
Concerts de piano, tómboles, trucs de màgia, classes de zumba o fins i tot monòlegs. Durant els mesos d'estricte confinament a l'inici de la pandèmia, algunes famílies van tenir la sort de tenir un veí animador que els alegrava els dies o creava germanor entre els veïns de balcons, aportant el seu granet de sorra artístic. Magic Marc es va convertir en aquest animador per unes 70 persones que compartien un interior d'illa a prop d'Ildefons Cerdà, Barcelona. Els hi va oferir 58 espectacles de màgia -els dissabtes amb doble sessió inclosa-, i va fer de connector entre els veïns, retransmetent trucades en directe i felicitant-los els aniversaris. Per a Magic Marc, "la màgia és un mode de vida" i per això no entén de restriccions: pot arribar a tots els racons, balcons i cors. La seva màgia és inclusiva, solidària, tot terreny i també és capaç de traspassar pantalles.
Per aquesta visió de la solidaritat i per la seva trajectòria artística, Magic Marc va rebre al juliol el premi APAE-FEM EMPRESA de l’Associació de Professionals Autònoms i Empreses. El guardó reconeixia, concretament, algunes de les tasques solidàries que va dur a terme al llarg de la pandèmia: els espectacles de balcó, fer de transportista voluntari del Banc dels Aliments, un voluntariat d’integració lingüística d’una persona iraniana, i organització de recollides de roba i joguines pels infants confinats sense recursos.
Durant els espectacles de balcó “jo estava fent el que més m’agrada fer -màgia-. Aquell públic em salvava la vida, però eren ells els qui em donaven les gràcies”, explica Magic Marc per introduir la seva filosofia envers la solidaritat. “És una manera de retornar a la vida part del que he rebut”, però admet que tot acte solidari el fa buscant una doble satisfacció: “a mi m’agrada ajudar, però al primer que m’ajudo és a mi”. Fent aquests espectacles podia gaudir de la seva passió i no aïllar-se a casa. De la mateixa manera, fent de transportista podia sortir al carrer en plena pandèmia i conduir per una Barcelona deserta; “un plaer”, admet.
Magic Marc: “A mi m’agrada ajudar, però al primer que m’ajudo és a mi”
Una bareta inclusiva
Magic Marc ha actuat per a alts càrrecs polítics, com Artur Mas, i directius d’importants empreses de l’IBEX35, ha presentat gales televisades i ha sortit en nombroses ocasions a la televisió, com a actor i com a showman. Però els seus inicis no van ser tan glamurosos: després del seu primer show -a un hotel de Tenerife durant el seu viatge de carrera- va treballar un temps al Mesón del Chuletón, fent espectacles de màgia amb les peticions dels clients sobre com volen la carn com a banda sonora.
Durant la seva trajectòria sobre els escenaris ha mostrat un fort compromís amb la inclusivitat. Ha fet un munt d’espectacles per a persones amb risc d’exclusió o amb discapacitats i recentment ha presentat la gala Global Diversity Spain 21, una desfilada de moda inclusiva pensada com a festa de la diversitat.
Magic Marc: "Hi ha mags que fan el seu joc de cartes de sempre davant de l’ordinador, però això no és reinventar-se”
El teletreball: la màgia en temps digitals
L’escenari pandèmic ha obligat molts sectors a reinventar-se, i la màgia n’és un d’ells. El teletreball també s’ha imposat per a molts mags com una alternativa per a continuar actuant. “He fet màgia per Zoom tant per escoles com per particulars”, explica Magic Marc, i afegeix: “hi ha mags que fan el seu joc de cartes de sempre davant de l’ordinador, però això no és reinventar-se”.
Marc proposa unes pautes a seguir: observar les eines del nou canal, i fer un procés creatiu i de reflexió. “Has d’aprofitar els nous elements i tenir més presents els avantatges que els desavantatges”. A través de la pantalla es perd percepció de les emocions del públic, si, però també es guanyen altres elements per enriquir l’espectacle, com per exemple la càmera.
És una qüestió mental. Per a molts mags aquest format ha estat un impediment per seguir amb la seva professió, però no per Magic Marc. “Jo fujo molt de la gent que es queixa perquè la queixa ens fa pobres. Si només puc actuar per Zoom, ho faig,” reflexiona.
Magic Marc: "La queixa ens fa pobres"
Versions de lletres per a un públic familiar
Diu el Marc que ell, parafrasejant a Einstein, no té talents especials però sí una curiositat insaciable. I per això està ficat a tots els saraus. A través de la banda de pop-rock Magic Marc i els Pirates Màgics està versionant les lletres de cançons de grups exitosos de pop-rock com els Beatless, Sopa de Cabra, etcètera. I en aquest projecte la solidaritat i les ganes de fer un món millor tornen a lluir. “Posem en valor que la societat avança canviant la forma de parlar”.