Negocis, només a l'estiu?

Sectors amb estacionalitat concreta, com els càmpings o les marques de gelats, busquen noves estratègies per captar clients més enllà de la temporada estival

Amb el sol i la calor, surten les seves oportunitats. Són negocis que creixen a l'empar de l'estació de les vacances i el relax. Però el seu objectiu és desestacionalitzar el seu èxit i aconseguir més consum i clients durant tot l'any, perquè el seu negoci pot ser-ho, també, durant els 365 dies de l'any.

En aquest sentit, un dels que més ho noten són els gestors dels càmpings, allotjaments íntimament lligats a l'estiu i el bon temps. Saben que el seu negoci depèn, i molt, del sol i la temperatura. Una setmana de pluges pot modificar el compliment de les seves expectatives. "Quan portem dies de climatologia no massa favorable ens acaba perjudicant l'arribada de clients", assegura Berta Cabré. Amb reserves en marxa que estan funcionant força bé, la presidenta de l'Associació de Càmpings de Tarragona i també de la Federació de Càmpings de Catalunya, vaticina, sense estudis estadístics a fons, una bona temporada d'estiu durant aquest 2014.

El seu és un servei estacional, que funciona en un període concret. Una realitat a la qual volen fer front aplicant noves estratègies dirigides al client. "Cada vegada més la tendència és allargar les temporades, per tenir més temps d'atenció al públic, tot i que sempre estem expectants de la climatologia", raona Cabré. Des de l'associació tarragonina que presideix assegura que s'estan fent esforços per obrir els càmpings també durant l'hivern per intentar conquerir al client sènior. "Ell és el que té disponibilitat per poder visitar-nos, qui està acostumat a anar de càmping i, a més, coneix la demarcació". Jubilats i pensionistes, catalans i europeus, als quals volen conquerir amb les bondats del seu territori i els seus serveis.

Bona temporada d'estiu
Aquest estiu, els càmpings de Tarragona encaren la temporada alta amb optimisme. Esperen superar la xifra d'ocupació del 62% registrada durant els mesos de juny a l'agost del 2013. I és que en el passat any, els establiments acampadors de la Costa Daurada i Terres de l'Ebre van registrar 6,9 milions de pernoctacions. Van superar en un 3% els resultats de 2012. A més, el 44% dels usuaris eren procedents del mercat europeu, sent el públic holandès i el francès el més nombrós, amb un 13% de representativitat cadascun.

El mercat nacional va iniciar la seva recuperació aconseguint el 56% de l'ocupació. Un client, el de proximitat i principalment català, al qual volen convèncer perquè ampliï la seva estada de vacances. "Tenim l'expectativa de continuïtat i amb una lleugera tendència a l'alça, si el client català –el més pròxim- comença de nou a gaudir d'unes bones vacances", afirma Cabré.

Els 55 establiments de l'Associació de Càmpings de Tarragona representa el 47% de les places turístiques de la província de Tarragona que, en el seu conjunt, ofereixen un total de 64.350 places i 21.450 unitats d'allotjament. Tanmateix, la xifra de bungalows i mòbil-homes instal·lats en parcel·les i espais d'aquests establiments supera els 3.600. Aquests últims, de recent incorporació, són altra de les novetats que els càmpings proposen per aconseguir captar un major nombre de clients, tant a l'estiu com en altres estacions.

Els gelats, un 'must'
De la mateixa manera passa amb els gelats. Els clients que la resta de l'any no comprarien un Calippo, en consumeixen diàriament quan el calendari arriba al mes de juliol. Les marques saben que els seus són productes eminentment estiuencs i que funcionen més que mai a l'estiu. "La veritat és que els gelats a Espanya tenen un gran potencial de desenvolupament perquè, en el fons, aquí el consum està molt per sota d'altres països europeus com poden ser els països nòrdics", reflexiona Margarita Baselga-Navarro, responsable de màrqueting de la unitat de negoci de gelats d'Unilever.

Juny, juliol i agost són els mesos forts, però la campanya comença a la fi de la Setmana Santa, quan comencen a activar-se la majoria de campanyes que s'amplien fins al setembre, quan el consum es redueix molt.

Segons explica la responsable de marques tan populars com Frigo, l'objectiu és aconseguir sorprendre al consumidor per trencar la barrera de l'estacionalització. "Al final el gelat sempre és un segment molt innovador. El consumidor està sempre esperant", apunta. Enguany, aquesta marca ha activat tendències diferents per aconseguir augmentar les vendes: d'una banda, ha llançat al mercat el format mini de gelats "perquè el gelat es prengui com un tentempié que ajudi a ocupar altres moments de consum que no són només les postres", explica Baselga-Navarro.

I d'altra banda, han incorporat elements de moda com la cocteleria o els macarrons als gelats per innovar i sorprendre. El mètode és buscar la fusió de mons atractius per al consumidor que li sorprenen i que a final dinamitzen el consum.

Les xarxes activen la interacció
Escoltar al consumidor també és altra de les estratègies que segueix aquesta empresa per oferir al client allò que precisament demandava. El regal d'una segona unitat en les tapes dels gelats Cornetto és una novetat d'enguany arran la petició dels seus consumidors via xarxes socials. "Ens ho demanaven en xarxes i ens preguntaven per què no posàvem una altra vegada. La veritat és que la resposta és increïble; els nostres consumidors estan encantats de donar-nos el seu punt de vista. Els gelats són per a ells l'estiu", reflexiona la responsable de màrqueting.
Avui et destaquem
El més llegit