Cosicosa, educar de l'acadèmia al carrer

La startup trasllada les investigacions acadèmiques sobre tecnologia i educació a les aules amb una perspectiva ètica i crítica

Les quatre fundadores de Cosicosa provenen del mòn de l'acadèmia i volen importar aquest coneixement al seu negoci Les quatre fundadores de Cosicosa provenen del mòn de l'acadèmia i volen importar aquest coneixement al seu negoci

Sovint quan parlem de l'acadèmia ens ve a la ment un espai elitista plagat de "cervellets" que juguen amb provetes i llibres de Sartre i Arendt. Una imatge que ens porta a creure que estan en una espècie d'Olimp del coneixement que poc té a veure amb les nostres vides. Per sort per a tothom, les fundadores de Cosicosa, incubada a Barcelona Activa no han comprat aquest discurs. Laura Malinverni, Cristina ValeroMarie MoniqueSchaper i Isabel Garcia es van conèixer en l'entorn del Màster de la Universitat Pompeu Fabra sobre Ciències Cognitives i Medi Interactiu. Amb experiències que es movien des de l'estudi de Belles Arts fins a les Telecomunicacions les quatre emprenedores van veure la necessitat de constituir una startup que oferís un programa educatiu alternatiu, que permetés explorar la tecnologia no només des del seu vessant tècnic sinó des de l'ètic i social.

Valero: "Em trobava venent fum als pares. Em tocava dir-los que estava creant els líders tecnològics del futur, quan en realitat l'empresa em deia que els poses un PDF amb instruccions"

Cosicosa neix de la frustració de les quatre acadèmiques, en especial en el moment en què Cristina Valero i Isabel Garcia es graduen del màster de la UPF. Quan les dues entren amb il·lusió al món de la robòtica educativa veuen que la integració d'aquests dos àmbit normalment brilla per la seva absència. "La meva frustració va ser màxima!", recorda Valero i afegeix: "Em trobava venent fum als pares. Em tocava dir-los que estava creant els líders tecnològics del futur, que els ensenyava a explorar la seva creativitat quan en realitat l'empresa em deia que els poses un PDF amb instruccions i que les seguissin pas a pas". És un tema que, com bé recorda Valero, no es limita únicament a una empresa sinó que és sistèmic. Per Cosicosa, l'educació de les noves generacions sobre el món tecnològic ha d'anar més enllà de fer que un robot segueixi una línia recta i abordar el que és realment important.

Però què és el realment important? Les nostres quatre protagonistes ho tenen molt clar. "S'ha d'ensenyar a fer servir la tecnologia com una eina més. Igual que t'ensenyen a escriure, però la idea no és què escriguis sempre la mateixa frase, sinó que és un mitjà d'expressió" aclareix Valero. L'emprenedora ho exemplifica amb l'acció de pintar. Nosaltres podem saber pintar millor o pitjor, tenir un traçat més net o imprecís, però el més clau de tota aquesta acció no és en si la tècnica sinó haver après a expressar-nos a través d'ella. "Per nosaltres la tecnologia és el mateix, un mitjà d'expressió i s'ha de fomentar el pensament crític d'aquest mitjà d'expressió", sentencia Valero.

Més info: La 'digievolució' dels Furbis per aprendre a programar

Càpsules per redescobrir la tecnologia

Cosicosa pretén introduir els coneixements que han recopilat a través d'anys de recerca acadèmica en les seves propostes formatives. Per fer tal cosa, la startup es planteja oferir dos tipus de formacions. Per una banda, el que anomenen el paquet càpsula. En aquest paquet s'inclouen minitallers que funcionen a tall de tastet. Aquests espais formatius estan compostos per petites dinàmiques on els infants i els joves poden tenir un primer contacte amb aquesta manera de treballar. Es tracta d'un modus operandi que gira al voltant d'implicar als nens en la reflexió sobre les capacitats de la tecnologia.

