Thermomix, el robot de cuina més popular del món que celebra 50 anys

Un peculiar model de negoci i un preu inicial elevat formen part del conegut com a "iPhone de la cuina"

Un robot de cuina Thermomix| iStock Un robot de cuina Thermomix| iStock

Thermo i mix, escalfar i barrejar en grec i anglès, respectivament. Thermomix. El robot de cuina més exitós del món que barreja i escalfa el menjar. "L’iPhone de la cuina", com molts el coneixen. No necessita publicitat perquè els seus directius consideren que ja es "ven sol". Té 12 funcions: pesar, barrejar, picar, fer al vapor, moure, triturar, cuinar, amassar, batre, emulsionar, remoure i escalfar.

Aquest cas d’èxit té a veure amb el seu peculiar model de negoci, la manera com es ven, com necessita ser explicat i, sobretot, l’experiència en viu. L’impacte és d’abast mundial: més de 60 països i més de 600.000 col·laboradors arreu del món per arribar a les llars que ho desitgin. Malgrat un preu inicial de 1.200 euros que pot fer tirar enrere un gran nombre de possibles compradors, no té obsolescència programada i gaudeix d’una llarga vida útil en un món de recanvis constants.

La Thermomix no necessita publicitat perquè els seus directius consideren que ja es "ven sola”

Els orígens: Vorwerk i la Segona Guerra Mundial

Com és que l’empresa familiar Vorwerk, que teixia catifes al segle XIX, s'ha convertit avui en el referent mundial dels robots de cuina? Sabem que és d'origen alemany, però no en coneixem la història completa. Des d’un inici, això sí, marcada, malauradament, per la mort dels impulsors.

A principis del segle XX, el fundador va morir als 60 anys, i el seu fill, de 26 anys, que havia de ser l’hereu, també va morir sobtadament. D’aquesta manera, l'empresa va anar a parar a mans d'un gendre i altres familiars que, amb l'arribada de la II Guerra Mundial, van fabricar armament per al govern a través de Vorwerk, i, posteriorment, motors, gramòfons, aspiradors, i el més important: l'aposta per agents comercials. La venda no era física en botigues, sinó que passaven per les cases.

Els orígens de Vorwerk: catifes, armes, motors, gramòfons, aspiradors i... agents comercials

Després de dècades d'estar liderada pels seus hereus, des del 1972 els presidents han estat escollits per "mèrits" a Vorwerk, la fundadora del que coneixem com a Thermomix.

L’inici de la Thermomix

De barrejar sopes a robot de cuina. Així va ser la transició. Al principi de tot, la idea era senzilla: una màquina que triturés i escalfés al mateix temps, i que preparés cremes i sopes  -molt típic de la gastronomia del nostre país veí, França-. L'empresa alemanya, però, la va anar perfeccionant, hi va afegir funcionalitats i va comptar amb més de 100 enginyers destinats al desenvolupament de la màquina a temps complet. El 1971, es va comercialitzar el primer robot amb el nom de Thermomix VM 2000. 

En l’actualitat, compten amb més de 1.000 treballadors i fabriquen unes 2.000 Thermomix al dia. 

El robot de cuina de Lidl, pel qual l'empresa haurà d'indemnitzar Thermomix | Europa Press

El robot de cuina de Lidl, pel qual l'empresa haurà d'indemnitzar Thermomix | Europa Press 

L’impacte al nostre país

A Espanya, el robot de cuina més famós del món és un dels productes estrella. De fet, és el quart mercat de la companyia que té gran part de les vendes a Alemanya, seguit de França i Itàlia. A més, esperen que d’aquí a poc temps la Xina sigui el número u en vendes.

Com a curiositat, recentment han hagut de canviar l’estratègia de venda al país asiàtic, ja que no és ben vist que els comercials vagin directament al domicili. És per això que al llarg dels últims mesos han obert desenes d'estudis de cuina per tal que els clients puguin anar a les demostracions en viu.

Segons dades de la distribució de Thermomix España, fundada l’any 1979, al país ibèric hi ha 62 delegacions que organitzen demostracions a domicili. Es calcula que hi ha un índex de penetració de més del 20% i cada any se'n venen més de 200.000 unitats. A Espanya destaca el famós boca-orella com a principal arma de venda, però el tracte proper a l'hora de vendre el producte i les demostracions de forma individual o en grup també convencen els espanyols.

A Espanya destaca el famós boca-orella com a principal arma de venda

A més, Cadis és la ciutat del món que compta amb el nombre més elevat de màquines en proporció a la seva població. El 25% la utilitzen per cuinar habitualment. En l'actualitat, a Catalunya, que disposa de poques dades, hi ha més de 8.400 agents comercials a domicili que gestionen la venda d'aquesta màquina.

La batalla contra Lidl

A principis d'aquest any ens fèiem ressò de la batalla entre Lidl i Thermomix. I és que de fet, l'empresa de supermercats haurà d'indemnitzar la marca de robots de cuina i retirar els seus del mercat.

Quan la sentència sigui ferma, s'establirà quin és l'import de la indemnització, però Thermomix reclama un 10% de la facturació de Lidl amb la venda dels robots de cuina. La màquina de Lidl "reprodueix totes i cadascuna de les característiques" de la patent de Vorwerk.

Lidl haurà d’indemnitzar la marca de robots de cuina i retirar “les còpies” del mercat

Els xurros, l’eina pendent

L'exitós robot només reconeix un error: els xurros. Confessen que mai quedaran com al natural. Però, sense cap mena de dubte, els usuaris li ho perdonen. Ningú és perfecte. I els xurros mereixen ser consumits, com marca la tradició, en una terrassa.

Més informació
El plagi de Lidl a Thermomix, segons un jutge
La Thermomix de les mascotes
Avui et destaquem
El més llegit