La roda que no deixa de girar

L'empresa lleidatana Rodi s'ha convertit en la cadena líder estatal en els punts de distribució de neumàtics i en el servei integral de manteniment del cotxe

A l'inici, la roda va començar a girar. I no ha deixat de fer-ho. Aquesta podria ser la metàfora de l'evolució de la companyia lleidatana Rodi, que en 26 anys ha esdevingut la cadena líder estatal en l'àmbit de la distribució de neumàtics i tallers multiserveis, tant amb punts de venda com en facturació. Creada amb la unió de tres famílies lleidatanes, "la nostra expansió s'ha estès com una taca d'oli", explica el director general de Rodi, Josep Esteve. Ara el seu èxit els ha permès traslladar-se a unes noves instal·lacions al barri lleidatà de Pardinyes, un edifici ubicat a l'entrada de la ciutat que permetrà una oficina en la qual no s'utilitzarà el paper. Amb aquest canvi, segons Esteve, "fem un pas de gegant en la re-evolució de Rodi cap a una empresa moderna".

Esteve recorda que la compra d'altres negocis amb la integració i l'adaptació dels tallers i dels serveis ha sigut una de les estratègies que han seguit per créixer de forma sostinguda. Amb aquest sistema, Rodi ha adquirit la xarxa de 18 tallers Autoequip i la cadena canària El Paso, formada per 15 punts de venda. "Vam passar d'una zona de confort amb ampliacions per Catalunya i Aragó a un hàbit de creixement en el qual adaptàvem a la nostra estructura altres negocis que es trobaven en processos de transició familiar", detalla.

Línies de negoci per turisme i camió
Més enllà de la consolidació d'aquest sistema, Rodi va optar per diversificar les àrees de negoci, dividint-les en retail, distribució, assistència i fabricació. Aquest esquema es va consolidar l'any 2011 quan la firma lleidatana va arribar a un acord amb la cadena Euromaster, filial de la multinacional francesa Michelin. Esteve n'assenyala la importància: "Per una empresa familiar és tot un honor que una gran companyia com Michelin es fixi en nosaltres i entri al capital".

Amb la intenció d'oferir un servei personalitzat per a cada tipus de client, Rodi ha creat diverses línies. Rodi Motor Services, indicada per turismes i motos, està especialitzada en el canvi de neumàtics i en el servei integral de manteniment del cotxe. L'àrea per a vehicles professionals ofereix el servei de canvi de neumàtics i de manteniment a camions. Dels 140 tallers dels quals disposa Rodi, uns 85 estan pensats pels turismes, mentre que els 55 restants són mixtos (turismes i camions).



Un bon posicionament de mercat
Josep Esteve assegura que un dels secrets de Rodi ha sigut un posicionament de mercat molt concret. "Ens hem focalitzat en un segment específic. El servei personalitzat i un preu competitiu ens ha permès situar-nos entre els concessionaris oficials i els tallers low cost vinculats als centres comercials". Una altra de les receptes que ha fet que Rodi pugui oferir un servei integral es troba en la diversificació. A més de la reparació i del manteniment, la companyia disposa d'assistència en carretera, gestió d'avaries, servei a les flotes o fàbrica de recautxutat de camió.

Com a conseqüència de l'acord amb Euromaster, Rodi ha constituït Nex, una societat que li serveix per realitzar tasques de distribució de neumàtics a l'engròs i de vehicles lleugers, agrícoles i de camió. "Amb Nex intentem ser un soci estratègic del mecànic", precisa Esteve. Amb una facturació el 2015 de 200 milions d'euros i una plantilla de 1.200 persones, Rodi es troba en un procés de consolidació que es va iniciar amb les compres de la firma canària El Paso, la delegació d'Autoequip a Barcelona i Girona o la creació de Nex.

"La nostra filosofia es basa en un creixement orgànic, en el qual integrem els serveis i els adaptem a les nostres necessitats", afegeix Esteve. La roda de Rodi seguirà girant durant el 2016.



Avui et destaquem
El més llegit