Punt Mobles, la fusta que s'apropa a l'art

L'empresa valenciana de mobiliari d'alta gamma va superar un concurs de creditors durant la crisi i hui creix de forma estable mantenint-se fidel als seus orígens: la passió pel disseny

El showroom de Punt Mobles
El showroom de Punt Mobles

“El disseny és un valor afegit per a la companyia? No, no és un valor afegit, és el que jo venc!”, exclama Mariano Soria, director general de l’empresa valenciana Punt Mobles. “Abans que mobles, jo venc disseny. Mobles n’hi ha de tota classe i preus, la competència és atroç. Nosaltres busquem peces on el disseny es converteix en una qüestió atemporal i s’aprecia el producte quasi com una obra d’art, de manera que ho tens 15 anys a casa com un quadre que és una peça d’art i que sobreviu al temps”, explica. De fet, al catàleg tenen productes que venen sense canvis des de fa 35 anys. Quasi tota la vida d’aquesta companyia arrelada a Paterna.

De les paraules de Soria es desprèn una certa passió, que és el moll de l’os de Punt Mobles. L’empresa va nàixer en 1980 de la mà d’una parella, Vicent Martínez i Lola Castelló, enamorats del disseny. Apassionats. “L’origen no era tant la cerca d’un model de negoci amb visió contemporània, com pensar la manera de fer diners i de trobar un nínxol de mercat, sinó més aviat d’una passió, com a vegades neixen les empreses”, apunta Soria.

"Qui compra Ikea no compra Punt Mobles, i qui compra Punt Mobles, a vegades compra Ikea perquè necessita un moble amb menys requisits estètics per a la seua casa”

“De fet, les estratègies originalment s’articulen amb la unió entre el que m’apassiona, el que puc fer i el que puc vendre. La intersecció d’eixes tres posicions dona com a resultat un producte que comença a funcionar. En aquest cas, es va unir la passió d’una parella i una necessitat de disseny, perquè no hi havia res al mercat, i van saber connectar-lo amb la demanda”, afegeix. Així “es van fixar en els clàssics nòrdics on predomina la fusta” i “de seguida van veure que hi havia interès per les peces”, però com que no hi havia empreses que pogueren editar-les, “no els va quedar més remei que llançar-se a l’aventura de crear una companyia”.

Factura 4,1 milions d’euros i creix al voltant d’un 20% anual

Aquestes són les arrels de Punt Mobles, que quasi 40 anys després dóna feina a 30 persones i factura 4,1 milions d’euros (esperen tancar 2019 amb un creixement del 20% i arribar als 4,8). En 2012 van iniciar el seu procés d’internacionalització i hui el 25% de les vendes es concentren a l’estat espanyol, el 50% a la resta d’Europa (principalment Regne Unit, França, Alemanya, Suïssa i Bèlgica) i el 25% restant per la resta del món.

La passió originària s’ha contagiat als nous amos de l’empresa, el Grupo Zriser; o almenys a la seua gerència i equip de treball. El fundador Vicent Martínez encara hi treballa com a dissenyador, però la crisi el va apartar de la direcció. El terratrèmol financer va fer paleses les mancances i vulnerabilitats de l’empresa: “La component internacional no estava completament treballada, l’administració pública va passar de 100 a 0 projectes per licitació en un moment i el catàleg s’havia estancat un poc”.

Així va arribar el concurs de creditors i el capital de risc ja desaparegut ValCapital va apostar per Punt Mobles; al seu consell d’administració estava Mariano Soria, que també era un accionista del fons. Finalment van decidir prescindir de la gestora i agafar les regnes de l’empresa. Van buscar una companyia “amb vocació per rellançar-la”, que va ser el Grupo Zriser, qui hui té tota la titularitat.

Ara creix de forma estable. Soria destaca com a encert que han sabut mantenir el focus permanent en el disseny que “està en l’ADN de l’empresa” i que en cap moment, ni tan sols durant la crisi, es van plantejar canviar la qualitat del producte i abaixar els preus. També assenyala l’èxit d’haver “incorporat nous processos i materials que han sofisticat més el producte” i el procés d’internacionalització.

El client té un poder adquisitiu mitjà-alt, però volen diferenciar-se de les marques “molt burgeses” i “d’altíssima gamma”

Punt Mobles ven a través de les tendes repartides per tot el món -Soria prefereix anomenar-les “boutiques”- i per prescripció. “Els interioristes estan més a prop del consumidor final i són qui prescriuen el producte. És fonamental arribar a ells a les fires i altres xarxes”, sosté el director general. El client té un poder adquisitiu mitjà-alt, tot i que volen diferenciar-se de les marques que s’han posicionat com a “molt burgeses” i “d’altíssima gamma”. “Nosaltres intentem no competir en burgesia, sinó en centrar-nos en el disseny i atraure gent apassionada per l’art, que el gaudeix sense buscar un component superflu d’ostentació”, explica.

Els seus competidors són les empreses de gamma alta, però tot i seguir una línia molt nòrdica, Soria aclareix que no estan en el mateix mercat que Ikea: “El seu boom ens ha perjudicat zero. Són dos models completament complementaris. És com si ens plantegem si a Louis Vuitton l’afecta la competència de Zara. No, conviuen. Qui compra Ikea no compra Punt Mobles, i qui compra Punt Mobles, a vegades compra Ikea perquè necessita un moble amb menys requisits estètics per a la seua casa”.

Mobles dissenyats per independents de tot el món, però 100% fabricat a València

Punt Mobles beu d’un ample ventall d’idees perquè compten amb “dissenyadors independents” de diverses procedències: de l’estat espanyol, d’Alemanya, de Regne Unit o del Japó. Ara bé, la fabricació és enterament valenciana. Tot el procés es desenvolupa a Paterna, excepte la feina amb “materials més sofisticats”, pels quals tenen “una xarxa de proveïdors locals experts que estan a menys de 15 kilòmetres de distància”.

Al món dels mobles exclusius, el caràcter local té unes fronteres més permeables que en altres productes i s’amplia a Europa. “Europa és l’origen genèric per al consumidor europeu. Un italià compra espanyol i a l’inrevés i ho veu com a local, el valor afegit és que s’haja fabricat a Europa. És difícil que en el nínxol de l’alta gamma es compre un moble que no siga europeu o nord-americà perquè és on els estan els més alts estàndards de qualitat”, comenta Soria.

En l’actualitat, el director general de Punt Mobles, Mariano Soria, creu que l’empresa té molt de potencial i espai per créixer, malgrat que és conscient dels obstacles: “Des del principi, el principal han estat els recursos. Som empresa de marca i per calar en el mercat fan falta molts diners i molt de temps”. “Tenim una inversió i un reconeixement de marca molt inferior als nostres competidors. Hem de demostrar als clients que estem ací. Per assolir-lo, hem de presentar productes especialment sorprenents i ser capaços de cridar l’atenció comunicativament”, conclou.

Més Informació
Marset, la foneria dels llums de disseny
Santa & Cole, l'editorial de la llum
Avui et destaquem
Comentaris