• Innovació
  • El 40% dels menors de dos anys utilitza tablets i smartphones

El 40% dels menors de dos anys utilitza tablets i smartphones

Els experts consideren que un ús responsable, educatiu i supervisat pot ser beneficiós pel desenvolupament del nen

Les 'tablets' s'obren al mercat infantil
Les 'tablets' s'obren al mercat infantil
EFE
28 de Maig de 2015
Act. 28 de Maig de 2015
El 40% dels nens menors de dos anys accedeix de manera regular a les tauletes o mòbils intel·ligents dels seus pares per jugar, pintar o veure dibuixos animats. Així es desprèn de l'informe FAROS (Observatori de Salut de la Infància i l'Adolescència) de l'Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues, que aquest matí s'ha presentat en roda de premsa.

Segons l'informe, l'ús de les noves tecnologies augmenta amb l'edat i arriba al 72% en el cas dels menors de 8 anys i al 90 % en el de nens d'entre 10 i 15 anys. Per això, els experts mantenen que una pràctica responsable, educativa, creativa i supervisada pot resultar beneficiosa per al desenvolupament del nen perquè el pot ajudar a formar-se en les competències que requereix el món actual.

L'Hospital Sant Joan de Déu és pioner en la introducció de les tecnologies de la informació en el sector de la salut i de l'atenció al pacient i amb aquest material pretén oferir pautes per a la correcta incorporació a les tecnologies de nens i adolescents.

El coordinador de l'obra, Genís Roca, expert en el sector digital i un dels 25 espanyols més influents a Internet, recorda que l'ús de les noves tecnologies no cal veure'l com un perill sinó com una bona oportunitat per aprendre bons hàbits en el maneig d'aparells digitals, que posteriorment li serviran en la seva vida. "No imagino els meus fills en cap feina que no impliqui un ús de les tecnologies", ha dit Roca, que ha destacat que "desitjo que els meus fills controlin i coneguin bé aquestes tecnologies perquè són claus en el seu futur; amb les tecnologies aprendran, estudiaran, treballaran, viatjaran i s'enamoraran, però també hi ha riscos que cal combatre".

La doctora en Pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) i col·laboradora de l'informe Mariona Grané ha subratllat que "un bon ús de les tecnologies, acompanyat dels pares, és bo per al desenvolupament dels nens".

"Podem usar les tecnologies d'una forma passiva -ha dit-, asseure els nens davant la televisió o aprofitar les tecnologies actuals, sobretot els dispositius mòbils i les tauletes, perquè puguin interactuar amb aquestes tecnologies mitjançant jocs i construint coses. Els nens poden aprendre i treballar molt interactuant amb aquestes tecnologies".

L'experta ha destacat alguns dels beneficis d'aquestes eines, per exemple, ha assegurat que els videojocs "ajuden a desenvolupar moltes habilitats que tenen de veure amb la presa de decisions, l'anàlisi de dades, l'observació o resoldre problemes".

Mariona Grané ha considerat que "si prohibim les tecnologies a casa o les obviem estem dient als nens que són dolentes, en canvi si les usem amb normalitat i fem un ús quotidià i amb sentit comú també ells sabran usar-les d'aquesta manera".

L'experta s'ha considerat favorable a què els pares acompanyin els nens en el procés d'elecció dels jocs quan són més grans, "per poder orientar-los i assessorar-los"