La Traca, els gestors del temps d'oci

La productora i organitzadora d'esdeveniments lleidatana, nascuda el 1981, està darrere de les gires d'artistes com Sergio Dalma, Estopa, Sabina, Alejandro Sanz o Luis Fonsi

Un concert de Sergio Dalma, artista amb què La Traca treballa habitualment | Fernández G. Laura
Un concert de Sergio Dalma, artista amb què La Traca treballa habitualment | Fernández G. Laura

La vocació ja els hi ve de lluny. Fa més de tres dècades van organitzar un concert del cantautor José Antonio Labordeta a l’actual plaça dels Pagesos de Lleida. I avui dia encara continuen vinculats al món de l’espectacle. El Toni Cabero i el Joan Arnedo van crear La Traca el 1981, una empresa degana a Lleida en la producció i organització d’esdeveniments, que es defineix d’una forma senzilla, malgrat que realitza una funció important: “Gestionem el temps d’oci de la gent”.

Des de llavors, han organitzat des de festes majors a pobles de 200 habitants fins a festivals que han aplegat a més de 50.000 persones. Ells són els que estan sempre darrere. La seva feina és que tot estigui controlat. “Unim les peces i coordinem la logística d’un esdeveniment”, comenta Cabero. A més, afegeix una declaració que resumeix la seva filosofia: “Cuidem tots els espectacles, siguin de la mida que sigui”. Aquests cap de setmana per exemple l'han arrencat al Teatre de la Llotja de Lleida, treballant pel Carnestoltes i també voltaran per poblacions com Alcarràs, Alguaire i Sant Martí Sarroca.

 Joan Arnedo i Toni Cabero, de La Traca. | Ramon Gabriel
Joan Arnedo i Toni Cabero, de La Traca. | Ramon Gabriel

D’una comunió a una gira internacional

La passió de La Traca per l’organització de l’oci es tradueix en el fet que poden estar treballant a una celebració familiar, com una comunió, o una gira internacional. Cabero apunta que “la nostra flexibilitat ens fa engrescar amb facilitat i adaptar-nos a qualsevol projecte i necessitat”. Gires d’artistes consagrats com Sergio Dalma, Estopa, Sabina, Alejandro Sanz o Luis Fonsi porten darrere el segell de La Traca. A Lleida, l’empresa va gestionar durant cinc anys la programació del Teatre de la Llotja i va ser la iniciadora del Festival de Jazz.

L'equip de La Traca | Ramon Gabriel
L'equip de La Traca | Ramon Gabriel

“Encara que sigui només una estona, intento estar a tots els concerts que produïm”. Així explica Cabero l’atenció integral que ofereix La Traca. Orquestres, obres de teatre, parcs infantils, escenaris, inflables o festes majors formen part del catàleg de serveis de la companyia. “Una de les funcions del nostre ofici acaba sent donar valor a la feina de l’artista i de les persones que treballen al seu voltant, com els organitzadors, els productors o els programadors”.

The show must go on

Gestionar els detalls i els contratemps que comporta organitzar qualsevol tipus d’esdeveniments és una de les habilitats que ha de tenir una empresa com La Traca. Amb una plantilla de 10 persones, el 2017 la seva facturació va ser de 2,1 milions d’euros, mantenint-se estable en els darrers quatre anys. Cabero admet que “som patidors i volem que tot estigui cuidat i controlat”. Per això, un dels consells que donen als seus clients, moltes vegades ajuntaments i Administracions públiques, és la necessitat de contractar una assegurança per cobrir els imprevistos dels espectacles. “Almenys evitem que si un concert es suspèn, no els hi costi diners als organitzadors”.

Cabero: “Una de les funcions del nostre ofici acaba sent donar valor a la feina de l’artista"

La Traca ha sigut testimoni dels canvis de model en el negoci de l’oci. Cabero recorda que la primera variació la van portar la competència dels espectacles retransmesos per televisió. Un altre escenari el va dibuixar la irrupció dels discjòqueis a les actuacions de festes majors. A partir d’aquest moment, l’organitzadora d’esdeveniments va reorientar de nou la seva activitat, de forma que pogués gestionar des d’un concert d’una orquestra tradicional a un grup de música actual. Un altra oportunitat la va trobar amb la crisi econòmica. En aquell moment, els artistes van reivindicar el valor del seu treball i van rebutjar actuar gratuïtament en les festes majors. Des de llavors, la gestió d’aquests concerts va passar a mans privades. I allà estava la Traca. Com a la cançó, passi el que passi, el show sempre ha de continuar.

Més informació
El preu dels concerts a Barcelona baixa un 12% el 2016
La Sala Apolo celebra 75 anys de música
Música electrònica, un negoci que uneix l'Arc Mediterrani
Avui et destaquem
Comentaris