Logitravel, els enginyers mallorquins que van revolucionar el turisme

L'agència de viatges online esdevé un gran grup turístic amb presència en nou països i una facturació de 750 milions d'euros

Les oficines de Logitravel al Parc Bit de Mallorca | Cedida
Les oficines de Logitravel al Parc Bit de Mallorca | Cedida

Logitravel és un producte molt local, com l’ensaïmada”. D’aquesta manera defineixen el negoci i l’equip que hi ha al darrere d’aquesta agència de viatges online nascuda a Mallorca els seus fundadors. Logitravel neix arran d’un projecte per al grup Iberostar l’any 1999. Quan va acabar cinc anys més tard, aquest grup d’enginyers informàtics i de telecomunicacions van decidir llançar-se a la piscina i muntar una agència de viatges online. “Som una empresa una mica estranya, ja que l’equip directiu són enginyers reconvertits”, apunten des de la companyia a VIA Empresa. Ara bé, no els ha anat pas malament. I és que 15 anys després l’empresa és present a 9 països arreu del món, ocupa 800 persones i factura 750 milions d’euros anuals. A més, Logitravel acaba de ser guardonada en els premis FITUR com a cas d'èxit d'innovació en turisme.

El projecte de Logitravel arrenca quan Iberostar demana a l’empresa on treballaven la majoria de fundadors de Logitravel que li desenvolupessin tota l’estratègia B2B. Va ser llavors quan un equip tècnic, de gent jove i tots de la Universitat de les Illes Balears van aconseguir que el projecte del grup Iberostar fos un èxit. I va ser precisament aquest èxit el que els va impulsar a convertir-se el 2005 en una agència de viatges online.

Creixement orgànic

Els inicis de Logitravel, com els de moltes empreses, van ser durs. Van començar només amb un client, el grup Iberostar, i amb poques persones i molta il·lusió van anar tirant. El primer any, la companyia va facturar 4 milions d’euros, la qual cosa els va servir per recuperar l’invertit, però el següent any els seus guanys es van disparar: gairebé sense voler van passar de 4 a 16 milions d’euros.

Més info: El fundador de Logitravel, Ovidio Andrés, deixa la presidència

I d’aquesta manera la companyia amb seu al Parc Bit de Mallorca va anar creixent de manera orgànica. Els dos primers anys van enfocar el seu mercat a Espanya i Portugal però el 2009 ja es van expandir cap a Itàlia. Els seus fundadors tenien la sensació que s'havien d’internacionalitzar i Itàlia els semblava un mercat amb forces similituds a l’espanyol. I mercat darrere mercat fins a sortir d’Europa amb l’obertura fa un parell d’anys de Rússia, Brasil i Mèxic.

El segon any, gairebé sense voler, Logitravel va passar de 4 a 16 milions d'euros de facturació

La península Ibèrica segueix sent el seu punt fort, amb un 50% de la facturació provinent d’aquest mercat. Tot i això, des de l'empresa preveuen que aquest percentatge es vagi reduint i prenguin força la resta de països.

Un negoci molt diversificat i internacional

Logitravel va començar el negoci amb el seu principal producte, l’agència de viatges online, que destaca principalment per la seva oferta en creuers, paquets vacacionals i circuits. Amb aquesta línia de negoci la companyia assoleix aproximadament el 30% de la seva facturació total. Aquest és el seu enfocament al B2C, la seva primera marca i sobre la que fan més màrqueting i publicitat perquè també és la més rendible.

L'equip directiu del Grup Logitravel | EP

L'equip directiu del Grup Logitravel | Cedida

Però l’empresa mallorquina anava creixent i el 2009-2010 va néixer Traveltool, una marca dirigida a les agències de viatges tradicionals, les físiques. El que van fer va ser oferir els mateixos paquets vacacionals que oferien amb Logitravel però amb un format vàlid per a les agències de viatges físiques, de manera que poguessin millorar el servei que donaven els seus clients i competir amb les agències online. En aquest moment, Traveltool, que representa un 25% de la facturació de la companyia, compta amb gairebé 200 agències de viatges físiques que utilitzen els seus serveis a Espanya, Portugal i Itàlia.

Una tercera línia de negoci, llançada fa uns tres anys, és SmyRooms, un bedbank amb el qual estan presents a tot el món. Es tracta d’un majorista online de venda d’hotels. Una marca de B2B que, a diferència del B2C que és de creixement lent i molt rendible, els permet créixer molt de pressa i tenir clients a Austràlia, Canadà, Argentina o Sud-amèrica. I és que en pocs anys ja representa un 30% també de les vendes totals de la companyia i compta amb seus a arreu del món com Dubai, Mèxic, el Regne Unit, Uruguai i Tailàndia.

Logitravel vol crear una gran cadena hotelera, amb un hotel a Màlaga i la intenció d'obrir-ne tres més

Aquestes són les tres principals línies de negoci de Logitravel, tot i que la seva aspiració no acaba aquí. La companyia està treballant en dos projectes addicionals, com una xarxa de receptius i la seva pròpia cadena hotelera. Smy Hotels compta amb un hotel de 512 habitacions a Torremolinos (Màlaga) i preveuen obrir-ne tres més.

D’altra banda, Logitravel es caracteritza per ser una agència de viatges online, però fa un any va decidir obrir la seva primera botiga física a Madrid. I és que la companyia innova molt en tota la part online i tecnològica, però van detectar que els faltava posar-se el vestit d’una agència de viatges física que són els seus clients. Aquest establiment de 500 metres quadrats funciona com a laboratori d’idees per a la companyia i els permet experimentar amb realitat augmentada.

La digitalització del turisme

Un dels objectius de Logitravel amb la seva línia de negoci Traveltool és ajudar a les agències de viatges físiques després de tots els canvis que ha patit el sector. En els darrers anys hi ha hagut un reajustament molt fort del sector tradicional, no tant per la crisi, sinó també perquè estava molt fraccionat, apunten des de la companyia. I és que “les agències físiques seguiran sent molt importants”. No obstant això, consideren que han de replantejar la seva proposta de valor per tal de sobreviure en l'entorn digital.

"Les agències de viatge físiques seguiran sent molt importants"

En un món cada cop més globalitzat i en el qual tothom competeix amb tothom, els actors que estaven establerts des de feia molts anys, com eren les agències de viatges i operadors, de sobte s’han vist envaïts per nous players com Airbnb, Booking o Google mateix, que s’ha convertit en un meta cercador. És per això que, en aquest context, és molt important saber quina posició ocupa cada empresa i sobretot on pot competir.

Més informació
Conector obre a Palma una acceleradora del sector turístic
Un paradís eficient enmig del mar
Emprendre envoltat d’aigua
Avui et destaquem
Comentaris