La nova licitació de les obres de Glòries es dividirà en lots

L’Ajuntament de Barcelona repartirà el preu global de 100 milions d’euros en quatre o cinc trams i les empreses que s’hi presentin només en podran guanyar un

Les obres a la plaça de les Glòries, aturades fins la nova licitació Les obres a la plaça de les Glòries, aturades fins la nova licitació

L'Ajuntament de Barcelona dividirà en quatre o cinc blocs la licitació conjunta de les dues fases del túnel de Glòries per tal d'evitar baixes temeràries. El preu global serà d'uns 100 milions d’euros, però com que es fragmenta en lots, no hi haurà una única aposta econòmica i una "baixa excessiva", ha apuntat la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz.

Les empreses es podran presentar a tots els paquets però només en podran guanyar un, de forma que cap constructora tindrà el control total sobre l'obra. El projecte sortirà a concurs finalment a l'octubre en lloc d'ara, i les obres començaran entre finals de febrer i principis de març, amb la previsió que la infraestructura estigui en marxa durant el primer trimestre del 2021.

Després que l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, anunciés dimarts a la nit la licitació conjunta de les dues fases del túnel de Glòries, la tinenta d'alcaldia Janet Sanz ha comparegut davant dels mitjans per concretar els detalls d'aquest anunci.

La principal novetat és que s'ha decidit dividir la licitació en quatre o cinc lots, dos o tres per a la primera fase i dos més per a la segona. En el primer cas es farà una divisió física, mentre que entre Badajoz i Rambla de Poblenou s'està estudiant fer-ho per tasques.

L'objectiu d'aquesta decisió, en paraules de Sanz, és que cap empresa tingui el control sobre tota l'obra i alhora evitar baixes "excessives", el que després genera processos de negociació de modificats que no acaben.

"No podem sortir amb una licitació de 100 MEUR perquè tindríem unes baixes importants", ha assegurat el director general de BIMSA, Ángel Sánchez, que s'ha mostrat convençut que la fragmentació donarà un missatge a les constructores perquè no presentin baixes tan importants. Les empreses es poden presentar a tots els lots però només en podran guanyar un, i hauran de concretar quin és la seva llista de prioritats.

Sánchez ha reconegut que aquest sistema amb diferents empreses incrementa la dificultat de coordinació, però ha insistit que "el major problema és una baixa molt important".

Calendari i cost

El calendari s'ha retardat lleugerament, també perquè cal actualitzar el projecte unificant les dues fases. Això estarà llest a finals d'agost. Al setembre es portarà a l'aprovació de la comissió d'Urbanisme i la licitació hauria de sortir a l'octubre, de forma que s'adjudiquessin els lots al febrer del 2018 i que l'inici de les obres es pogués situar entre finals d'aquest mes i principis de març.

La data de finalització de l'obra civil es marca a finals del 2020, i durant el primer trimestre del 2021 estaria la infraestructura en funcionament.

Cal tenir en compte que a més d'aquests 100 milions d’euros d'aquesta obra, s'han d'afegir 31 més en matèria de licitació de les instal·lacions i els serveis. El total de l'obra, sumant també el que ja s'ha gastat, s'estima en 176 milions. El càlcul fet l'any 2015 era de 170. Sanz ha atribuït aquest desviament a l'actualització dels preus i també a les modificacions que s'han hagut de fer durant l'execució de la primera fase.

Liquidació de les obres actualment paralitzades

La tinenta d'alcaldia ha explicat que s'està ara mateix tancant la liquidació de les obres paralitzades amb la UTE constructora, i ha reconegut que hi ha un desacord en les reclamacions que està fent a l'Ajuntament. Ha donat per fet que aquesta qüestió probablement acabarà en un contenciós administratiu.

En funció de com evolucioni aquest desacord s'estudiarà si hi ha suficient base o no per inhabilitar aquestes empreses a l'hora de presentar-se a la nova licitació.

Més informació
Javier Bernades: "L'únic problema que hi ha avui al 22@ és de disponibilitat"
L'Ajuntament rescindeix el contracte d'obres del túnel de Glòries
L'aigua, gestió o municipalització?
Avui et destaquem
El més llegit