Cristina Valero ho exemplifica amb un taller que recentment van finalitzar a Nou Barris: "Als nens els presentem futurs hipotètics i casos reals d'avenços tecnològics. A part d'aquesta narració ells han de dissenyar, construir i programar un robot que entra dins del tema que ells mateixos han escollit". La dinàmica, però, no acaba aquí: "A partir del que ells han creat construïm espais de reflexió on ells mateixos han de pesar: Què passaria si de veritat aquesta tecnologia existís? Seria ètic que fes servir les meves dades sense permís? Per exemple, si estic trist ho ha de saber un robot mascota? Què implica?", puntualitza Valero.

Valero: "L'objectiu final és fer aquest assessorament, però que el personal docent acabi tenint totes les eines necessàries per introduir aquestes tècniques educatives en el seu dia a dia" 

Per altra banda, la startup planteja un altre espai de formació aquest cop dirigit a professorat i alumnat. Aquest altre paquet es tracta d'un programa complet, similar a una guia didàctica per al professorat. Amb aquest altre producte Cosicosa es dirigeix cap a tota mena de centres formatius. "L'objectiu final és que nosaltres fem aquest assessorament, però que el personal docent acabi tenint totes les eines necessàries per introduir aquestes tècniques educatives en el seu dia a dia", remarca Valero.

Una 'Roomba' femenina? Contra la fal·làcia de la neutralitat 

És un error extremadament estès entre els adults la percepció de què la tecnologia és neutre, fet que transmetem als més joves i certament no hi ha res més allunyat de la realitat. La startup vol ajudar a finalitzar aquest cercle viciós i per això se serveixen de tots els estudis que han tingut com a objecte el biaix de gènere, de classe, de raça, d'expressió de gènere o sexualitat en la tecnologia. Gràcies a això, han vist que, per exemple, l'imaginari que tenen els nens dels robots és molt masculí. "Ens vam adonar en un estudi que els nens prefereixen els robots vinculats a la violència amb pistoles, bombes i làsers i les nenes tenen tendència a dissenyar robots amb teixits o posar-los cabells" recorda Valero. Vells rols en noves plataformes.

Valero: "Vam fer una activitat de reflexió en què els vam demanar que adjudiquessin un gènere a cada robot que els nomenàvem. Tots masculins menys la 'Roomba', que era femenina"

La tecnologia la fem les persones i per tant aquesta reflectirà les nostres mateixes mancances. No estem construint déus. Una altra anècdota que acompanya a Cristina Valero ajuda a tocar de peus a terra i desmitificar la neutralitat del sector: "Recordo un taller en què eren tots nens i vam fer una activitat de reflexió en què els vam demanar que adjudiquessin un gènere a cada robot que els nomenàvem. Tots masculins menys la Roomba, que era femenina". Sí, heu llegit bé. Posteriorment, van reflexionar sobre que els portava a afirmar això i a què es devia. "Els joves estan molt més oberts a replantejar-se les seves creences que no pas els adults, potser perquè fa menys que les tenen i encara estan en constant construcció", reflexiona Valero.

Revertir aquestes percepcions que formen part de la socialització primària de nens i nenes, i que sovint ens acompanyen tota la vida, és un dels objectius de Cosicosa, però no l'únic. L'empresa vol que els infants, a través del joc i la reflexió, tinguin una percepció menys romanititzada del què és la tecnologia i que la percebin com quelcom proper i explotable. La imatge del científic boig solitari i envoltat de cables que es passa el dia escrivint codi ha de quedar relegada al passat.

Mica en mica

El projecte de Cosicosa va començar el 2018, però no és fins aquest gener que les seves creadores hi han apostat per complet, en especial Cristina Valero, la qual ara es dedica únicament a la stratup. Valero va acabar un projecte amb la universitat i aleshores va decidir replantejar que feia, decidint-se finalment per Cosicosa.

"El nostre màxim objectiu és que les quatre ens puguem acabar dedicant a Cosicosa",assegura Valero. Per què això pugui passar primer han de submergir-se en un món que els és desconegut: els negocis. La startup ha recorregut a l'acompanyament i les possibilitats formatives que ofereix Barcelona Activa per poder tirar endavant el seu projecte. Cosicosa és un molt bon exemple que demostra com les sinergies entre diversos espais, en aquest cas l'acadèmia i l'empresa, no només són compatibles sinó que són fonamentals per reconfigurar la nostra aproximació en àmbits tan troncals com la tecnologia i l'educació.

Avui et destaquem
El més llegit