Privalia: "La batalla està als 'smartphones'"

L'aposta pel Mobile Commerce i el mercat exterior han convertit la primera botiga outlet online de marques de moda a Espanya, en una multinacional amb quinze milions de socis

Privalia forma part de les anomenades empreses gasela, aquelles companyies creades després del 2005 que han experimentat un alt creixement consecutiu. Concretament, del 65%. La botiga outlet online de primeres marques de moda, ubicada a Barcelona, factura més de 422 milions d'euros i amb només set anys de vida, ja compta amb quinze milions de socis. El seu repte? Passar d'una start-up a una companyia d'hipercreixement, per a convertir-se en una multinacional.

"No tenim intenció de vendre viatges ni altres productes, ni separar-nos del que considerem que és el nostre ADN: la moda i l'estil de vida", assegurava un dels seus fundadors, José Manuel Villanueva, durant un acte d'antics alumnes a Esade. En aquest sentit, Villanueva té molt clar que el negoci seguirà funcionant si fan dues coses bé: garantir una bona oferta de productes i una bona experiència de compra. "Ens podríem definir amb noms més atractius, com ara e-commerce o start-up, però hem de ser simples: som una botiga i, cada treballador n'ha de ser conscient, fins i tot els empleats que estan més allunyats del procés de compra", destaca el cofundador.

A contracorrent
Era l'any 2006 quan José Manuel Villanueva i Lucas Carné van decidir muntar Privalia. "Després de gairebé set anys voltant pel món, tenia ganes de tornar a Barcelona i muntar alguna cosa", recorda Villanueva, que afegeix que "en aquell moment es deia que el consumidor llatí no compraria moda online perquè segurament li resultaria molt fred". Actualment, Privalia és el 20% de la moda online a Espanya i al 2011 va experimentar un creixement del 32%.

Sortir a l'exterior
La Privalia de 40 metres quadrats del carrer Rosselló de Barcelona, no té res a veure amb la d'ara, amb prop de 1.000 treballadors i presència en cinc països. "Els inicis són molt complexos, no tens diners, no tens marca i no tens credibilitat", explica Villanueva, que confessa que "quan estàs en un projecte que creix a tanta velocitat, la improvisació forma part del dia a dia".

Segons Villanueva, molta gent encara els vincula al concepte start-up, però avui en dia Privalia ja és una multinacional: "Som una empresa rentable i tot i que vam néixer a Barcelona, no som una empresa espanyola, som internacionals". Les xifres li donen la raó: Espanya només representa el 25% de les seves vendes.

Quan els dos socis van veure que el negoci funcionava van decidir sortir a l'exterior. A l'hora d'obrir mercat, van seguir tres criteris: el tamany del país, territoris emergents en l'e-commerce i països amb una forta indústria de la moda local. "Per créixer necessitàvem mercats de 50 milions d'habitants, on l'e-commerce no estigués molt desenvolupat per captar socis". El primer va ser Italia al 2007, seguit de Brasil (2008), Mèxic (2010) i finalment Alemanya (2011), on ja hi tenen un equip de 200 persones.

100% M-Commerce
La seva principal font de captació ja és el mòbil per això l'equip de Privalia entén el Mobile Commerce com a part del present i no del futur. "Internament hem de pensar que som mòbil", explica Villanueva. Fa divuit mesos les vendes a través de dispositius mòbils eren del 10%. Ara ja són més del 40% de les vendes totals de la companyia.

Amb el mòbil han aconseguit desestacionalitzar la compra i avui el canal mòbil aporta a Privalia un de cada tres euros. Per al director de màrqueting, Ferran Güell, "la batalla està als smartphones".

Segmentar més
Amb perspectiva, estan molt contents del que han aconseguit. "Privalia ha estat i és l'experiència més excitant de la meva vida a nivell professional", sentència Villanueva, que assegura que encara estan en la fase inicial del projecte i que tenen clarament la vocació de construir un negoci encara més gran. "Jo em considero més empresari que emprenedor".

Es marquen nous reptes pel 2014: millorar l'oferta de producte, més referències, reduir el temps d'entrega i personalitzar més l'experiència de compra. Segons els seus fundadors, "en el món ideal hi haurà tants Privalies com clients, s'ha de segmentar i que cada persona tingui la seva pròpia experiència de compra". A nivell territorial ho tenen clar: "Ens agrada Europa i Amèrica Llatina".
Avui et destaquem
El més llegit