Han aconseguit que tothom trobi la seva preferida. En tenen de tots els colors i a la seva e-commerce creixen les opcions. "Fem fins a 333 trilions de combinacions i les entreguem en nou dies", afirma Xavier Berneda, conseller delegat de Munich (@munichsports) després d'uns anys polèmics durant els quals va ser acomiadat de la seva pròpia empresa, la qual va comprar poc després.
Com es veu, una empresa amb solera i història que va nàixer l'any 1939 creant calçat esportiu per a futbol sala, handbol o boxa, entre altres esports, i que s'ha reinventat amb un evident èxit. Ho gestionen tot des de dins, a través de les empreses Berneda S.A; Bernher S.A.; La tormenta perfecta S.L. i Tarariquetevi, aquesta última la firma que porta la comunicació de Munich.
D'aquelles sabates esportives poc en queda, tal vegada només l'ofici de sabater que han continuat les posteriors generacions de la família Berneda. "Munich tenia un escenari vermell perquè fa 30 anys, quan el meu avi o el meu pare feien calçat esportiu, teníem dos grans operadors amb qui competir, El Corte Inglés i Decathlon. Però nosaltres teníem una història a explicar i vam generar noves línies de negoci", desgrana Berneda en el marc d'una trobada organitzada per la Cambra de Comerç de Terrassa al SC Trade Centre de Sant Cugat del Vallès.
L'empresari –"no sóc emprenedor", matisa- és responsable de moltes de les iniciatives que els últims anys han donat impuls a l'èxit de Munich. "Crec que hem de ser agosarats, donar-li color a la companyia i fer tot allò que s'ha de fer. Per això, de tot allò que havia fet l'avi, vam anar a buscar el nou perfil d'usuari", manifesta.
Busquen compradors. Bàsicament. De tots els gustos. I això, sobretot, ho han detectat a Internet arran diverses propostes que impliquen estar, i molt activament, a totes les xarxes socials. Una experiència per la qual han apostat és el cobranding. "Som una marca que té rotllo amb els clients", diu per continuat explicant com, a partir d'aquesta idea, la companyia va convidar via Twitter als seus clients a una festa on també participaven els treballadors i dissenyadors de les sabates. Va ser un èxit.
L'èxit del Munichmer.cat
"Cal conèixer el client i tractar-ho, sabent què espera de la nostra marca". És la seva màxima, raó per la qual aquest desembre Munich ha repetit la convocatòria del Munichmer.cat creada l'any 2008 per vendre els parells restants de la col·lecció. En aquella primera cita, la seva fàbrica del petit poble de Vilanova d'Espoia, on ni tan sols es podia pagar amb targeta, es va col·lapsar. Fins als Mossos d'Esquadra van haver de personar-se per regular el trànsit en un gran dia de compres que no esperaven. "Vam veure que la gent es gastava els diners del Tió només passar la festa de Nadal per comprar Munich", comenta quasi flipat.
Escarmentats, en 2013 perfilaren els detalls i traslladaren l'esdeveniment al Museu de la Pell d'Igualada. Música, llums de discoteca, photocall i sabatilles Munich, moltes sabatilles Munich. "La gent compra molt i ara paguen a 20, 30, 40 i 50 euros per elles. A més, ja es pot pagar amb VISA". Aquí Berneda considera que, igual que a la festa anterior, la importància de tractar als clients i conèixer-los és cabdal i és una feina que ha de fer el seu equip de producció. "A ells els agrada conèixer els clients i explicar-los com es fan les sabates, els materials. I si jo no aconsegueixo que 220 treballadors facin que la gent compri a la nostra botiga és que alguna cosa he fet malament".
'Munich My Way' atreu els clients
Amb l'ambició de conèixer a fons el client, Munich ha aprofitat l'online per créixer. Les xifres els avalen: són capaços d'obtenir milers de combinacions que lliuren al client en nou dies gràcies al servei que l'empresa va incorporar en 2009. L'opció de crear models personalitzats és la seva estratègia empresarial i comercial que, amb l'aplicació Munich My Way, permet als clients obtenir un calçat únic. "Vam veure que la gent dissenyava tot allò que no oferíem en el nostre portfoli i el consumidor decidia el porfoli de productes". La companyia va vendre 24.000 parells dels dos models més dissenyats per la gent, el que ha fet capgirar el model de disseny de la marca.
La capacitat de producció de la fàbrica de Vilanova d'Espoia arriba als 250.000 parells. D'allí surten els models de la línia Goal de cada temporada, tant de calçat esportiu com de models streetwear. Amb una producció anual de més de 990.000 parells d'unitats, el 65% correspon a calçat esportiu i el 35% a la línia de moda, que amplien a poc a poc focalitzant-se en les dones. Berneda assegura que "el consumidor és dona, per això ens hem de feminitzar per seguir creixent". La conseqüència: Munich ara dissenya ulleres de sol, bosses de mà i motxilles que intenten combinar amb sabates creant el total look. "A més, ara tenim al Marc Màrquez", afegeix orgullós del seu últim fitxatge.
Vendre dins i fora
Amb una facturació de vora 35 milions d'euros l'any 2012, el principal mercat de l'empresa és Itàlia amb el 40% del total de la facturació, seguit d'Holanda, Líban, Brasil, Líbia, Alemanya, França, Japó, Eslovènia i Malta. La política de distribució de la companyia s'orienta a reforçar la presència dels seus models de calçat de gamma alta en botigues de moda i no en sabateries. A més, l'empresa disposa d'uns 400 punts de venda de la divisió de moda a l'Estat espanyol, tot i que la força de la botiga online és el que més ha fet enlairar Munich i volar lluny.
"A nosaltres el món online ens ha permès créixer molt, un 600% entre 2002 i 2010, però penso que hauríem de pensar més en quanta gent donem feina que en el que creixem", manifesta l'empresari. En aquest sentit, la planificació dels pròxims anys exigeix consolidar-se a la Xina i continuar enfortint la presència internacional, on assegura que no funciona el Made in Spain. "No ven, però Barcelona sí, i Catalunya és la gran desconeguda".
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.