Ramon Grau, editor de VIAempresa, nou president de l'AMIC

L'entitat ha renovat la junta durant la XVIII assemblea general i aposta per convertir-se en "la patronal" del sector

L'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) ha renovat la seva junta i ha posat al capdavant de l'associació el president del grup Totmedia i editor de VIAempresa, Ramon Grau. El nou president s'ha fixat com a objectiu convertir l'AMIC en "la patronal" de la premsa de proximitat. "El mitjà local sempre és el més fort al seu territori i cal reivindicar-ho", assegura Grau.

El nomenament s'ha celebrat sota el lema 'Junts construïm grans audiències'. Aquesta és la XVIII assemblea general de l'AMIC (fins fa un any, l'ACPG) i l'entitat ha volgut reivindicar el paper que juga la premsa del territori.

Sota el paraigües de l'associació s'hi agrupen fins a 236 mitjans, la gran majoria locals i comarcals. D'aquests, 106 es publiquen en paper i els restants són digitals. En total, les seves capçaleres -moltes d'elles són premsa gratuïta- tenen una tirada conjunta superior als dos milions i mig d'exemplars. I pel què fa als mitjans amb presència a la xarxa, des de l'AMIC es calcula que el conjunt de tots els associats digitals sumen uns 10 milions d'usuaris únics. "Per tant, som el col·lectiu que representa el número de publicacions i empreses editores més grans que hi ha al país", assegura el seu president.

Per això, Grau es proposa aprofitar tota aquesta força per convertir l'AMIC en "la patronal de la premsa de proximitat a Catalunya". El nou president assegura que cal "posar en valor" el paper dels mitjans locals i comarcals perquè, cadascuna al seu territori, són "líders indiscutibles".

L'aposta de la digitalització
Tot això, sense oblidar quins són els nous reptes que s'ha de fixar el sector. Dins aquests, el president de l'AMIC en situa especialment dos. El primer, obrir-se més a nous canals (sobretot, amb el potencial que aporta la digitalització); el segon, buscar nous ingressos i crear empreses fortes. "La crisi no només ha estat econòmica, sinó també de models de negoci; però la digitalització ens permet rendibilitzar esforços i potenciar que els mitjans siguin multicanals, produint continguts en paper, Internet, televisió i ràdio", ha explicat Grau. I hi afegeix: "Ens cal professionalitzar-nos encara més i que les empreses de comunicació, siguin més grans o petites, es facin fortes amb nous projectes".

Pel què fa a l'apartat econòmic, el nou president de l'AMIC assegura que és innegable que una de les fites és veure "com treure negoci d'allò que fem al món digital". I aquí, tant pel què fa a Internet com en paper, l'associació vol impulsar noves estratègies per captar més publicitat. "Ens cal reivindicar-nos més davant els grans anunciants i les agències, fent-los veure que la premsa de proximitat els permet afinar el missatge i buscar públics concrets perquè hi arribi", explica Grau.

"Tenim futur"
El nou president de l'AMIC no amaga que la crisi ha afectat el periodisme de proximitat, i ha comportat la desaparició d'algunes capçaleres. "Però sí que és veritat que els mitjans locals han aguantat l'estocada amb més força, perquè tenim la capacitat de ser més flexibles i estem acostumats a arromangar-nos; per això, penso que tenim futur i allò que ens cal, ara més que mai, és reinventar-nos cada dia", concreta.

Grau, que ja havia presidit l'ACPG en els seus inicis, substitueix en el càrrec Alfons Udina, que ha estat al capdavant de l'AMIC durant els darrers sis anys. Grau és president del grup Totmedia, que edita el TOT Sant Cugat i el DIARI de Sant Cugat. A la xarxa, el grup té presència amb les capçaleres digitals totsantcugat.cat, VIAempresa i ElSingular.
Avui et destaquem
El més llegit