Transmetre els valors d'empresa, clau de l'èxit de les empreses familiars

Una trentena de directius de firmes com Freixenet, Codorniú Raventós, Damm, Grupo GAES o Grupo Pascual participen en un estudi sobre els valors i la comunicació

Una forta cultura pròpia i la visió a llarg termini són els dos grans avantatges competitius de l'empresa familiar i la raó de la seva supervivència. És el que se'n deriva de les ponències de diversos experts sobre l'estudi Els valors i la comunicació en l'empresa familiar que analitza com esquiven les dificultats empreses familiars d'Espanya, Portugal i Llatinoamèrica. La presentació de l'informe se celebra aquest vespre de dimecres a Barcelona, tot i que a Madrid ja s'han donat a conèixer les dades.

"La transmissió dels valors fundacionals a les següents generacions marca l'èxit o el fracàs de l'empresa familiar en la següent generació", ha assegurat el professor de l'IESE Josep Tàpies, coautor de l'estudi i titular de la Càtedra d'Empresa Familiar de l'IESE Business School.

També ha participat en l'acte la presidenta d'ATREVIA, Núria Vilanova, qui ha declarat que "la reputació és clau per a l'empresa, la qual cosa marca un gran nivell d'exigència en el comportament familiar i en la consideració de l'ètica com a requisit per salvaguardar el futur de la família i del negoci". Entre les seves conclusions destaca que avui dia, a més de les tradicionals diferències generacionals que poden afectar una empresa familiar, existeixen una sèrie de barreres contemporànies com la dispersió geogràfica de les famílies, el creixement de les empreses i la falta de temps. Els experts asseguren que es tracta de condicionants que cal afrontar invertint temps i atenció als membres més joves de les famílies propietàries.

Les empreses amb xifres
Les empreses familiars consultades estan trobant fórmules eficaces per superar aquestes barreres a través de protocols d'actuació (71% de les empreses tenen un redactat) o òrgans de govern que vinculen la família amb el negoci: Consells de Família (56,3% ho tenen implementat), Oficina Familiar (30%) o Assemblea Familiar (38,8%).

Per al desenvolupament de l'estudi s'ha comptat amb la participació de 30 directius d'empreses familiars espanyoles com Grup GAES, Grup Pascual, Grup Osborne, Freixenet, Codorniú Raventós, Damm, Grup GFM, Grup CELSA, Grup Juste, Dispur i Luís Simöes. Així mateix, hi han participat empreses llatinoamericanes com Ibáñez, El Campino, Grup Montecristo o Organització Carvajal. La mostra s'ha completat amb la implicació d'algunes corporacions mexicanes com TUK, Acosta Verd i Banc Basi, entre altres. En total, respostes de vora 3.000 destinataris, membres d'empreses familiars espanyoles, portugueses i llatinoamericanes.

Com comuniquen les empreses familiars?
L'informe també analitza el paper de la comunicació en l'àmbit de l'empresa vinculada a la família i xifra en un 90% els enquestats que han assenyalat que els valors familiars es reflecteixen en els valors corporatiusi són una peça essencial (87%) a l'hora de prendre decisions i establir estratègies. El 80% dels empresaris admet que una comunicació formal contribueix de forma positiva a l'evolució i creixement del negoci.

No obstant això, l'estudi posa de manifest que aquest tipus d'organitzacions no aprofiten el potencial de la comunicació per afavorir el seu negoci, imatge i reputació: malgrat que el 81% dels directius considera que es tracta d'una eina que ajuda a transmetre els valors de l'empresa familiar, el 76% no disposa d'un protocol específic per gestionar la comunicació amb els mitjans ni amb altres grups d'interès.

Amb tot, en el 60% dels casos la incorporació de familiars al negoci està establerta mitjançant un protocol formalitzat.

Avui et destaquem
El més llegit