Putin a la baronessa Thyssen: “Seràs la reina de Sant Petersburg”

Tita Cervera relata a VIA Empresa els dos intents de Rússia per llogar-li la seva col·lecció de pintura i una oferta de 300 milions d’euros pel Mata Mua

Carmen Cervera va rebre una oferta de 300 milions d’euros pel Mata Mua, el quadre de Paul Gauguin, abans de tancar l’acord de cessió amb el ministre Miquel Iceta | Cedida Carmen Cervera va rebre una oferta de 300 milions d’euros pel Mata Mua, el quadre de Paul Gauguin, abans de tancar l’acord de cessió amb el ministre Miquel Iceta | Cedida

Carmen Cervera, la baronessa Thyssen, va rebre dues ofertes del govern rus de Vladimir Putin per llogar la seva col·lecció privada de pintura abans que, el febrer passat, tanqués un acord amb l’Estat espanyol perquè aquesta continués al Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid. En una conversa amb VIA Empresa, Tita Cervera dona detalls d’una conversa telefònica amb Putin, el 2015, i d’una reunió amb el ministre de Cultura rus, a Barcelona a finals de 2019. També revela que va rebre una oferta de 300 milions d’euros pel Mata Mua, de Paul Gauguin, que va rebutjar per facilitar la signatura de l’acord amb el ministre de Cultura espanyol, Miquel Iceta.

Tita Cervera confirma que, en el passat, va rebre diverses ofertes per a la seva col·lecció privada entre les quals destaquen les d’Alemanya –amb la intervenció del difunt canceller Helmut Kohl–, del Regne Unit –amb Margaret Thatcher i  amb l’actual rei Carles, el qual es va desplaçar a Lugano (Suïssa) per tractar-ho amb la baronessa i el seu marit– i, més recentment i de manera insistent, del govern de Vladimir Putin. Fa vuit anys, en la seva residència madrilenya de la Moraleja, va rebre una delegació russa enviada des del Kremlin. “Em van posar al telèfon amb el senyor Putin”, amb el qual va mantenir una “cordial” conversa, en anglès, sobre el lloguer de la seva col·lecció pictòrica. Estava tan entusiasmat, que Putin li va dir: “seràs la reina de Sant Petersburg”, la ciutat on planejaven exhibir les pintures.

Anys després, a finals de 2019, el govern de Putin ho va intentar per segona vegada. “El ministre de Cultura [Vladimir Medinsky] i l’ambaixador de Rússia a Madrid va van venir expressament per parlar amb mi amb la intenció de llogar-me la col·lecció”. Aquesta trobada es va produir en l’Hotel Mandarin, del Passeig de Gràcia de Barcelona. Tampoc hi ha haver acord.

El govern rus ja no planejava instal·lar la col·lecció a Sant Petersburg, sinó a Moscou, en un edifici del Museu Pushkin, el segon en importància del país després de l’Hermitage.

Helmut Kohl, Margaret Thatcher, Carles d’Anglaterra i Vladimir Putin van fracassar en l’intent d’emportar-se la col·lecció privada de la baronessa Thyssen als seus països

Guillermo Cervera, nebot de la baronessa i conservador general de la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, assenyala que les anteriors ofertes eren “molt més interessants” que la del govern espanyol en l’aspecte econòmic. L’acord que es va signar el febrer passat preveu un lloguer de 6,5 milions d’euros anuals durant 15 anys.

Uns mesos abans, el setembre de 2021, Tita Cervera revela que va rebre una “oferta en ferm” de 300 milions d’euros pel Mata Mua, de Paul Gauguin, una de les pintures preferides de la baronessa. Ni ella ni el seu nebot precisen la identitat de l’interessat ni el país d’origen. Guillermo Cervera indica que hi havia la possibilitat de segregar aquesta obra de la col·lecció si bé “Tita va decidir que no es venia perquè volia que estigués a Espanya”. El Govern espanyol va posar com a condició la tornada d’aquesta pintura a Madrid per tancar l’acord. Finalment, Tita Cervera va optar perquè s’exhibís al Museu Thyssen-Bornemisza. Guillermo recalca que “això diu molt del compromís amb la cultura de Carmen”.

En el Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid hi ha la col·lecció del baró Heinrich Thyssen-Bornemisza -que és propietat de l’Estat– i la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza –la col·lecció privada de Tita Cervera, formada per 330 obres, protegides per una garantia de l’Estat per un import de 1.700 milions d’euros–.  A banda, la baronessa Thyssen ha impulsat tres museus: a Andorra –el seu país de residència–, Màlaga i Sant Feliu de Guíxols, on també hi té casa.

Tita Cervera assegura que “sempre he cregut en els museus”. Sobre el futur d’aquests centres, garanteix la seva continuïtat –“seran per sempre”– mentre que, respecta a la seva col·lecció internacional, indica que serà decisió dels seus hereus. És mare de Borja, Carmen i Sabina.

Carmen Cervera garanteix que el Museu de Sant Feliu de Guíxols que porta el seu nom “serà per sempre”

Sobre el projecte del Museu Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols, centrat en pintura catalana, la baronessa espera que obri les portes l’any vinent. Guillermo Cervera precisa que en aquest projecte, pressupostat en 12 milions d’euros, participa la Generalitat, la Diputació de Girona i l’Ajuntament, a través del qual s’han aconseguit 2,6 milions d’euros dels fons europeus Netx Generation. A aquestes institucions, se sumarà properament el Ministeri de Cultura. Les obres d’adequació de l’interior d’un antic monestir per convertir-lo en museu començaran en breu.

Guillermo Cervera assenyala que aquest museu comptarà amb una col·lecció permanent però també amb rotació d’obres. Així es pretén fomentar la presència de públic local.

Carmen Cervera i el seu nebot Guillermo van efectuar aquestes declaracions a VIA Empresa abans de protagonitzar, divendres passat, un col·loqui sobre col·leccionisme d’art en el Círculo Ecuestre de Barcelona. Estaven acompanyats per un equip d’assessors entre els quals hi ha el lobbista José Daniel Barquero, CEO de Strategic Economic Relations (SER).

Avui et destaquem
El més llegit