"Nestlé vol liderar la transició sostenible. Una alimentació no és sostenible si no és saludable i si no contribueix a la comunitat". Amb aquesta reflexió s'ha dirigit Jordi Llach, director general de Nestlé Espanya, per primer cop als mitjans de comunicació des que va assumir el càrrec el juliol de 2022. El dirigent ha estat acompanyat per Miguel Antunez, director de projectes de sostenibilitat de la firma. La multinacional té molt clar que la seva aposta de futur passa per esdevenir referent mundial en matèria mediambiental, i fa anys que treballa en aquesta línia. En aquest sentit, són importants plantes com la de Girona, "la millor fàbrica de cafè del món", en paraules de Llach. Però la transició energètica no és l'únic front obert de Nestlé a l'estat espanyol: també la inflació i la tensa competència que han generat les marques blanques suposen reptes que amenacen la seva hegemonia al mercat estatal.
Per aquest motiu, Nestlé ha invertit 22 milions d'euros en una nova caldera de biomassa que entrarà en funcionament a mitjans del 2025. Serà la segona caldera d'aquest tipus a la planta, després dels 17 milions que va costar la primera, estrenada l'any 2020. Com a novetat, aquesta nova caldera utilitzarà dos biocombustibles: les estelles forestals procedents de boscos pròxims a la fàbrica i el 100% dels pòsits de cafè generats a la mateixa factoria. L'objectiu de la firma és implementar l'economia circular, assolir les zero emissions netes de gasos d'efecte hivernacle de cara a l'any 2050 i reduir les actuals en un 50% pel 2030. De moment, l'any passat van retallar la despesa energètica en un 17%. La fàbrica de Girona és el punt neuràlgic de la seva producció cafetera: el 90% del que es genera allà s'exporta a la resta del món.
"El primer pas per a nosaltres és complir 100% a casa, però l'impacte només és real si abasta tota la cadena de valor de principi a fi", ha explicat Llach. Cadascuna de les calderes de biomassa de Girona generaran unes 116.000 tones de vapor anuals. Com a resultat, es preveu que a finals del 2025 el 80% del vapor demandat per la factoria provingui d'aquestes fonts renovables. A més, s'evitaran més de 18.000 tones de CO2 equivalent, reduint un 30% les emissions del centre productiu, segons els càlculs de Nestlé.
Amb tot, Nestlé continua considerant estratègica la seva planta de cafè a Girona, on es fabrica el 85% de la producció mundial de càpsules Nescafé Dolce Gusto i el 87% del cafè soluble Nescafé. A la fàbrica gironina treballen més de 870 persones que han protagonitzat diverses mobilitzacions darrerament. L'octubre del 2022, la multinacional va prescindir de 42 treballadors i a mitjans d'aquest mes de maig gran part de la plantilla es va plantejar fer vaga a causa de les seves condicions laborals. Finalment, però, un acord in extremis pel que fa al conveni va dissoldre la convocatòria.
L'agricultura regenerativa, l'altra branca sostenible
A més de les calderes biomassa, la "pedra angular" de Nestlé és l'agricultura regenerativa, és a dir, aquella que regenera la mateixa terra on conrea. "Per jugar la Champions cal fer servir l'agricultura regenerativa. No es tracta només de no gastar, sinó de regenerar la terra, i això és el que és més complex d'explicar per als agricultors", ha destacat Llach. Per això, la companyia està impulsant la biodiversitat i convidant els seus socis a alternar cultius, un fet que ja s'ha traduït en salts d'entre el 5% i el 25% de la productivitat, segons l'empresa.
