• Empresa
  • Pastoret, d’un petit obrador familiar a facturar 31 milions d’euros en làctics

Pastoret, d’un petit obrador familiar a facturar 31 milions d’euros en làctics

La història de Pastoret neix en una sobretaula i per l'amor a la cuina, el bon menjar i el territori

La fàbrica de Pastoret | Cedida
La fàbrica de Pastoret | Cedida
Bernat Bella
Periodista
23 de Maig de 2022
Act. 24 de Maig de 2022

Pastoret és una empresa familiar dels productes làctics artesanals que va iniciar la seva història com una afició familiar a principis dels anys 90. Trenta anys després, és una marca de referència amb una producció de més de 12 milions de quilos de làctics i una facturació superior als 30 milions d’euros. L’artesania i l’arrelament al territori són seus dos pilars fonamentals.

 

Una idea que neix en una sobretaula

“L’inici de Pastoret és una gran anècdota. Neix en una sobretaula”, explica Teresa Vallès, cofundadora conjuntament amb el seu marit, Xavi Pont. Tot va començar a casa els pares del Xavi, a Sant Guim de Freixenet: “Hi havia molta tradició culinària i sempre ens havia agradat molt la bona cuina i gaudir-ho a la taula”.

La família del Xavi es dedicava especialment a la ramaderia d’aviram. Per casualitat, van acabar tenint un ramat de cabres. “En una de les sobretaules, la meva sogra va dir-nos que tenien un excedent de llet i van provar de fer mató. En vam començar a fer cada diumenge, en família”, relata Vallès.

 

Teresa Vallès: “Hem cregut molt en el projecte de creixement, no volíem només ser un petit obrador”

Així va ser com el Xavi i la seva mare van muntar un petit obrador i van començar a distribuir el seu mató per restaurants i botigues de la zona. Així va néixer Pastoret. I ja des de l’inici, l’ambició era important: “El que ens ha fet arribar fins aquí és tenir molt clar el propòsit i mantenir-nos fidels a la nostra filosofia. Hem cregut molt en el projecte de creixement, no volíem només ser un petit obrador”.

L’objectiu era acostar a cada vegada més gent un producte de qualitat, amb matèries de proximitat i artesanal. Al cap de tres o quatre anys ja feien formatge fresc i van voler expandir-se cap a Barcelona, ja que l’acceptació era molt elevada.

Pastoret Retratos 072
Teresa Vallès, directora general de Pastoret | Cedida

 

Els iogurts de Pastoret

El 2000, Pastoret va fer un pas molt important i es va iniciar en la producció de iogurts. “Ens donava molt més recorregut de distribució, perquè tenia més vida útil, i ens va permetre anar més lluny i plantejar-nos expandir-nos a tota la península”, destaca Vallès.

Els inicis van ser, també gairebé de casualitat. Un hotel els hi va comentar que volien canviar els envasos individuals de iogurts dels esmorzars i oferir-los en bol. Així, Pastoret va començar a treballar i els va presentar un iogurt de 3,6 quilos, el primer que van fer. “Ens va donar la diferenciació”, apunta la directora general. En aquell moment, encara no es plantejaven fer el salt a la gran distribució: “No estàvem preparats”.

L’aposta pel creixement

Sempre amb la voluntat de seguir creixent, Pastoret veia com les seves instal·lacions es començaven a quedar petites cap al 2005 i van iniciar el projecte d’una nova fàbrica, que es va inaugurar el 2010 com la planta de làctics més moderna d’Europa. A més de poder produir més, també els va permetre innovar amb nous productes. “Va ser la base del creixement de Pastoret”, relata Vallès. El 2010 facturaven 6 milions d’euros I en 12 anys ho han multiplicat per cinc.

Però sempre amb la voluntat de mantenir l’esperit artesanal, sense renunciar a la tecnologia. La nova fàbrica permetia un gran control de qualitat i garantia la seguretat alimentària. I quedant-se a casa: “Sempre ens hem volgut mantenir en el territori, és la nostra coherència amb el producte”.

Teresa Vallès: “Ens vam trobar amb la crisi financera i no hi vam ni pensar; vam tirar endavant”

Pastoret va inaugurar la nova fàbrica en plena crisi financera. Però lluny de ser un fre, va esdevenir una oportunitat. “La gran distribució perdia demanda i necessitava noves opcions de compra. Va ser un moment molt oportú, a vegades les crisis porten oportunitats i és el que ens va passar. Podíem oferir una proposta diferent a la gran distribució i va ser una facilitat per entrar-ho”, recorda.

La seva entrada als supermercats, assegura la cofundadora, va ser també una revolució: “Vam crear la categoria artesanal dins del làctic, que no existia a la gran distribució”. 

Iogurts catalans a Hong Kong

El mercat internacional representa el 10% de la facturació de Pastoret, que té presència en països com Portugal, Bèlgica, Luxemburg o França. “No volem vendre per vendre. Volem construir marca en els països on estem, fer el mateix que hem fet aquí. Ara França és el nostre focus”, revela Teresa Vallès.

Però els iogurts del Pastoret també es troben a Hong Kong, amb una curiosa història. En una fira Alimentaria, una noia de Hong Kong es va enamorar dels seus iogurts i els hi va proposar de vendre’ls allà. “Tenen molt interès en l’alimentació europea i el nostre iogur és un producte prèmium que no tenen”, explica Vallès.

La noia va començar amb una parada i ja té set establiments de la marca Pastoret: “Va creure en el projecte i el producte”. Els iogurts hi arriben amb avió.

Pastoret bodegon productos

Innovant amb el producte

El 2017 una cadena de distribució els va parlar del kèfir i van decidir posar-s’hi. “Hem sigut els primers que hem estat presents amb aquest producte en els supermercats i som els líders a Espanya a la gran distribució”.

Des de Pastoret no esperaven el creixement que ha tingut aquest producte, que en els últims anys és recomanat per molts nutricionistes. Van ser els primers I han tingut premi. A més, ara també tenen a punt nous productes vegetals, per tal de seguir ampliant la seva gamma. Però sense oblidar els orígens, el mató, on són líders destacats a Catalunya.

Teresa Vallès: “Per nosaltres és molt important on naixem i els orígens de l'empresa, és el llegat que ens han deixat"

Aquesta és la història de Pastoret, que va començar gràcies a l’afició a la cuina i al bon menjar i que en tres dècades s’ha convertit en una referència al país. I amb una filosofia molt clara: “Sempre ens hem quedat a Sant Guim de Freixenet, sempre hem apostat per quedar-nos en el territori. Per nosaltres és molt important on naixem i els orígens de l'empresa, és el llegat que ens han deixat, gaudir de l'entorn natural i els productes fets a casa. I volíem que cada vegada més gent en pogués gaudir”.