• Empresa
  • Els treballadors destinen més de 200 hores i uns 5.000 euros a l'any per anar a la feina

Els treballadors destinen més de 200 hores i uns 5.000 euros a l'any per anar a la feina

El sindicat analitza l'impacte de la mobilitat laboral i denuncia que és una "càrrega invisible" per als empleats

 La UGT ha analitzat els costos en temps i diners dels desplaçaments per anar a treballar | ACN
 La UGT ha analitzat els costos en temps i diners dels desplaçaments per anar a treballar | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
16 de Setembre de 2025 - 01:51

Els treballadors destinen més de 200 hores i uns 5.000 euros a l'any de mitjana per anar a la feina. Així ho ha calculat la UGT, que ha analitzat els costos en temps i diners dels desplaçaments per anar a treballar coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat. El sindicat denuncia que es tracta d'una "càrrega invisible" per als empleats, que suposa que en alguns casos la jornada laboral s'allargui en més de 12 hores setmanals. "No podem continuar pagant amb la nostra salut, el nostre temps i la nostra butxaca", ha afirmat el secretari de mobilitat del sindicat, Jordi Muñoz, en la roda de premsa. La UGT també ha assegurat que l'ús del vehicle privat ha augmentat perquè la gent "ja no es refia" de Rodalies.

 

Muñoz (secretari de mobilitat del sindicat): "No podem continuar pagant amb la nostra salut, el nostre temps i la nostra butxaca"

L'estudi presentat aquest dimarts s'ha elaborat a partir de l'anàlisi de les dades de l'Enquesta de Mobilitat en dia Feiner corresponents al 2023, les darreres disponibles, segons han explicat els autors de l'estudi. Les xifres posen el focus sobretot en la demarcació de Barcelona i els autors també han admès que hi pot haver variabilitat en funció del lloc de residència. "Hi ha un extrem molt gran entre qui ha de desplaçar-se en vehicle privat distàncies molt llargues des del Berguedà, que li surten 12 o 13 hores de desplaçament a la setmana, i qui té la sort que camina dins el mateix municipi", ha comparat el tècnic de mobilitat del sindicat, José Rodríguez.  

Els costos directes i indirectes s'enfilen fins als 20.000 milions

El document indica que els costos directes -combustible o abonaments del transport públic- i indirectes -contaminació, accidents o inversió en infraestructures, per exemple- que paguen el conjunt de treballadors catalans cada any s'enfilen fins als 20.000 milions d'euros. Ara bé, el repartiment és "desigual" perquè, novament, no és el mateix qui treballa al costat de casa i va caminant, que calculen que té un cost setmanal de 20 euros, mentre que pel que viu lluny i amb mala connexió de transport públic es pot arribar a enfilar fins als 300 euros.

 

Pel que fa al temps, la UGT diu que de mitjana els empleats destinen 4,35 hores setmanals per anar i tornar de la feina, que en alguns casos poden augmentar fins a les 10 hores. "La jornada laboral no comença en fitxar, sinó a l'hora de sortir de cada per anar a treballar", ha denunciat Muñoz.

L'estudi menciona que la mobilitat laboral és la "principal causa individual" d'accidents mortals i greus a Catalunya

A més, l'estudi menciona que la mobilitat laboral és la "principal causa individual" d'accidents mortals i greus a Catalunya, ja que un terç dels accidents laborals greus i de les morts a la feina són accidents viaris.

Millorar la fiabilitat de Rodalies

El sindicat ha assegurat que la mobilitat laboral serà una qüestió "central" en la seva estratègia i ha reclamat "voluntat política i compromís ferm" per part de les empreses i l'administració per minimitzar els costos. Entre les mesures proposades, la UGT demana millorar la "fiabilitat" de Rodalies. "El servei ha empitjorat i el que està fent és col·lapsar més les autopistes amb el cotxe privat", ha afirmat Muñoz.

El document remarca que no tothom pot invertir en un cotxe, alhora que tampoc sempre es pot trobar un tren o un autobús que arribi des del propi municipi al centre de treball

En aquest punt, el document remarca que no tothom pot invertir en un cotxe, alhora que tampoc sempre es pot trobar un tren o un autobús que arribi des del propi municipi al centre de treball. És per aquest motiu que consideren "imprescindible" millorar la capacitat dels serveis ferroviaris entre grans nuclis de mobilitat laboral, sobretot entre aquells que no passen per Barcelona, i el transport públic de distàncies mitjanes (entre 2 i 10 quilòmetres).

Entre les propostes, la UGT també diu que la reducció de la jornada laboral fins a les 27,5 hores facilitaria la compactació de les hores de feina, alhora que reduiria el nombre de desplaçaments per motius laborals. També aposta per "reorganitzar" la jornada laboral, ampliar el teletreball, facilitar la transició cap al vehicle elèctric i fer de la T-Mobilitat una "eina de la mobilitat del país".