Els tovallons de cotó fabricats a Monistrol que han conquerit el món del luxe

Texia va néixer a inicis del segle XX com un taller de soles de sabates i ha acabat revolucionant el sector tèxtil amb noves tecnologies que els han catapultat a l'èxit

Marcos Guasch, conseller delegat i quarta generació de Texia | Cedida Marcos Guasch, conseller delegat i quarta generació de Texia | Cedida

El matrimoni format per Antonio Guasch i María Bou van fundar el 1917 un taller especialitzat en la confecció de soles de sabates i botes a Santa Coloma de Gramenet. Més d'un segle després, i havent sobreviscut a les múltiples crisis del sector tèxtil, Texia és pioner i referent mundial en l'elaboració de petits teixits sense costura per establiments de gran luxe i aerolínies.

Els seus tovallons de cotó es troben en hotels de gran luxe d'arreu del món i també en les primeres classes de les principals companyies aèries. I tot plegat fet des de la seva fàbrica de Monistrol de Montserrat.

Marcos Guasch: "Va deixar la meva àvia sola davant el perill"

Marcos Guasch és la quarta generació de l'empresa i actual conseller delegat de Texia i recorda com els inicis es dedicaven, entre altres, a fer soles per botes de soldats. "El meu avi va morir molt jove i va deixar la meva àvia sola davant el perill", explica. I Maria Bou, que es va convertir en una de les primeres emprenedores de l'època i del tèxtil, va apostar per obrir un taller al Poble Nou de Barcelona especialitzat en els acabats tèxtils. Feia sobretot roba laboral, com bates vichy per escoles, cuines, etc. Tot plegat de manera molt manual.

Tot i això, ben aviat van anar innovant, amb la introducció de noves màquines que facilitaven i feien més eficient tota la feina dels acabats. De fet, la innovació és a l'ADN de Texia i un dels secrets que expliquen el seu èxit al llarg de les dècades.

L'entrada a la moda

Quan el pare del Marcos va agafar les regnes del negoci, va decidir obrir noves línies i endinsar-se al món de la moda, sobretot l'acabat de camises. I va acabar treballant en les cadenes de proveïdors de grans gegants del sector. "El nostre gran competidor era Fibracolor, que era molt gran, però vam acabar guanyant la batalla", explica Guasch.

Va ser possible gràcies a una innovació que va revolucionar la indústria tèxtil catalana, com el muntatge de tota la tecnologia d'acabats en línia contínua. Abans, cada fase de l'acabat es feia per separat i Texia ho va unir tot en una mateixa línia productiva. Un canvi que es va produir amb l'entrada dels seus dos germans grans: "Va permetre servir molt més ràpid als clients i, per això, va triomfar. Si la competència trigava un mes, nosaltres ho teníem amb dues setmanes". Eren als anys 80.

Àsia i els gegants de la moda

"Però va arribar Àsia i les empreses s'ho portaven d'allà tot acabat. Inditex i els grans players van ser els detonants de tot plegat. I, com a conseqüència, no teníem la fàbrica a ple rendiment", destaca el conseller delegat. En aquest punt va ser quan Marcos Guasch va entrar a l'empresa i ho va fer amb ganes de canviar coses, tot i que el negoci funcionava molt bé gràcies a la seva tecnologia.

Marcos Guasch: "El més complicat és canviar una empresa quan va bé"

"El més complicat és canviar una empresa quan va bé. Quina necessitat teníem de fer-ho si ja anava molt bé", reflexiona. Però ho va fer. I aquesta revolució va ser començar a confeccionar draps de cuina amb una tecnologia pionera que van inventar i patentar, la seamless, és a dir, sense costures. Els draps duraven més i tenien més qualitat, unes característiques que els va obrir les portes del món de la restauració. El producte va sortir després dels Jocs Olímpics de Barcelona.

"No era un producte destinat a la moda i no fèiem la competència als nostres clients", destaca. Així, Texia va crear la marca Rolldrap. Una de les primeres grans comandes va ser a través de Gallina Blanca, que feia una promoció a través del Periódico de Catalunya. El seu proveïdor els va fallar i van contactar amb Texia per fer 700.00 draps en una setmana. "Vam aconseguir el repte", recorda. I van començar a anar a fires d'hostaleria per donar-se a conèixer al sector.

Aprofitar les restes

La idea de tot plegat va sorgir perquè Marcos Guasch detectava que tenien moltes restes dels processos d'acabats que no es feien servir i va pensar en donar-los una nova vida, en lloc de vendre'ls com a tares. "Vam donar valor a aquestes restes, la idea era vendre-ho a empreses de neteja", relata. A més, ho tractaven com si fossin camises de luxe.

