Ribes & Casals, 85 anys a la moda

L'auge del 'do it yourself' revifa la venda de teles de l'empresa familiar, que incorpora noves línies de negoci per cobrir la demanda dels clients

Ribes & Casals va obrir la primera botiga de teles el 1933 | Cedida Ribes & Casals va obrir la primera botiga de teles el 1933 | Cedida

La primera botiga de teles de Ribes & Casals va obrir el 1933 al número 25 del carrer Alt de Sant Pere de Barcelona. Va ser una obertura colossal, en només vuit hores van aconseguir esgotar tot l’estoc de l’establiment i els seus creadors, Joan Ribes i Joan Casals, van començar a escriure així el que s’ha convertit en 85 anys d’èxit.

Anys més tard van passar a un local més gran i modern, ubicat al cèntric carrer de Pau Claris, a tocar de la plaça Urquinaona. Allà va ser on van construir la marca que avui dia els ha portat a ser un referent en el sector de la moda i la confecció. Primer, per portar els teixits elaborats a la zona de Terrassa i Sabadell durant el boom industrial del sector; després, per ser els únics amb una allau de referències que les feien incomptables.

Tan incomptables com les que tenen avui dia. “Dividim tots els teixits per colors o per referències, depèn de com ho miris. Així i tot, en són tants, que ni nosaltres sabem dir un número, és una feinada massa gran”, se sincera el conseller delegat, Àlex Casals. Juntament amb el seu cosí, en Ramon Casals, han incorporat la tercera generació al negoci.

Pescar noves oportunitats

L’empresa familiar continua comptant amb una única botiga a Barcelona de 1.000 m2, però a Roger de Llúria. I també amb comerços a Madrid, Sevilla, Màlaga i Palma, i una botiga online traduïda i amb domini propi per al mercat francès, anglès i portuguès. “Som un dels negocis de referència en l’àmbit en cadascuna de les ciutats on som presents. Igual que a la venda en línia, perquè ens permet arribar a gent que no viu a les grans ciutats i necessita trobar productes específics”, explica Casals.

Ribes & Casals va obrir la primera botiga de teles el 1933 | Cedida

La gran varietat de productes és l'atractiu principal de Ribes & Casals | Cedida

El 2017 van tancar amb una facturació de 17 milions d’euros, amb la venda física i nacional com a pilar principal. Els ingressos internacionals, de la botiga online, són més aviat anecdòtics, però els permet anar fent marca de mica en mica en un sector on la competència ha guanyat força en els darrers anys gràcies a la tirada del moviment do it yourself.

Casals: "La gent cada cop es fa més les coses a casa. Fer-se un mateix la roba podria tornar a posar-se de moda"

Tal com relata Casals, fins al moment s’associava la idea de confeccionar al fet de dissenyar i cosir peces de roba complicades, mentre que la nova moda ha provocat que elaborar complements com coixins i estovalles per a la llar “hagi revifat el mercat tèxtil”. “La gent cada cop es fa més les coses a casa. Fins i tot estem notant ara que fer-se un mateix la roba podria tornar a posar-se de moda”, afegeix.

Tanmateix, encara hi ha qui prefereix que l’hi faci un professional. D’aquí que ampliessin el negoci amb un departament de merceria i un de costura, on principalment confeccionen cortines i altres elements per a la casa com a comandes de clients que van a Ribes & Casals a buscar les teles.

Fer front al ‘low cost’

Els seus proveïdors, majoritàriament, són nacionals. Ara bé, cada cop estan entrant-ne més d’europeus i asiàtics, “sobretot per aconseguir preus més competitius”. 

Clarament, el cost és una part decisiva a l’hora de triar el producte, però el client també busca valor afegit. “Les peces artesanes han guanyat importància, la gent les vol i cada cop hi ha més gent, tot i que encara és poca, que prefereix pagar més i no portar moda estàndard”, apunta Casals. Potser per això la crisi no va ser un moment de terrabastall com sí que es va veure en altres sectors. Van notar que el flux de caixa queia, però res que fes patir per la salut de la companyia.

Un equip fidel

Els dos cosins, Àlex i Ramon, dirigeixen el negoci, tot i que les últimes decisions sempre es prenen consultant la segona generació, de qui el primer destaca “l’experiència”.

Casals: “Són persones que fa temps que estan amb nosaltres i, a part de fer la seva feina, donen suport i mantenen en peu la companyia”

També és estable la plantilla, formada actualment per prop de 180 treballadors. “Són persones que fa temps que estan amb nosaltres i, a part de fer la seva feina, donen suport i mantenen en peu la companyia”, destaca el conseller delegat.

Tractant-se d’un comerç tèxtil, cal coneixement sobre el sector, sobre el producte i sobre com tractar-lo, i trobar nou personal que el tingui és difícil. Per aquest motiu sempre que s’ha obert un nou establiment, l’equip s’ha format amb els professionals de la central a Barcelona, per fer extensiu el coneixement, l’experiència i la filosofia de l’empresa familiar.

Més informació
El tèxtil català posa fil a l'agulla
Galan SL: la reinvenció de la indústria tèxtil
El tèxtil albira un retorn a casa
Avui et destaquem
El més llegit