• Empresa
  • L'oli mil·lenari de la Sénia que ha conquerit Harrods

L'oli mil·lenari de la Sénia que ha conquerit Harrods

Carles Cabanes i Xavier Morella, avi i net, van impulsar el 2018 un projecte per fer oli d'oliveres mil·lenàries i ara han arribat a un dels centres comercials més prestigiosos del món

Xavier Morella i Carles Cabanes, fundadors de Miliunverd | Cedida
Xavier Morella i Carles Cabanes, fundadors de Miliunverd | Cedida
Bernat Bella
Periodista
25 de Desembre de 2023
Act. 25 de Desembre de 2023

Miliunverd és fruit de l'estima d'un avi i un net preocupats per l'abandonament de les oliveres a La Sénia. Era el 2018 quan Carles Cabanes i Xavier Morella van unir els seus esforços per impulsar un nou projecte per elaborar oli i recuperar finques amb oliveres mil·lenàries en aquest poblet del Montsià. Només cinc anys després, els seus olis han rebut reconeixements internacionals i ara es poden trobar a Harrods i Selfridges de Londres, dos dels centres comercials més prestigiosos del món. 

 

"Van veure que hi havia arbres mil·lenaris que estaven morts de riure i ningú els feia cas", explica Eva Cabanes, filla i mare dels fundadors i actual gerent de l'empresa. Es llancen a l'aventura i compren dues finques amb 35 oliveres mil·lenàries i desenes de centenàries: "La decisió es pren en família, és un projecte familiar". Posen a punt les finques i esporguen les oliveres i tornen a produir. 

Emprenedor als 80 anys

Tot i que l'avi provenia de La Sénia i és una zona on molta gent es dedicava professionalment al camp, aquest no era el seu cas. "Nosaltres tres no havíem treballat mai a l'agricultura. El meu pare era empresari", explica Eva Cabanes. De fet, Carles Cabanes va engegar el projecte amb 83 anys: "De retirat res, és una persona molt activa i emprenedora".

 

Així, net i avi engeguen el projecte i poc després s'ho suma l'Eva. "Per nosaltres era un sector completament nou", apunta la mare, que afegeix: "Tenien la voluntat de fer alguna cosa per no abandonar un arbre que fa mil anys que va pel món i que ha sobreviscut guerres, gelades i de tot".

Així, que s'associen a la mancomunitat de La Sénia i contacten amb l'Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries per aprendre les qüestions tècniques.

Les oliveres mil·lenàries

Un cop tenen les finques a punt, recullen la primera collita de les 35 oliveres mil·lenàries i en surt el primer oli: l'arbor sacris. Un oli mil·lenari que ara ha arribat a Harrods. I tenen clar des de bon començament que han de posar en valor el producte. 

De fet, l'avi, sense saber-ho, va assenyalar el camí: "Quan venen les dissenyadores per fer la caixa, el meu pare els hi diu: aquest oli ha de portar un embalatge de la categoria d’un oli de luxe que pugui estar a les estanteries d'Harrods". I així ha acabat sent.

Un oli exclusiu

"Quan nosaltres comencem amb l’oli mil·lenari, no se li donava gaire importància a aquest fet", explica Eva Cabanes. Per això, van voler explicar una història al voltant del producte: "No només és un oli prèmium, té un valor afegit i històric molt important. És un oli que prové d'un arbre que té mil anys que seguirà produint quan tots ens morim". "El meu pare sovint diu: a veure què trobes que després de mil anys, segueixi produint".

Així, l'arbor sacris és molt més que un oli. Però, com insisteix, és també un oli d'alta gamma: "Tenim claríssim que volem fer oli verge extra i la qualitat és innegociable". "Per això l'havíem de vestir de festa i donar-li la categoria que es mereix", emfatitza. I tan bon punt veuen que són capaços de fer olis de qualitat, comencen a elaborar-ne d'altres varietats, també de qualitat.

Cabanes: "Era un suïcidi empresarial"

Aquesta també va ser la manera per diferenciar-se: "El sector de l’oli té moltíssima competència, era un suïcidi empresarial i insconcient. Però quan veiem que podem fer un oli de qualitat i ens podem diferenciar, decidim apostar-hi".

L'oli de Miliunverd és exclusiu, especialment el d'oliveres mil·lenàries. De fet, actualment només n'elaboren 300 litres l'any: "És un producte molt exclusiu i artesanal". Per això tenien clar que la venda no podia ser en grans superfícies o similars, sinó que havien d'anar a botigues gurmet molt concretes. 

"Necessitem que l’intermediari i la persona que ha d’explicar els nostres oli l'estimi igual que nosaltres. Si no, serà incapaç", apunta Cabanes. El primer que van fer quan es va tancar l'acord amb Harrods, va ser justament desplaçar-se al centre comercial i explicar el producte als venedors.

De Londres a Dubai

Actualment, Miliunverd compta amb tres olis: l'arbor sacris, l'arbor Senium (d'oliveres centenàries) i el cassolí. En total, fabriquen uns 3.500 litres l'any: "Ens frena el creixement, però nosaltres només venem oli de les nostres oliveres". A més Cabanes reivindica els petits productors: "A Catalunya hi ha molts petits productors a qui no es fa gaire cas i no es valoren i a qui se’ls menja la burocràcia".

Però tot i fer tirades curtes, han aconseguit arribar a Londres o Dubai, on van trobar una importadora experta en olis que els va valorar molt. "La nostra filosofia és lenta, no anem a marcar gols o fer la foto. Busquem relacions a llarg termini", resumeix Cabanes.

Cabanes: "Han confiat en nosaltres i ara hem de ser capaços de mantindre’ns, que és el més difícil"

És el cas d'Harrods o Selfridges: "Estem molt satisfets, som una empresa petita i familiar, però ara comença tot. Han confiat en nosaltres i ara hem de ser capaços de mantindre’ns, que és el més difícil". El següent objectiu és arribar a Estats Units i Japó, on també hi ha un gran amor al producte de qualitat. Els diferents premis internacionals que han guanyat els seus olis és una carta de presentació per l'exportació.

Marca Catalunya

Quan des d'ACCIÓ els van plantejar la possibilitat d'internacionalitzar-se a Anglaterra, des de Milunverd ho van veure complicat: "Ho vèiem impossible, hi ha molta competència amb olis grecs i italians molt introduïts". De fet, explica com des d'Itàlia hi ha molt més camí fet en el màrqueting. Però Cabanes considera que des de Catalunya també s'estan fent passos i posant en valor els productes autòctons. 

I també fa una crida entre els catalans: "Per nosaltres, l'oli és com aigua, és més un producte bàsic que gourmet i no li donem la importància que mereix". "En el món del vi se li ha sabut donar un valor afegit i en el món de l’oli estem en aquest camí", recalca Cabanes, que afegeix: "Quan la gent tasta olis bons, ja ho sap diferenciar".

I aquest és el camí que han resseguit durant cinc anys a Miliunverd, un projecte que neix per recuperar finques abandonades i que ha acabat amb un dels seus olis venent-se en un dels centres comercials més prestigiosos del món.