molt coneguda a València; on ha participat habitualment en esdeveniments com les falles.

Diuen que Roig demana als seus directius que sempre portin un cèntim a la butxaca perquè no oblidin que treballen per aconseguir estalviar aquest cèntim als preus i els costos. Llegenda urbana o no, el propietari de Mercadona gaudeix trepitjant el terreny, passejant pels seus establiments i preguntant als seus treballadors, des dels responsables de cada 'súper', fins a qualsevol dels seus venedors.

L'home que va instar els espanyols a "imitar la cultura de l'esforç dels basars xinesos", també compta amb un vessant filantrop on l'esport hi juga un paper important. De la mateixa manera que els seus germans Francisco i Fernando s'han implicat amb el València i el Vila-Real en futbol; Juan sempre ha apostat pel bàsquet. Va ser president del Pamesa València i, actualment segueix exercint de mecenes al València Basket. A més, també patrocina 20 esportistes "orgullosos de ser valencians".

Però no tan sols l'esport gaudeix del mecenatge de Juan Roig. L'empresari valencià ha iniciat aquest 2013 un projecte de suport a emprenedors. El Proyecto Lanzadera, finançat per la societat Alquería Capital, de la seva propietat, posa sobre la taula 3 milions d'euros a repartir entre els 14 projectes seleccionats d'entre els 4.209 que s'hi van presentar.

Avui et destaquem
Comentaris