Llarga vida a la ràdio?

El consolidat mitjà de comunicació aposta per apps punteres amb base Big Data per afrontar el futur tecnològic

En aquesta era digital, l'audiència global de la ràdio supera la de la televisió i la del telèfon mòbil, i el 94% dels adults del món encara l'escolten setmanalment. Són dades de l'any 2016 de la companyia Nielsen que donen fe de la bona salut amb què arriba aquest mitjà al Dia Mundial de la Ràdio 2017.

Després de dècades de dificultats per l'emergència de la televisió, la ràdio va trobant de mica en mica el seu lloc en el món digital. Però queda molt per fer. Projectes com Radio Garden, una plataforma que permet escoltar emissores de tot el món, són un exemple de la ràdio que s'adapta als nous temps. Impulsat per l'Institut de la Imatge i el So dels Països Baixos i elaborat per Studio Puckey i Moniker, Radio Garden s'endinsa en el terreny virtual sense perdre de vista els orígens de la ràdio. Escoltar música àrab des d'un ranxo texà o debats sobre actualitat colombiana des de les Terres de l'Ebre és possible amb aquest portal web que reuneix milers de senyals de ràdio de tot el món en un interessant mapa interactiu. El projecte ofereix més senyals dels Estats Units i d'Europa, que no pas d'Àfrica i Àsia; però tot i així, suposa un gran èxit per l'apropament de les cultures.

Els responsables del projecte consideren que la ràdio connecta les persones i els indrets més allunyats, tot apropant les seves veus. "Des dels seus inicis, els senyals de ràdio han travessat les fronteres. Comunicadors i oients han imaginat el contacte amb cultures distants i la reconnexió amb la gent de casa a milers de kilòmetres de distància", afirmen des de Radio Garden.



La plataforma compta amb quatre seccions: Live, History, Jingles i Stories. Amb la primera, és possible sintonitzar en directe qualsevol ràdio; a la secció History es poden escoltar fragments de la història de la ràdio que mostren els esforços de la humanitat per comunicar-se entre països al llarg del temps; a Jingles, Radio Garden ofereix un tomb per diverses emissores a través de petits talls que permeten comparar-ne l'estil. Finalment, la secció Stories recull testimonis en anglès d'oients de tot el món en què expliquen la seva vinculació amb la ràdio.

La ràdio en l'era del Big Data
Segons la UIT, l'organisme de les Nacions Unides per les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), més de la meitat de la població mundial, 3.900 milions de persones, encara no tenen accés a Internet. Aquesta situació fa de la ràdio un mitjà essencial per les zones en vies de desenvolupament. Potser per això es comptabilitzen fins a 800 milions d'emissores de ràdio només en països del Tercer món. Ho diu l'ONG canadenca Farm Radio Internacional, que treballa a 38 països africans i assegura que el 73% dels seus camperols tenen almenys un aparell de ràdio.

Més enllà d'aquesta audiència però, la ràdio ha de seguir treballant per la seva modernització. Aquest 2017, Noruega declararà l'apagada de la ràdio analògica; i des del 2015 fins al 2019 ho farà també el Regne Unit. En aquest context, les noves tecnologies i el Big Data tindran un paper fonamental en la supervivència de la ràdio. El fabricant de xips NXP ja ha inventat un dispositiu capaç de reproduir ràdios digitals i analògiques als cotxes.

Tanmateix, Spotify o SoundCloud ja utilitzen el Big Data per recomanar música o detectar tendències. Cada cop més ràdios tenen aplicacions mòbils, emissions per Internet i una presència activa en les xarxes socials. És el camí a seguir. Com diu la professora de la Universitat de Florida Lady Dhyana Ziegler, "la capacitat d'utilitzar els recursos digitals per generar Big Data en temps real permetrà a la ràdio mantenir-se competitiva i rellevant en aquest nou entorn". El futur de la ràdio és digital.
Avui et destaquem
El més llegit