CA | ES
La moda de Naulover es confecciona a la fàbrica de Sant Joan de Mediona | Cedida
La moda de Naulover es confecciona a la fàbrica de Sant Joan de Mediona | Cedida

Naulover 1957, la moda feta a casa

De la sastreria de Barcelona a la fàbrica de Sant Joan de Mediona, la firma de roba catalana compleix 60 anys expandint-se pels EUA, nou pas en la seva estratègia internacional

Les peces de roba de Naulover no pretenen ser com les de les grans marques de roba tèxtil que a tots ens venen al cap. La seva és roba de punt que, afirmen, els servirà per a diferents temporades. "És roba per la dona actual, una dona que des que es lleva al matí fins que va a dormir va de bòlit, treballa, estudia, cuida els fills i sempre ha d'estar guapa, des que s'aixeca fins que va a dormir", explica Carme Noguera, la seva consellera delegada. En sap del negoci. Porta des dels 18 anys trepitjant tallers, oficines, magatzems... i des de molt abans, doncs ha crescut entre teixits i fils de molts colors. Noguera és la petita de quatre germanes, filles de José Noguera Muñoz que el 1957 va convertir en empresa el negoci de costura dels seus pares.

"El 1957 els meus pares es proposen fer una empresa tèxtil perquè ja els avis i besavis es dedicaven a la moda, eren sastres, modistes, etc. La meva mare feia jerseis i el meu pare els comercialitzava i van pensar a posar-se en serio i començar una empresa. Ella sabia teixir amb les màquines, fitxen a una senyora que és la modista del poble i així comença l'empresa", sintetitza Noguera. Sembla senzill però des d'aquell moment l'empresa s'ha mantingut, creixent a poc a poc a un ritme d'un 5-10% anual i avui dia factura 18 milions d'euros. Tres generacions després d'aquella gesta dels incipients seixanta, Naulover s'ha consolidat com una firma de moda que dóna ocupació a uns 130 treballadors directes (el 95% dels quals són fixes) i a uns 500 treballadors indirectes en els tallers externs de la zona, on se subcontracta part de la mà d'obra.

Fabrica Naulover | Cedida
Naulover ocupa 130 treballadors | Cedida 

 

A més de ser empresa familiar és empresa del territori. Catalana i de Sant Joan de Mediona, per a més inri. "Des de sempre que va començar allà, ja que la gent migrava cap a Barcelona a buscar feina, i decideixen posar-ho allà perquè tenien molta mà d'obra", explica. És, per tant, una firma molt arrelada a la població. "Ara hi ha treballadors d'altres poblacions veïnes però la majoria són de la població i inclús hi ha els fills de qui hi treballaven abans", explica la seva màxima directiva i alhora dissenyadora, una doble feina que desenvolupa des de 2005.

Naulover factura 18 milions d'euros i ocupa 130 treballadors i altres 500 de manera indirecta 

Allunyats de la deslocalització –"no volem perdre la qualitat ni la identitat. El nostre producte està fet en unes màquines diferents, en uns fils diferents i amb una forma de treballar diferent, es veu diferent", Noguera explica que si ara vas a passejar per les botigues de la Diagonal, "no sabràs en quina botiga estàs veient el producte, però quan veus un producte nostre, sí que el saps diferenciar".

Carme Noguera, a les oficines de Naulover | Àngel Bravo
Carme Noguera, a les oficines de Naulover | Àngel Bravo

 

Carme Noguera treballa cada dia en aquesta fàbrica i només els dimecres "baixa a Barcelona" per tractar temes administratius i de gestió a les oficines de la companyia, al carrer Muntaner de la capital catalana, on també s'exhibeixen els models de la temporada en la seva sala d'exposicions. "Tot ho fem a Mediona, comprem el fil, el portem a tenyir, cada any estudiem els colors de tendència de la temporada i fem dues col·leccions, una d'estiu i una d'hivern. El procés de distribució es fa també des de Mediona, a Barcelona només tenim el showroom i les oficines". Realitza uns 1.000 prototips per temporada dels que només formaran part de la col·lecció uns 300 seleccionats.

El desencant del Nadal

Aquests dies s'encara la campanya de Nadal, però res és com abans. "Abans era molt important i les rebaixes també, però ara tot s'ha difuminat perquè tot l'any estem amb descomptes i molta gent compra les coses directament després de Reis perquè sap que la roba està sempre rebaixada. Abans sí que era un percentatge molt important però ara ha canviat molt", assegura.

Noguera: "Si ara vas a passejar per les botigues de la Diagonal, no sabràs en quina botiga estàs veient el producte" 

No obstant el desencant del Nadal, esperen les vendes en la seva botiga pròpia, l'eshop, els outlets que tenen a Viladecans i Igualada, les 400 botigues multi marca en què tenen presència i els córners de El Corte Inglés en què també es poden trobar els seus models. També al mercat exterior, que a hores d'ara suposa el 25% de les vendes i aspiren que sigui pròximament la meitat del seu negoci. "Si mires solament el canal multi marca, estem al 50% en exportació, però si mires tots els canals en conjunt, veus que se'n va al 25% i sí, voldríem augmentar les vendes en grans magatzems estrangers perquè també sigui el 50%". De fet, al novembre han desembarcat en Los Angeles per impulsar un pla d'expansió en la Costa Oest dels Estats Units per buscar aproximar-se a les compradores de Texas i Arizona, "un perfil de consumidora acord amb la marca", assenyala la companyia.

Naulover marca
Algunes de les seves peces les adapten per a altres mercats. | Cedida 

 

I tot i que algunes peces les han d'adaptar per als seus mercats, com és el cas de Dubai, on acaben d'obrir la seva segona botiga, els preus són els mateixos. "Un vestit pot costar entre 100 i 250 euros, per no és el mateix públic que les grans cadenes perquè el nostre és un preu més elevat, però és un producte que en realitat al final et surt bé per allò que diem que lo barato sale caro. Pagues més al principi però tens un pantaló que dura molt de temps. Els altres productes són més econòmics però al segon dia ja s'han espatllat", compara la seva consellera delegada. En l'actualitat, la firma de moda està present en països com Itàlia, Bèlgica, Portugal, França, Alemanya, Holanda, Luxemburg, Andorra, Emirats Àrabs, Estats Units, la Xina, Mèxic i Xile.

Moda i, a més, renovables

A banda de la moda, que és el seu negoci, Noguera va apostar per les energies renovables, creant la Societat Rocaener S.L., quan fa uns anys es van concedir les subvencions massives per posar en marxa plantes pròpies. "No és per auto abastir-nos perquè sempre la vens més cara del que la compres. Ho vam fer pel medi ambient i per les subvencions que hi havia fa uns anys. Ho mantindrem durant 25 anys, després pots tornar a invertir o deixar-ho estar", apunta.

Més informació
Naulover amplia mercat a Dubai i els Estats Units
La moda espanyola inverteix a Catalunya
La moda vol tornar a vestir Barcelona
Avui et destaquem
El més llegit