La revolució digital arriba a l'automoció

José Manuel Machado, president de Ford Espanya, afirma que el de l'automoció és el sector més innovador i que ara es troba immers en plena revolució digital

José Manuel Machado (Madrid, 1954) és president de Ford Espanya des del 2003, però està lligat a la marca des del 1977. Format en Dret i Econòmiques, ha ocupat diversos càrrecs de responsabilitat a Ford, com la direcció de nous desenvolupaments de negoci a Sud-amèrica. Fins el juliol de 2013 va presidir l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac).

Tot plegat el situa com una de les personalitats de referència d'un sector que vol aparcar els mals moments i fer via cap a un futur de creixement.

En el marc de la XXVIII Trobada del Sector de l'Automoció que se celebra els dies 6 i 7 de novembre a l'IESE, José Manuel Machado explica a VIAempresa la situació de Ford i d'un sector que s'aferra amb força als brots verds de l'economia.

Com està vivint Ford un moment on el sector de l'automòbil sembla que comença a remuntar?
Ho veiem amb molt d'optimisme. El 2008, quan va quedar clar que Espanya entrava en crisi, vam tenir clar que havíem de fer les coses d'una manera diferent. On la gent veia problemes, nosaltres hi vèiem una oportunitat. Això es va traduir en un acord amb els sindicats que permetia una planificació pels següents cinc anys, i construir sobre les bones relacions que ja teníem amb ells.

Un acord positiu..
Sí, com a conseqüència d'aquest acord van arribar uns projectes d'inversió molt forts que vam anunciar el 2011, els més importants en la indústria de l'automoció a Espanya els darrers 30 anys, amb 2.100 milions d'euros d'inversió.

I que acaben de renovar..
Sí, hem renovat un cop més el conveni amb els sindicats pels propers cinc anys, el que vol dir que estem construint unes relacions cada cop més sòlides amb ells; i que ens permet afrontar el futur amb molt d'optimisme.

Quines previsions tenen per la planta d'Almussafes?
La nostra fàbrica d'Almussafes (València) ja compta amb tres torns i fabrica quatre models. A més, les previsions van pujant. Aquest any fabricarem 100.000 cotxes més que l'any passat, i l'any que ve en fabricarem 100.000 més que aquest. Amb tot això, que no són plans, són fets, estem gaudint d'un moment molt bo gràcies a una aposta molt valenta que vam fer l'any 2008.

Segueix sent viable la producció d'automòbils a Espanya?
És viable, ho estem demostrant tots. A més, tots hem après que cal ser competitiu i millorar constantment la productivitat. No són coses que s'aconsegueixin i ja està, cal seguir treballant-hi. Al món la gent segueix volent comprar cotxes, és un sector en creixement, entre un 5 i un 7% anual, i seguirà creixent. Tant Espanya com totes les empreses del sector hem d'intentar enganxar com més part d'aquest creixement millor.

Perquè sigui així, el camí passa per l'exportació?
Sens dubte. De fet, Ford va ser la primera marca que va venir a produir a Espanya amb la idea d'exportar, ja fa molts anys. I actualment la fàbrica d'Almussafes no atén només mercats europeus, també exportem als Estats Units amb xifres significatives. En total exportem a 80 països, i molts de cert volum com Argentina o Austràlia. Hem aconseguit posicionar-nos internacionalment i sobre això hem de seguir competint.

Quins aspectes cal treballar per seguir creixent?
Hem de seguir treballant en la productivitat, a rebaixar els nostres costos, i a ser una alternativa a països emergents amb qui competim. Tenim una molt bona base sobre la qual treballar, amb uns empleats i sindicats molt compromesos amb el projecte; i si seguim en aquest camí seguirem avançant. Espanya ha de seguir sent un bon país per fabricar automòbils com ho poden ser el Japó, Estats Units o Alemanya.

Quin paper juga la innovació en el sector de l'automoció?
La innovació al món de l'automòbil és increïble, podríem dir que és el sector més innovador. Ara parlem molt de la connectivitat i com afecta a la vida de les persones avui que pràcticament tothom té un smartphone, i l'accés a Internet és generalitzat. Tot això es viu de prop en aquest sector. Els vehicles no només aprofiten aquesta tecnologia per fer millor l'experiència de la conducció, sinó que ens ajuden a ser més eficients en els nostres processos.

Per tant, l'automoció no s'escapa de la revolució digital...
Hi ha una revolució tremenda. I l'automòbil, que sempre ha estat base de tecnologia, ara també s'impulsa amb la tecnologia digital i d'Internet. Sobre això estem construint i hi ha un període molt bo per endavant.

Quins són els principals reptes que afronta el sector de cara als pròxims anys?
Hi ha una qüestió que és bàsica: les emissions i la sostenibilitat, on cada cop hi hem d'apostar més. Quan parlem de sostenibilitat i accessibilitat són dos conceptes que s'enfronten. Avui dia els cotxes sense emissions segueixen sent excessivament cars, i no veiem a curt termini com rebaixar-ne els costos i que siguin una alternativa de debò als cotxes de propulsió convencional (gasolina o dièsel).

Són massa cars..
Tot i així, veiem clarament que hi haurà una transició, i en funció del grau d'emissions i accessibilitat tindrà més o menys impacte. Avui els cotxes de zero emissions els compren algunes institucions i molt poques persones perquè ningú es pot permetre pagar més del doble o el triple del que pagaria per un cotxe convencional, i menys si encara no ofereix les mateixes prestacions.

Què fa falta per acabar d'acostar la sostenibilitat a l'automòbil?
La principal assignatura pendent és el desenvolupament de les bateries, que segueixen sent cares i amb poca autonomia. Cal veure com rebaixem aquests costos, però segur que hi arribarem perquè la sostenibilitat ens interessa a tots i entre tots hi hem de treballar. Ens queda molt camí per recórrer.

Avui et destaquem
El més llegit