Llach: "Ara mateix, avançar cap a una alimentació sostenible és costós. Cal estar convençut d'apostar per aquest camí, i nosaltres creiem que és l'únic"
"Ara mateix, avançar cap a una alimentació sostenible és costós. Si a més hi ha soroll de fons des d'Europa, és més complicat. Cal estar convençut d'apostar per aquest camí, i nosaltres creiem que és l'únic", ha subratllat Llach. En aquesta línia, fa temps que treballen amb el Nescafé Plan, un projecte que impulsa l'agricultura regenerativa als caficultors de set països: el Brasil, Mèxic, Colòmbia, Hondures, Vietnam, Indonèsia i Costa d'Ivori. Se'ls ensenya a cuidar la terra, no emprar fertilitzants i vigilar la quantitat d'aigua utilitzada. "A la llarga, Nestlé no hauria de tenir un avantatge competitiu quant a la sostenibilitat, tots hauríem d'estar al mateix pla", ha apuntat Llach.
D'altra banda, la companyia també ha anunciat que ja compten amb dos camions 100% elèctrics per transportar el cafè del port de Barcelona a la fàbrica de Girona sense fer servir cap combustible. També han començat a utilitzar un altre vehicle amb biocombustible i estan estudiant com potenciar l'eficiència de les plantes de cafè. "Al nostre centre de desenvolupament estudiem plantes que ajuden a millorar la seva eficiència. Busquem les plantes del futur per optimitzar el cultiu del cafè", ha assenyalat Llach.
Bona salut financera, però pendents de les marques blanques
L'any passat Nestlé va facturar 2.496 milions d'euros, un 6,3% més que l'exercici anterior, tot i que, segons Llach, aquest repunt va ser "derivat de la inflació" de l'any anterior. "Enguany el creixement ve impulsat pel volum, la qual cosa és bona per a fàbriques i costos. Això vol dir que creixem amb més qualitat que l'any passat", ha afirmat el director general de la companyia. A més, ha anunciat que han activat "més inversió" a les seves marques i que continuaran renovant els productes i formats. El 2023, la inversió total va arribar als 70 milions d'euros, tot i que Llach no concretat quina quantitat es va destinar a projectes sostenibles.
En aquest sentit, aquest 2024 es compleixen 40 anys de Chocapic i del famós sou Nescafé, "la promoció més exitosa de la història del país", segons Llach. La principal novetat que s'ha mostrat està també relacionada amb la sostenibilitat: una bossa de plàstic amb cafè que serveix per omplir el flascó de vidre tradicional de Nescafé i així reduir el consum energètic.
Tot i l'optimisme plasmat per Llach, el boom de les marques blanques ha afectat el negoci de Nestlé a l'estat espanyol. El mateix dirigent ha reconegut que aquest canvi de tendència de consum "ens ho ha posat molt més difícil". Des del seu punt de vista, la pandèmia va afectar els hàbits de compra. "Hi ha persones que han decidit recórrer al més econòmic per mantenir l'estabilitat familiar", ha admès, alhora que ha assegurat que "el nostre deure és fer-ho millor, convèncer els consumidors que el nostre producte és superior quant a experiència i valor de sostenibilitat".
La sequera i la inflació, en espera
Pel que fa a la sequera, Llach ha assegurat que "ha afectat relativament poc", tot i que sí que s'han compromès amb la situació. De fet, ha recordat que Nestlé té fàbriques de consum zero d'aigua a diferents punts del planeta. Això sí, estan pendents de l'evolució de la manca d'aigua. "Si la sequera tornés d'una manera més forta, sí que hi pot haver impactes", ha admès el director general de la firma.
Els efectes de la inflació a les matèries primeres van ser desiguals el 2023: el cafè es va estabilitzar, mentre que el cacau va disparar-se
També la inflació ha tingut un impacte a la realitat econòmica de la companyia, especialment pel que fa a les matèries primeres. Tot i això, els efectes van ser desiguals el passat 2023. Per exemple, el cafè va patir molt menys que el cacau. "Cada any el clima és diferent, les varietats de cafè robusta i aràbiga estan en nivells clarament superiors als de l'any passat. Està més estabilitzats que el cacau, que s'ha disparat d'una manera espectacular", ha explicat Llach.