Una dècada de Primark a Espanya

La cadena irlandesa de moda es consolida com la marca capdavantera en clients i peces venudes a l'Estat, inclús davant de Zara i H&M

La cadena irlandesa de moda Primark ha complert aquest mes el seu desè aniversari a Espanya, país que s'ha consolidat com el seu segon major mercat del món, per darrere del Regne Unit. La marca ha arrabassat a Zara, que té deu vegades més botigues, la primera posició per nombre de clients.

La companyia de roba econòmica també lidera el rànquing per nombre de vendes de peces venudes, amb una quota de mercat del 8,4 %, o el que és el mateix, més de vuit de cada cent peces que es compren a Espanya s'adquireixen en un establiment de Primark, segons dades de la consultora Kantar Worldpanel.

Deu anys obrint botigues
La firma va obrir la seva primera botiga a Espanya al maig de 2006, poc abans de l'esclat de la crisi, i ràpidament es va fer un lloc entre els usuaris, recolzada en els seus baixos preus als quals, amb el temps, ha anat afegint "moda" i unes botigues amb una imatge més cuidada i sofisticada.

A l'actualitat, la firma compta amb 41 establiments a l'Estat espanyol, entre els quals destaca el que va obrir l'any passat a la Gran Via de Madrid, màxim exponent de la seva aposta pel país.

Amb 12.400 metres quadrats dedicats a la venda, cinc plantes, 573 empleats, 131 caixes o 91 emprovadors, el Primark de Gran Via se situa com la superfície comercial monomarca més gran d'Espanya, només superada en grandària pels grans magatzems d'El Corte Inglés.

Passats aquests deu anys, la companyia s'ha marcat com a objectiu duplicar la seva grandària a Espanya, on continua veient molt potencial de creixement, i ho farà mitjançant l'obertura de noves tendes i l'ampliació de les ja existents, segons el seu conseller delegat, Paul Marchant.

Mentre les seves primeres botigues rondaven els 3.500 metres quadrats, els nous locals compten amb una superfície mitjana de 5.300 metres, segons dades de Primark.

Amb 41 establiments i 7.300 treballadors, Espanya se situa com el seu segon major mercat, tan sols superat pel Regne Unit (164) i per davant del seu país d'origen, Irlanda (36), on opera sota la marca Penneys.

Més clients que ningú
Segons dades de Kantar Worldpanel, Primark s'ha convertit en la cadena de moda número u a Espanya per nombre de compradors, amb més de 8,9 milions de clients en 2015, seguida de prop de Zara (Inditex), amb 8,2 milions de compradors encara que amb 449 tendes al territori nacional.

El tercer i quart lloc l'ocupen la sueca H&M i a l'alemanya C&A, amb 6,5 i 4,8 milions de clients, respectivament. El "top 5" el completa Stradivarius, també d'Inditex i en la qual l'any passat van comprar 4,7 milions de compradors.

En 2015, els espanyols van gastar una mitjana de 437 euros en roba, 146 euros menys del que es gastaven fa quinze anys pel mateix nombre de peces (34), la qual cosa implica que el preu pagat s'ha reduït una mitjana de 5 euros per article des de 2001, segons Kantar.

La baixada comporta també que el comerç de roba (interior i exterior) facturi el 10% menys que el 2001 i el 31% menys que en 2005, any en el qual es van assolir xifres rècord, perdent així 6.000 milions d'euros.

A tot el món, Primark, pertanyent al conglomerat Associated British Foods, suma 287 borigues en nou països d'Europa i a Estats Units en les quals dóna feina a més de 62.000 persones i factura uns 6.000 milions d'euros.
Avui et destaquem
El més llegit