CA | ES

Femnøise, altaveu del talent femení

L'agència de representants es prepara per llençar una app que connectar i construeix sinergies entre les dones de la indústria de la música

Natalia San Juan, CEO i fundadora de Femnøise | Cedida Natalia San Juan, CEO i fundadora de Femnøise | Cedida

Si diem que la indústria de la música és un sector extremadament masculinitzat no estem donant precisament una exclusiva. Per desgràcia el "The new normal" que l'any passat resava el cartell del Primavera Sound no és una tònica que s'hagi expandit per tot l'escenari musical. Tot i això, cal reivindicar els avenços i els esforços de molts col·lectius per canviar la mentalitat i la perspectiva d'un sector que, sovint, silencia les veus de les dones. Aquest silenci era insuportable per a les fundadores de la startup amb seu a Barcelona Activa, Femnøise, una agència de representants que neix de l'activisme per assegurar el lloc que les dones artistes es mereixen.

Per què les dones no estem representades a l'escena musical? Perquè hi ha tan pocs referents? Aquestes són algunes de les preguntes que a les fundadores de Femnøise els rondaven pel cap i la determinació d'acabar amb aquest cercle viciós les va impulsar fa tres anys a treballar en la branca més activista de la música electrònica. "L'activisme ens aportava visibilitat, que si bé és important, no era una solució perquè les dones formessin part de l'escena musical", assegura Natàlia San Juan, CEO i fundadora de la companyia. És per això que es van llençar a crear un agència de representació, que ha crescut i ara explora noves vies per promocionar el talent femení a la indústria de la música.

Més info: Barcelona Activa premia una startup que crea música amb la mirada

Un objectiu, moltes estratègies

L'any 2019 va ser un gran any per Femnøise, ja que anaven creixent i aconseguint que les seves artistes actuessin a grans festivals. La visibilitat els va comportar que moltes dones volguessin ser representades per elles. "No podíem representar-les a totes i jo no em veia amb cor de dir 'tu sí i tu no'", reconeix San Juan. Això va empènyer a tot l'equip a reflexionar com podien seguir ajudant però sense ser representants. "Per la nostra experiència vam veure que on podíem incidir més era en la formació", recorda San Juan. És així com van decidir embarcar-se en un altre projecte, la creació d'una app.

La seva aplicació, que en poc sortirà al mercat, està dirigida a totes les professionals del món de la música: PDs, cantants, periodistes, tècniques de so...etc. L'app mapeja tota la comunitat de dones vinculades a la industrial musical posant-les en contacte. Cal remarcar el "tota", ja que l'equip de la companyia remarca especialment que elles treballen per tota mena de dones; cis, trans i no-binàries.

Qualsevol dona del sector pot registrar-se especificant les seves àrees d'especialitat i passarà a formar part de la comunitat Femnøise. Què ens ofereix aquesta comunitat? Per començar visibilitat, és una forma senzilla i ràpida de localitzar tota classe d'artistes i professionals que d'altra manera quedarien a l'ombra. Un cop, literalment, es posen en el mapa, aquestes professionals podem interactuar entre elles, crear xarxes d'aliances i empoderament.

"El nostre projecte activista ha passat a ser una startup per pal·liar la bretxa de gènere a través de solucions tecnològiques"

L'app promociona especialment la transmissió de coneixement. Totes les usuàries poden ser formadores i formar-se. L'app és gratuïta però quan actuïn com a formadores rebran diners de les usuàries que segueixin la seva formació i al viceversa.

"El nostre projecte activista ha passat a ser una startup per pal·liar la bretxa de gènere a través de solucions tecnològiques", resum San Juan. El cert és que aquest objectiu no el reserven exclusivament al seu sector. "Per treure l'app treballem amb un soci tecnològic a qui vam demanar que totes les programadores fossin dones per intentar ajudar a companyes d'un altre sector molt masculinitzat", recorda la CEO. La sororitat no es pot quedar només a la nostra bombolla si no ha d'impactar amb altres per, a través de la interseccionalitat d'àrees i vivències, crear cada dia una xarxa de suport més forta i Femnøise n'és un exemple.

Artista de Femnøise | Cedida

Artista de Femnøise | Cedida

 

Podria semblar que treure una aplicació mòbil mentre es gestiona una agència de representació són més que suficients projectes per a manejar, oi? Aquesta companyia però no acaba d'opinar el mateix i ja planeja altres projectes futurs com el d'acabar creant un segell discogràfic propi. Això sí, per ara no tenen pressa.

"Els festivals i els concerts s'hauran de replantejar i hauran d'apostar pel talent local, que és el que portem nosaltres"

Ara és el moment del talent local 

En el cas d'una empresa com Femnøise, que es mou exclusivament en el sector de la cultura, és impossible no plantejar-se com els estarà afectant la pandèmia de la Covid-19. Ens podria envair fàcilment el pessimisme davant d'un panorama on festivals, sales de concerts i discoteques han abaixat la persiana a causa del confinament, però aquest no és el cas d'aquesta companyia. San Juan reconeix que el confinament ha aturat una part important de la seva feina, però per contra s'han centrat en el desenvolupament de l'app i en el futur post-confinament que es plantegen com una oportunitat. 

"Els festivals i els concerts s'hauran de replantejar i hauran d'apostar pel talent local, que és el que portem nosaltres", assegura San Juan. Per elles aquest moment pot ser una gran oportunitat per donar visibilitat a les seves artistes i perquè tots ens retrobem amb el gran talent musical local que sovint queda oblidem al deixar-nos enlluernar pels artistes internacionals.

Les components de Femnøise venen d'obrir-se pas en un món molt masculinitzat, amb aquest bagatge ja estan avesades a les situacions difícils per la qual cosa no pensen deixar escapar cap oportunitat per reclamar el lloc legítim de les dones artistes i aquesta pandèmia no és una excepció. "Ens diem Femnøise perquè nosaltres el que volem és fer soroll", remarca mig rient San Juan. Les integrants de l'empresa estan tossudament decidides a no deixar de fer soroll en cap circumstància.

Més informació
Els festivals de música al País Valencià: èxit o saturació?
Música personalitzada amb un ‘selfie’
Avui et destaquem
El més llegit