"Una Barcelona sense turisme, a què ens dedicarem?"

El copresident de Grupo Barceló lamenta una manca d'informació en el debat sobre el model turístic

Catalunya lidera el turisme a Espanya de la mà de Barcelona, un autèntic pol d'atracció que també genera debat al voltant del seu model d'atracció de visitants. Simón Pedro Barceló, copresident de Grupo Barceló, una de les empreses líders del sector a Espanya, lamentava en una jornada organitzada per Esade Alumni que "no generem el debat amb la informació suficient per poder-lo analitzar". Barceló es mostra crític amb els nous models sorgits de l'economia col·laborativa, i reclama "no només comptar visitants, sinó també ingressos, treballadors o recaptació d'IVA. Quan haguem comptat tot això decidim quin model volem". Barceló recorda que "les zones que no tenen turisme el volen atreure", i es pregunta si "volem una Barcelona amb o sense turisme? I amb quin model? Si la volem sense turisme, a què ens dedicarem?".

I tot plegat tenint en compte que precisament el turisme és un dels sectors lidera la recuperació econòmica, en una situació que el dirigent hoteler veu amb optimisme. "Les coses van millor i fa pinta que seguiran millorant", diu un Barceló que reconeix que "des del sector turístic és molt més fàcil ser optimista". I ho fonamenta en el fet que pel sector "el pitjor any va ser el 2009, i la sensació de distància respecte els pitjors anys de la crisi ja ha passat". A més a més, Simón Barceló celebra que "el consumidor espanyol està recuperant el desig de gastar".

El turisme lidera la recuperació
"El turisme ha estat locomotora de recuperació a Espanya, ha liderat la creació d'ocupació", insisteix amb vehemència el copresident d'una companyia familiar amb 80 anys d'història que ha tancat el 2014 amb uns 2.000 milions d'euros de facturació (uns 1.100 en el negoci d'agència de viatges, i uns 900 milions en el negoci hoteler), i doblant els beneficis fins als 50 milions d'euros.

Unes xifres que reflecteixen la bona salut del sector turístic, que ha crescut el doble que el conjunt de l'economia espanyola aquest darrer any, assolint un 3% d'increment i més del 10% del PIB. Barceló també posa èmfasi en la creació d'ocupació que genera el turisme: "quan incorporem nous serveis o millorem la categoria dels hotels, tot va lligat a crear més ocupació, per tant seguim generant feina i fem una aportació fonamental a l'ingrés de divises a Espanya", assegura.

A més a més, la internacionalització del grup, alimentada des de fa dècades, també ha estat clau per al satisfactori exercici de 2014. Grupo Barceló té 140 hotels a set països, i el seu copresident assenyala que l'objectiu ja no és tant vendre a l'exterior, com "participar del negoci turístic que es genera fora de les nostres fronteres".

Espanya rep el 6% de la quota turística internacional
Actualment el turisme genera uns 1.000 milions de viatges internacionals, 60 milions dels quals es reben a Espanya. "Totes les projeccions apunten que el sector seguirà creixent i l'any 2030 podríem estar vora els 1.500 de viatges internacionals", augura Barceló. Si Espanya manté la quota actual, significaria arribar als 90 milions de viatges internacionals, un augment de 30 milions de visitants vinguts majoritàriament de l'Àsia i el Pacífic.

"Aquests 30 milions addicionals no cabran als destins tradicionals", avisa Simón Pedro Barceló; que apunta l'objectiu d'aquests turistes més enllà de les nostres platges, cap a l'enriquiment cultural, la visita de les ciutats o la gastronomia. En aquest sentit, Barceló adverteix que exceptuant Barcelona, "tenim un problema a Espanya en la manca de negoci turístic urbà". Tot i així, destaca que els fonaments hi són, i "si juguem de forma intel·ligent les nostres opcions consolidarem el sol i platja i creixerem molt en la resta d'activitats turístiques".

La debilitat de l'euro juga a favor del sector turístic
A l'hora de repassar les perspectives pel 2015, Simón Pedro Barceló entreveu més punts favorables que negatius. En el cantó bo de la balança, apunta el fet que amb la millora econòmica "tindrem més demanda europea i espanyola, i també les empreses dedicaran més recursos a viatges, reunions i convencions". Sens dubte, la caiguda del preu del petroli també repercutirà en la millora dels costos de transport. Però Barceló sobretot destaca el fet que "l'euro s'ha debilitat i això fa que per un mercat amb tant de pes com el Regne Unit sigui més barat venir a Espanya". Una situació que combinada amb l'encariment dels "destins dolaritzats", pot fer encara més atractiva l'oferta turística espanyola.

Per contra, com a punts desfavorables, Barceló assenyala la situació econòmica a Rússia, que està provocant "una caiguda molt important de la seva activitat turística. Molts russos no podran viatjar tant, i la seva moneda valdrà molt menys".

Avui et destaquem
El més llegit