Singular Aircraft: avions no tripulats catalans

L'empresa crea un avió sense pilot pel control de focs i preveu generar 200 llocs de feina en 4 anys

L'empresa Singular Aircraft ha creat el primer avió no tripulat que es farà servir per apagar focs i que permetrà el control dels incendis sense posar en perill la vida de les persones. Singular Aircraft, que té la seva seu al polígon Almeda de Cornellà i fa les proves de vol a l'aeroport de Lleida-Alguaire, estudia noves possibilitats i camps per aquesta nau mentre espera els permisos pertinents per part de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

"L'empresa es dedicava a d'altres sectors relacionats amb la investigació i el desenvolupament, però arran la mort d'un pilot amic durant les tasques d'extinció d'un incendi vam començar a treballar en aquest projecte amb la finalitat d'evitar que es posessin en risc les vides de les persones", comenta Gabino Serrano, pilot comercial i portaveu de la companyia.

L'aparell té capacitat per transportar 2.000 litres d'aigua i pot volar més de 70 hores. "La idea original es fer-los servir per a l'extinció d'incendis, però tenint en compte les seves característiques, la seva capacitat i la seva autonomia estudiem d'altres aplicacions", diu Serrano. D'entre aquestes, destaca la vigilància o la fumigació o sembra de camps.

Una altra de les aplicacions seria el transport de material a països que no tenen la suficient infraestructura per fer-ho per carretera. En aquest sentit, Serrano recorda que llocs del món com ara Indonèsia, amb més de 17.500 illes, tenen problemes per fer arribar material pels mitjans habituals i proposa l'avió no tripulat com a alternativa.

Baix cost
Aquestes necessitats fa anys que existeixen, la diferència per fer-ho possible ara parteix de la possibilitat de fer més econòmics els costos tant de fabricació de l'avió com d'explotació. L'avió de Singular Aircraft es controla des d'una estació de control des del terra o via satèl·lit. "L'avió no porta tripulació de manera que no posem en risc la vida de ningú, però aquest factor també suposa que s'abarateixi el cost", explica Serrano, que reconeix que la fabricació de l'avió també ha reduït costos perquè utilitza la tecnologia de l'automoció per construir-lo.

Fabricar un d'aquests avions té un cost d'uns 350.000 euros, a diferència dels que fa servir l'exèrcit per apagar focs que costa uns 30 milions d'euros. L'hora de vol també és significativament més barata. El nou avió té un cost d'uns 200 euros l'hora, davant dels 6.000 euros l'hora que costa un avió tradicional, segons la companyia.

Ampliació a Lleida
Singular Aircraft es va instal·lar a Cornellà fa tres anys i a la seva ubicació actual fa poc més d'un any. L'empresa treballa amb la idea de construir un hangar a l'aeroport de Lleida-Alguaire, on du a terme les proves i muntarà els avions que encarreguin els clients. Un equip d'una vintena d'enginyers i pilots fa dos anys que treballen per desenvolupar la tecnologia necessària per tirar endavant el projecte. "Nosaltres ens dediquem a la fabricació de l'avió, l'ús i l'explotació del mateix dependrà de l'empresa que el compri", diu Serrano.

Aquest responsable de l'empresa confia que el nou projecte permeti crear uns 200 llocs de feina durant els pròxims quatre anys, encara que el futur depèn de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria. Actualment a Europa no hi ha una normativa que reguli aquest tipus d'avions i està previst que aquesta podria arribar d'aquí dos anys.

Els responsables de l'empresa confien poder començar a fabricar els avions l'any vinent i que surtin de les seves instal·lacions 300 cada any a partir de 2017. Malgrat tot, el director executiu de Singular Aircraft, Luis Carrillo, subratlla: "Fins que no tinguem tots els permisos no volem vendre cap avió".

Més de 150 empreses d'arreu del món han mostrat ja el seu interès per aquest projecte, que ha comptat amb un pressupost de 3 milions d'euros. L'empresa té una oficina de vendes a Londres i ha començat a moure's per Àsia i Sudamèrica. Els seus promotors no descarten desplaçar-se a d'altres punts del món si no aconsegueixen els permisos a Europa.

Avui et destaquem
El més llegit