Les portes catalanes que s’obren a les Torres Petronas, la Sagrada Família o Dubai

Manusa va néixer als anys 60 com a fabricant de ponts grua pel sector del metall i ara són uns referents mundials en portes automàtiques

Manusa va néixer el 1966 i ha instal·lat portes a mig món | Cedida Manusa va néixer el 1966 i ha instal·lat portes a mig món | Cedida

José María Guilera Nubiola treballava en una empresa de foneria de metall de Figueres, quan va idear uns ponts de grua manuals més lleugers per moure els cresols amb el metall fos amb menys esforç. Va ser la primera pedra de Manusa, que poc després es va introduir al sector de les portes automàtiques. Ara, facturen més de 50 milions d’euros i han instal·lat portes a les Torres Petronas de Malàisia, la Sagrada Família, estacions de monoraïl de Dubai o aeroports de mig món.

Esperit emprenedor

José María Guilera va veure en primera persona com es necessitaven diversos treballadors per aixecar els criesols a una empresa de foneria. A més, havien de fer molt esforç. I amb la voluntat de ser més eficient i ajudar als treballadors, va pensar en uns ponts grua més lleugers per moure aquests objectes per les fàbriques. “Tenia habilitats per la mecànica, esperit emprenedor, amb iniciativa i molt enfocat a resoldre problemes”, resumeix Laia Guilera, segona generació de Manusa. Va vendre especialment al País Basc, on el sector metal·lúrgic tenia molt més pes.

Però ben aviat va detcatar que la mineria anava en decadència i va obrir el ventall de clients, fent un pont grua per l’hospital de tetraplègics de Toledo, que servia per moure els pacients. Fins que en un dels seus viatges per França i Suïssa va descobrir un nou element que a Espanya no havia arribat: les portes automàtiques.

Laia Guilera: “De seguida va veure que era una idea de futur”

“De seguida va veure que era una idea de futur i va començar a dissenyar-ne. La idea era facilitar l’entrada a llocs a les persones amb cotxets, cadires de roda, gent carregada amb maletes...”, explica. Era el 1971 i el mateix José Guilera era l’encarregat de fabricar i instal·lar les portes dels primers clients. També les reparava. “Havia de veure com funcionava el seu disseny a la realitat”, destaca Laia Guilera, que afegeix: “Era l’home orquestra, feia de tot”.

Tot i que Manusa ha crescut exponencialment des de llavors, aquesta idea es manté: “Tenir tota la cadena de valor, des de la concepció del producte fins al servei postvenda, ha sigut una constant per nosaltres”.

De bancs a hospitals

Tot i que ara les portes automàtiques són a tot arreu, en els anys 70 no eren gens habituals i no se’n veien enlloc. De fet, Manusa van ser un dels pioners a l’Estat espanyol. Laia Guilera explica com anaven donant a conèixer aquell nou producte: “Feia filmacions quan instal·lava una porta per ensenyar-ho després a clients potencials”. També, quan una empresa veia que la companyia del costat se’n posava,  se sentia atret.

“Era un producte car, que no tothom se’l podia permetre”, detalla Guilera. Per això, els primers clients eren entitats bancàries, edificis d’oficines o hospitals.

El gran boom de Manusa

Va ser als anys 90 quan Manusa va fer un salt endavant que els va catapultar arreu del món. Dues innovacions que van revolucionar el sector de les portes automàtiques: el 1991 van ser els primers a introduir microprocessadors en la gestió de les portes, i el 1995 van crear un nou operador universal que permetia fabricar portes a mida per arreu del món. Això els permetia fabricar a Catalunya i enviar-ho a Àsia, Sud-amèrica o qualsevol altre indret.

“La internacionalització sempre ha estat al nostre ADN”, destaca Josep Medina, actual CEO de la companyia. Ja el fundador, en els inicis de projecte, havia traspassat la frontera per vendre al sud de França. I aquestes innovacions dels anys 90 van ser decisives per exportar les portes automàtiques arreu del món. Primer Itàlia i França, després més enllà. “En molts països era un producte molt innovador”, afegeix.

Medina: “L’esperit innovador i emprenedor ens ha permès ser propietaris de la nostra tecnologia”

Ara estan presents en uns 90 països i són un dels principals fabricants en territoris com Portugal, França, Itàlia, Turquia, Marroc, Algèria, Argentina, Tailàndia o Brasil. De fet, el 60% del seu volum de negoci prové de l’exportació.

Quina és la clau que ha permès aquesta expansió, més enllà de les innovacions mencionades? “Els fets diferencials s’expliquen molt en la nostra manera de ser, que comencen per una vocació de servei, amb una relació molt propera amb els nostres clients i proveïdors. I aportem una solució molt fiable, gràcies a l’esperit innovador i emprenedor que ens ha permès ser propietaris de la nostra tecnologia”.

“Som una empresa on el producte i el servei van molt lligats: no som una empresa de producte o de servei, sinó les dues coses”, emfatitza Laia Guilera.

El prestigi de Manusa

Manusa és sinònim de tecnologia. Ja el fundador era l’encarregat de dissenyar i fabricar els primers ponts de grua. I no ha canviat. Ara, també desenvolupen les seves pròpies solucions de portes automàtiques, sempre pensant en les necessitats del client. Això els ha portat a tenir filials pròpies a Portugal, Brasil i Xina, on ara també han obert una fàbrica. Però no per fabricar portes per portar-les a altres països, sinó per vendre-les al mercat xinès.

Els ha fet convertir en un referent en portes de quiròfan, solucions específiques per aeroports o estacions d’autobús, pel sector bancari o per la indústria. Una línia de metro a Salònica, aeroports a Corea del Sud o Uruguai, hospitals arreu del món, les Torres Petronals de Malàisia, la Sagrada Família, el metro de Dubai, el servei de bus d’Islamabad, el Kremlin o el funicular del Tibidabo són només un petit exemple d’espais arreu del món que tenen portes Manusa fetes a Catalunya, a les fàbriques de Valls i Polinyà.  Això els permet controlar el procés productiu i assegurar-ne la qualitat.

Tecnologia i intel·ligència artificial: les portes amb cervell

L’esperit innovador i tecnològic des dels seus inicis els fa ara anar un pas més enllà, evolucionant de Manusa Portes Automàtiques a Manusa Inteligenci Access. Tenim un producte molt digital, per exemple amb portes amb internet incorporat. Gràcies a sensors, per exemple de temperatura o de llum, les portes s’obren d’una manera o una altra. O depenent de l’hora: “Cada porta té un cervell molt potent a dins”. Això permet ser molt més eficient, poder controlar els accessos de qualsevol lloc i millorar la sostenibilitat i l’eficiència energètica.

I amb un equip de 380 treballadors i una previsió de facturar 55 milions d’euros aquest 2023. I una idea clara i senzilla: “La porta facilita el pas de les persones”. Una premissa clara que realment els ha obert les portes de tot el món.

Avui et destaquem
El més llegit