I Texia va tenir un gran èxit, que per Marcos va ser doble: "Fer una marca pròpia i tenir tecnologia pròpia". De fet, van patentar l'invent. Alhora, obrien altres sectors que la moda, on hi havia pocs grups que dominaven el mercat i obligaven a una guerra pel preu inassumible. "Ens va permetre accedir a tota la cadena de valor fins al consumidor final i donar una ocupació de màquina constant", celebra. "Revolució i tecnologia amb producte propi", resumeix el conseller delegat.

El creixement va ser exponencial: "El drap va triomfar perquè tenia una gran exquisidesa, va agafar molta fama per la seva qualitat. Es van enamorar".

Els tovallons de gran luxe

L'empresa va decidir fer un pas més i va endinsar-se en el món dels tovallons de cotó d'un sol ús destinats al gran luxe o aerolínies. Va néixer el Mydrap, producte pioner i únic al món. Són tovallons individuals que es troben en hotels de cinc estrelles de gran luxe de cadenes com Four Seasons, Mandarin o Majestic. També en càterings i esdeveniments exclusius o per servir a clients de botigues com Louis Vuitton o Tiffany.

"Ens centrem en el gran luxe", emfatitza Marcos Guasch. El 80% de la seva facturació prové de l'exportació i, més que de països, parla d'espots: París, Montecarlo, Miami, Costa Blava, Maldives, Londres, Madrid o Barcelona... "On hi ha luxe, hi som nosaltres", sentencia. I també en les classes prèmium d'aerolínies com Brittish Airways o Qatar Airways. I mantenint la tecnologia de sense costures, que els ha catapultat. "L'hem situat com un producte únic a tot el món, no té substitut", assegura. A més, el personalitzen amb els noms de les marques, hotels o companyies.

I a diferència del món de la moda, que encara representa un 15% de la facturació de Texia, no depenen de quatre o cinc grans marques amb molt poder.

Marcos Guasch: "La clau de volta és la tecnologia pròpia"

Així és com des de Monistrol de Montserrat van patentar una nova tecnologia per fer draps i tovallons que els ha situat en els emplaçaments amb més luxe d'arreu del món. Pot ser sorprenent que no els copiïn: "La clau de volta és la tecnologia pròpia, és el motor del nostre èxit". En el canal d'hotels o esdeveniments, no tenen cap mena de competència. En aerolínies, com que mouen més volum, sí que han vist com han aparegut còpies de la Xina que, fins i tot, els han guanyat en algun concurs amb el mateix producte.

"Perquè a Xina no ens copiïn, hem d'innovar constantment. És l'única manera de prosperar. La clau de tot és la innovació. Quan teníem acabats tèxtils, vam innovar en servir molt de pressa. Però és molt difícil, perquè en moda es perd en tota la cadena i no t'ho valoren. Ara, tenim contacte amb el client final", resumeix el conseller delegat, que insisteix que l'èxit rau a aplicar tecnologia pròpia en producte propi.

Els cinc pilars irrenunciables

Amb tot, Texia reivindica els seus cinc grans pilars: sostenibilitat, tecnologia, marca pròpia, professionalització i orientar-se al mercat. "Mai renunciarem a la nostra marca", sentencia. A més, explica que a diferència d'altres fàbriques, són els comercials els que detecten una necessitat d'un client i transmeten a la planta el que han de fer perquè tingui sortida. "No hem d'omplir la fàbrica per omplir-la, l'important és tenir un producte per vendre", descobreix Marcos Guasch.

I la innovació a Texia és constant. Ara, per exemple, estan treballant amb Epson per desenvolupar una tecnologia d'estampació que redueix al mínom el consum d'aigua. També col·laboren amb proveïdors de moda per fer projectes propis amb valor afegit i maquinària innovadora, com estan fent amb Tejidos Rebes i Texfabric, que produeixen per Armani, Hugo Boss o Carolina Herrera. "Això ens agrada. El que no farem és treballar a preu per Inditex o altres. És pa per avui i gana per demà", assegura Guasch.

El mercat dels Estats Units

Amb tot, Texia està vivint creixements exponencials: el 2022 van facturar 20,5 milions d'euros, un 62% més que l'any anterior. L'hostaleria de luxe (33%) i les aerolínies (22%) són les principals fonts d'ingressos. Una de les claus és el mercat nord-americà, on tenen una filial que va generar 4 milions d'euros el 2022, amb un creixement del 120%.

Així és com un petit taller de soles de sabates nascut a Santa Coloma de Gramenet fa més de cent anys s'ha convertit en una marca global i de referència en el luxe mundial. Amb tecnologia i productes propis, han portat els seus tovallons de cotó fabricats a Monistrol de Montserrat, amb un centenar de treballadors, als punts més luxosos del planeta.

Avui et destaquem
El més llegit