Nissan tancarà la planta de Barcelona

L'automobilística traslladarà la producció a fàbriques de Renault i la plantilla segueix en vaga indefinida

El logotip de Nissan a la central de la companyia a Yokohama El logotip de Nissan a la central de la companyia a Yokohama

Nissan tancarà la planta de la Zona Franca de Barcelona i traslladarà la producció a fàbriques de Renault, segons ha informat aquest dijous el diari japonès Nikkei. El moviment s'emmarca en un pla de reestructuració per fer front a la caiguda de vendes que ha provocat la pandèmia de la covid-19 i després d'anys de disminució de beneficis.

Els treballadors de l'empresa japonesa a Catalunya estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar per l'amenaça de tancament, que plana sobre la fàbrica sobretot des que l'automobilística anunciés a principis d'any que estudia la viabilitat de les seves instal·lacions. El comitè d'empresa s'ha de reunir aquest divendres amb el Departament de Treball per tractar el conflicte actual.

La informació de Nikkei arriba després de mesos de filtracions que apunten que l'aliança Renault-Nissan-Mitsubishi s'està veient obligada a reorganitzar-se i que la firma nipona aprofitarà la crisi de la covid-19 per a reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i als Estats Units.

Segons el mitjà nipó, Nissan podria reduir la seva capacitat de producció un 20% fins a l'any fiscal que acaba el març del 2023. La multinacional presentarà els resultats del 2019 i inici del 2020 el proper 28 de maig.

Més info: Vaga indefinida a Nissan quan reprenguin la producció

Si la planta barcelonina tanca, estarien en risc més de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 indirectes, segons els sindicats.

Nissan va reiniciar l'activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 pick-ups que havia d'enviar a finals de maig. Dos dies més tard es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors, que s'ha concentrat al centre d'estampació de Montcada i Reixac.

En un inici, l'automobilística va decidir enviar a casa tots els treballadors afectats per la manca de peces a casa en un permís retribuït però va acabar optant per incloure els 900 treballadors de la línia 2 a l'Expedient de Regulació Temporal de l'Ocupació (ERTO) per causa de força major que tenia encara vigent. Els sindicats han presentat una demanda contra la multinacional perquè consideren que aquest moviment "vulnera el dret de vaga".

Abans de l'aturada provocada per l'epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30% de la seva capacitat. Durant l'últim trimestre, l'empresa va comunicar la pèrdua d'un model, la pick-up X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l'informe sobre la viabilitat de l'empresa no es faria públic abans de l'estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar nous models que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.

Més informació
L'ERTO de Nissan: 3.300 treballadors de les plantes catalanes
Avui et destaquem
El més llegit