Menys embarcacions, però més sostenibles

Les vendes en el sector nàutic d’oci s’equiparen a les d’abans de la pandèmia tot i la caiguda dels últims mesos

D'esquerra a dreta, el secretari general de l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques, Carlos Sanlorenzo; el director general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, Ignasi Armengol; el president del congrés, Luis Conde, i el director, Josep Antoni Llopart | Europa Press D'esquerra a dreta, el secretari general de l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques, Carlos Sanlorenzo; el director general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, Ignasi Armengol; el president del congrés, Luis Conde, i el director, Josep Antoni Llopart | Europa Press

El mercat nàutic s’ha estabilitzat després de la pandèmia. En els primers vuit mesos d’aquest any, es van matricular 4.925 embarcacions d’oci en tot l’Estat, un 17% menys de les 5.943 del mateix període de l’any passat, quan es van disparar les vendes per la tirada del turisme nàutic. Però, malgrat el retrocés registrat aquest any, les vendes són equiparables a les del 2019, abans de la pandèmia.

Luis Conde, president del Saló Nàutic de Barcelona, apunta que no es poden tenir en compte els resultats dels dos últims anys, el 2020 “per massa dolent”, a causa de les restriccions de la pandèmia, i el 2021 “per massa bo”, precisament per l’eufòria posterior.

Conde subratlla que la recuperació del sector es pot comprovar en la present edició del Saló Nàutic, que comença aquest dimecres, amb més de 700 embarcacions exposades, 186 de les quals a l’aigua. Recorda que les drassanes i empreses comercialitzadores no assumirien l’elevat cost del trasllat a Barcelona d’aquestes naus, per mar o camió, si no estiguessin convençudes que  els aniran bé les vendes.

Carlos Sanlorenzo, secretari general de l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN), atribueix la caiguda del 17% en els primers vuit mesos d’aquest any a la inflació i als problemes de subministres de les empreses fabricants. No obstant, insisteix en la “estabilització” del mercat nàutic, que ha tornat als registres de 2019.

Sanlorenzo precisa que la manca de subministres ha afectat especialment als “mercats de més rotació” com és el de les motos d’aigua i el de les embarcacions de petita eslora. Les vendes de grans eslores s’han mantingut.

En el Saló Nàutic de Barcelona, els interessats en una compra trobaran tot tipus d’eslores, amb motors convencionals, elèctrics, híbrids o, fins i tot, velers de grans dimensions. En aquesta edició hi participen les grans firmes europees i també les estatals com la gallega Rodman, la madrilenya Touron, la menorquina Sesga i la barcelonina D’Antonio Yachts, la drassana liderada per Marc De Antonio Altimira.

Fabricants i propietaris d’embarcacions d’oci carreguen contra el govern espanyol per excloure aquest sector de la bonificació del combustible

Les empreses del sector nàutic, així com els propietaris de les embarcacions d’oci, critiquen que el govern de Pedro Sánchez els exclogués de les bonificacions del combustible. Consideren que això també perjudica els resultats del sector, no només dels fabricants i propietaris d’embarcacions, sinó de les empreses turístiques i les dedicades al lloguer amb pilot o sense.

Sanlorenzo qualifica la mesura de “desafortunada” i recalca que es va aplicar en plena temporada turística, fet que “va frenar el turisme blau, nacional i internacional, un dels sectors econòmics amb més capacitat de creixement”.

“Si, com argumentava el Govern, aquesta mesura s’aplica a un col·lectiu social privilegiat, cal recordar que el mercat nàutic a Espanya el conformen més d’un 80% d’embarcacions de fins a vuit metres d’eslora, petits vaixells utilitzats per famílies de classe mitjana per gaudir de les vacances igual que reserven un hotel o lloguen un apartament de platja”, afirma Sanlorenzo.

Propulsió elèctrica

El mercat de l’embarcació d’oci elèctrica encara és incipient. Hi ha fabricants que ofereixen models amb motor elèctric o híbrid, especialment algunes marques que han nascut en els últims anys centrades específicament en sistemes de propulsió sostenible.

Sanlorenzo indica que “hi ha mercat” en aquest àmbit, però que, com passa amb el sector de l’automoció, “no hi ha una tendència clara sobre quines seran les energies de propulsió en el sector del transport del futur”.

En aquesta edició del Saló Nàutic es presenten les últimes novetats en innovació i sostenibilitat del sector. Hi ha un apartat amb startups disruptives que presenten solucions per als navegants, aplegades en l’Innovation Dock, al Moll de la Fusta. Està organitzat per Fira Barcelona en col·laboració amb ANEN.

Aprofiten el certamen per promocionar la Copa Amèrica, el campionat mundial de vela que es disputarà a Barcelona el 2024. Els organitzadors del saló consideren que aquest esdeveniment serà un revulsiu per al sector nàutic esportiu i d’oci. En aquest sentit, el valencià Carlos Sanlorenzo recorda que els dos campionats celebrats a València van permetre que aquest ciutat “per primera vegada s’obrís al mar” gràcies a la inversió que es va fer amb la creació de la Marina. Afegeix que Barcelona ja tenia aquesta “cultura de mar” des de la celebració dels Jocs Olímpics del 1992, però que ara és el moment que la ciutat “aprofiti i optimitzi” la Copa Amèrica.

Més informació
Startups que innoven en la nàutica d’oci
El Saló Nàutic comptarà amb un nou espai dedicat a la sostenibilitat i la innovació
Novetats del Port al Saló Nàutic: dels robots marins a la sostenibilitat dels creueristes
Avui et destaquem
El més llegit