MeetOptics, el Google català de la llum

En un mercat molt divers i complex, la startup MeetOptics funciona com un buscador de tecnologia fotònica

James Douglas i Barbara Buades són doctors en òptica quàntica i fundadors de MeetOptics | iStock James Douglas i Barbara Buades són doctors en òptica quàntica i fundadors de MeetOptics | iStock

La tecnologia de la llum està a tot arreu. La fotònica -la ciència que estudia i crea els fotons- forma part de la nostra vida quotidiana i ni ens adonem. Està present a totes aquelles tecnologies que tenen làsers o lents, com el mòbil, equips d'ordinador, controls remots de televisió, electrodomèstics, o fins i tot el cotxe. També en l'àmbit de la indústria i l'empresa: a laboratoris i equips de cirurgia, a seguretat (escanejos de DNI o anàlisis forenses), a la construcció per prendre mides o fer escanejos topogràfics, a l'agricultura i a un llarguíssim etcètera de sectors.

La varietat de làsers i lents que hi ha al mercat és enorme perquè els seus usos són molt diversos. De fet, per una empresa que vol desenvolupar un producte molt concret amb una tecnologia de la llum específica és molt complicat trobar el proveïdor que la fabrica. "És un procés que pot durar setmanes", afirma Bárbara Buades, qui juntament amb James Douglas, va crear MeetOptics: un marketplace especialitzat en fotònica que permet trobar lents i làsers molt específics en tan sols dos minuts. De setmanes a minuts.

 "A l'actualitat hi ha aproximadament 11.000 lents diferents en el mercat, i cadascuna d'elles té 30 especificacions tècniques"

La fotònica té molt de present i, sobretot, molt de futur. Està darrere de totes les tecnologies més punteres del moment, com el cotxe autònom, la realitat virtual o la robòtica. "Està a qualsevol cosa que es mogui de manera autònoma i necessiti mesurar a distància, una propietat que només la llum pot fer", exemplifica Buades.

Però malgrat que les tecnologies són molt punteres, a la part d'enginyeria o prototipatge encara hi ha molt de camí per fer, especialment en l'atenció B2B, d'empresa a empresa. És un producte complex. Segons Buades, "a l'actualitat hi ha aproximadament 11.000 lents diferents en el mercat, i cadascuna d'elles té 30 especificacions tècniques".

El Google de la fotònica

MeetOptics és un Google especialitzat en fotònica nascut a Catalunya. La startup està ubicada a la incubadora Emprèn del campus nord de la UPC i compta amb el suport i acompanyament de Barcelona Activa. "Si a Google busques miralls, et sortiran miralls pel lavabo o el menjador, i si ho busques a MeetOptics, et sortirà per a un microscopi". Està pensat perquè enginyers, innovadors i investigadors puguin trobar la tecnologia que necessiten per desenvolupar els seus productes de manera fàcil.

La startup compta amb 21 proveïdors i gairebé 50.000 productes, i cadascun d'ells té un munt d'especificacions tècniques. Seria impossible pujar i estandarditzar tota aquesta informació de manera ràpida sense intel·ligència artificial, tecnologia que utilitza MeetOptics per automatitzar el procés.

El mercat de la fotònica està concentrat a Alemanya, amb el 43% de la producció d'aquestes tecnologies, i als Estats Units, amb un 33%

El seu client és el proveïdor, ubicat especialment a Alemanya i els Estats Units. Tenen només un client local: Monocrom, de Vilanova i la Geltrú. De fet, aquest és un reflex del mercat de la fotònica, concentrat a Alemanya, amb el 43% de la producció d'aquestes tecnologies, i als Estats Units, amb un 33%. "A Catalunya no hi ha gaires proveïdors de lents, però sí de làsers", explica Bàrbara, esperant poder sumar més proveïdors locals, ara que estan ampliant l'oferta de làsers al buscador.

Del match de la llum al hub de coneixement

Més enllà de ser un buscador de productes de fotònica, MeetOptics connecta als actors del mercat, facilitant el match entre empreses i experts. Ho fa de manera automatitzada: davant d'una consulta, l'algoritme s'encarrega de connectar a l'empresa amb l'expert adient que pugui resoldre el dubte. "No fem l'assessorament nosaltres perquè això no seria escalable, nosaltres connectem, com un hub", afirma Buades. De fet, un dels objectius de la startup és arribar a convertir-se en un hub de coneixement del sector, on els actors puguin compartir informació i fórmules, fer simulacions i generar debat.

Volen convertir-se "en la plataforma de referència de la fotònica", portar MeetOptics a una altra dimensió. Com? Amb molta llum i una imminent ronda d'inversió.

Més informació
Regality: el repte d'encertar amb els regals
The Predictive Company té la bola de vidre del consum energètic
El cultiu d'algues mediterràniament
Avui et destaquem
El més llegit