Dos argentins ho deixen tot per mudar-se a Mallorca i fundar un estudi de disseny de làmpades i mobiliari. Aquest és el resum de la història darrere de Contain. Dos joves que creuen l'oceà per instal·lar-se en una illa i dissenyar làmpades produïdes amb tècniques artesanals pot semblar una idea esbojarrada, però que de moment té èxit: ja il·luminen hotels a Portugal, Alemanya i Espanya i exporten el 80% de la producció.
Juan Peralta és el 50% de Contain, un estudi de disseny i il·luminació amb seu a Mallorca que ha llançat una línia de làmpades amb materials tradicionals i acabat innovador. La seva parella i company de negocis, Mauricio Obarrio, estudià disseny de producte a la Universitat de Buenos Aires i va començar la seva carrera treballant per al seu pare, que dirigeix una empresa d'il·luminació especialitzada en sales de cinema.
Peralta va estudiar publicitat a la mateixa universitat i va treballar per a agències com Ogilvy. Després de conéixer-se a la capital argentina es van mudar a Mallorca el 2016. Però com una parella creua l'Atlàntic i fa cap a una illa enmig del Mediterrani? El germà del publicista hi estiuejava de feia anys i es va "acabar enamorant de l'illa". Van vendre la casa, el cotxe i van deixar la feina per mudar-se a Palma.
La idea d'aixecar un estudi de disseny especialitzat en il·luminació i mobiliari la tenien clar des del principi. "El que ens feia por és que no coneixíem el mercat d'aquí, no pels clients sinó sobretot pels proveïdors", explica l'emprenedor. Aconseguir les parts i els materials, productors, qui fa vidre, pedra, etc., tota aquesta feina de prospecció i investigació va comportar gairebé dos anys. La primera col·lecció va veure la llum a final de l'any 2017 amb productes típics de l'illa com terrazzo i vidre bufat, tot reinterpretat, "amb una nova vida".
Peralta: "No volem que les nostres llums es tirin al cap de poc temps; han de durar molt. Això és, per a nosaltres, disseny amb consciència"
Aproximadament una cinquantena de productes d'il·luminació i mobiliari conformen el catàleg de Contain: làmpades de sostre, de peu, aplics, de sobretaula i fins i tot taules, tot fabricat a Mallorca amb materials locals per part de petits artesans i proveïdors com Huguet. Tot mesclat i enllestit amb tecnologia d'impressió 3D per adaptar i completar "boles de vidre bufat de Gordiola com es feia fa 200 anys". Aquesta tècnica innovadora els permet donar un acabat actual i afegir innovació a la tradició més ancestral per fer productes que durin molt: "No volem que les nostres llums es tirin al cap de poc temps; han de durar molt. Això és, per a nosaltres, disseny amb consciència".
En un principi, l'estudi es va dirigir al consumidor final, però finalment l'estratègia de negoci ha virat cap al contract: "La primera comanda va ser per a l'hotel Riu Plaza España de Madrid amb més de 400 habitacions". També il·luminen altres hotels de gran embergadura a Portugal i Alemanya per a NH o l'estudi d'arquitectura Reimann.
"L'aposta funciona, a poc a poc, però estem contents", diu Peralta. L'any passat van tancar l'exercici amb 260.000 euros de facturació. El 80% d'aquest volum de negoci correspon al mercat exterior, sobretot França, Alemanya i Anglaterra. La resta és sobretot Madrid i més recentment Barcelona, on just han contractat un comercial. Una dada curiosa: reben el 70% de les comandes per Instagram.
Emprendre en una illa, amb el problema afegit de la insularitat, per a aquests empresaris sembla que no ha estat un escull gaire complicat. "Ens va ajudar molt la Cambra de Comerç de les Illes Balears que ens va donar molt de suport des del principi, ens van proporcionar contactes i també vam participar al Made In Mallorca", recorda Peralta. Made In Mallorca és una iniciativa nascuda gràcies a l'empresari Biel Huguet en associació amb altres empresaris del sector dels materials de la construcció que van voler anar a una fira a Londres. L'experiència va ser tan bona que es va anar repetint i incorporant participants de totes les mides, inclosos Contain. Made in Mallorca Palma ha acollit una mostra de productes relacionats amb el disseny, l’artesania i la indústria a l’espai de s’Aljub del Museu d’Es Baluard de l’11 al 13 de juny.
L'empresari explica que "a Barcelona o Madrid és molt difícil fer-te conéixer, en canvi a Mallorca si tens un bon producte, el boca-orella funciona molt bé"
Un altre factor molt important que ha jugat a favor d'aquests emprenedors és la mida de l'illa: "A Barcelona o Madrid és molt difícil fer-te conéixer, en canvi a Mallorca si tens un bon producte, el boca-orella funciona molt bé" i amb aquest mètode han arribat a posar-se en contacte amb estrangers afincats a l'illa o, fins i tot, els directius de les grans cadenes hoteleres de l'illa, obrint les portes a grans contractes.
"A més, explicar la nostra història des d'aquí ajuda molt, si bé els enviaments són complicats, crec que és més el que afavoreix que el que complica", afirma.
La pandèmia per coronavirus ha afectat Contain perquè durant quinze dies no van poder produir o treballar, però els ha servit "per fer endreça i posar a lloc moltes idees". Recentment Contain s'ha traslladat des del centre de Palma a un local i taller al barri del Terreno: "A futur la nostra idea mai va ser tenir una botiga, sinó que ens agradaria restaurar una antiga vaqueria o casa al camp i poder produir des del mig de l'illa". Així mateix, tampoc volen créixer molt, volen mantenir la mida de l'empresa i limitar la seva producció per "mantenir l'equilibri".