• Innovació
  • Objectiu “Champions”: Màlaga a la lliga mundial de la tecnologia (amb el permís de Barcelona)

Objectiu “Champions”: Màlaga a la lliga mundial de la tecnologia (amb el permís de Barcelona)

El DES 2024 reuneix a més de 17.000 assistents a la Costa del Sol, amb un impacte de 34 milions d'euros i diversos ponents de renom

Màlaga, el nou Silicon Valley espanyol? | iStock
Màlaga, el nou Silicon Valley espanyol? | iStock
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Màlaga
11 de Juny de 2024
Act. 11 de Juny de 2024

Tret de sortida al Digital Enterprise Show (DES), un esdeveniment que, durant tres dies, fa de Màlaga l'epicentre del sector tecnològic per excel·lència d'arreu del món. En una lluita "de tu a tu" amb Barcelona, mentre la ciutat comtal supera de llarg els 500 milions d'euros d'impacte econòmic gràcies al Mobile World Congress de febrer d’enguany, el DES 2024 espera rebre 17.000 assistents i deixar un impacte de 34 milions d'euros a la capital de la Costa del Sol. L'objectiu? Que les empreses espanyoles, i de retruc moltes de catalanes, siguin més competitives gràcies a la tecnologia. I atenció a totes les accions per fer l’esdeveniment més atractiu i, al mateix temps, retenir-lo durant més anys a la ciutat andalusa: fa dos anys van convidar a l'expresident dels Estats Units, Barack Obama, en una ponència estrella i enguany no es queden curts, des de Zondwa Mandela, nét de Nelson Mandela i president de Mandela Legacy Foundation, fins als millors experts en intel·ligència artificial de tot el món. Amb una finalitat: fer del DES 2024, la “millor edició de la història”.

 

El DES 2024: 17.000 assistents a Màlaga, 34 milions d'impacte econòmic i un lema clar 'Feel the exponential intelligence'

Com la majoria de congressos relacionats amb la tecnologia, el lema del DES 2024 no és precisament original: Feel the exponential intelligence, amb la intel·ligència artificial generativa com a eix i amb la presència de 550 experts, entre els quals destaquen figures mediàtiques com ara Neil Patel, cofundador de NP Digital; Sara García Alonso, científica i astronauta de l'Agència Espacial Europea; o Mark Minevich, digital AI innovation strategist. Després de vuit edicions -les cinc primeres a Madrid i les tres darreres a Màlaga- enguany es poden conèixer a fons des de casos d'èxit, estratègies, formacions, com aconseguir més finançament i petites revolucions en forma d'empreses emergents exitoses. Sectors a abordar? No se n'escapa cap. Des de la banca (dels més nombrosos al congrés), la indústria manufacturera, la salut, la mobilitat, el retail, el turisme i l'hospitalitat. I, per primera vegada, la importància de l'entreteniment i l’esport. I la cirereta del pastís, des de l'organització tenen a França com a país convidat, que durant tres dies abordarà com afronta la preparació dels Jocs Olímpics amb la utilització de la tecnologia.

 

"Es tracta d'un esdeveniment B2B (de negocis per negocis) de multiespecialistes, no generalistes", apunta la directora gerent de l'esdeveniment, Sandra Infante. A més, molts dels visitants també aprofiten la trobada per gaudir d’uns dies a la ciutat, tot i les pluges dels últims dies i algun retard dels avions que ha portat més d'un maldecap als ponents i diversos periodistes per arribar a l’acte. De fet, el sector hoteler està a prop d'assolir el 85% d'ocupació durant aquestes dates. Com a curiositat, el preu de les entrades és elevat, ja que les entrades VIP costen de 300 euros per dia fins a més de 500 euros durant els tres dies. I una promesa durant la sessió inaugural del DES 2024 per part d’Alezeya Sánchez, la directora del congrés: "hi haurà una explosió de coneixements i estratègies tecnològiques sense parar durant tres dies”.

Millán Berzosa, advisor for digital business startegy, i ex-meta i ex-Google, ha detallat durant una de les ponències més mediàtiques d'inauguració del DES, les tendències clau que configuren el món i com navegar pel complex panorama que hi ha al davant. I la gran qüestio, com obtenir una comprensió estratègica dels reptes i oportunitats que definiran el lideratge el 2025? En primer lloc, per a Berzosa, és molt important retenir el millor talent de les organitzacions i que continuïn a les empreses. Cal fer estratègies atractives i ambicioses per retenir-los, que els clients estiguin al centre de tot i que la diversitat sigui el puntal de les empreses, des de la cultura, el background i les identitats. I viure i treballar, sobretot, en una incertesa mundial permanentment.

Berzosa (ex-meta i ex Google): "Cal viure i treballar, sobretot, en una incertesa mundial permanentment"

I un afegit de l’expert: quines són les tecnologies a tenir en compte a cada segon? Quantum, la intel·ligència artificial “després del hype”, VR, AR I XR, IoT en tots els àmbits i les fintech com a nova era (creixen tres vegades més anualment que els bancs tradicionals). I, sense oblidar tampoc, la capacitat de l’e-commerce que no para d’escalar.  

Els ingredients de Màlaga per entrar a la Lliga de Campions

'Feel the exponential intelligence', el lema del DES 2024 | EP
'Feel the exponential intelligence', el lema del DES 2024 | EP

És Màlaga el Silicon Valley espanyol? Segons els últims estudis i enquestes, Màlaga és la ciutat més adequada per crear nous negocis a Espanya, per darrere de Madrid i Barcelona. Tot i això, si es té en compte que es tracta de la sisena ciutat més poblada d'Espanya, es pot assumir que "alguna cosa interessant" s'està gestant a Màlaga. De fet, fa pocs anys Google va escollir la ciutat andalusa pel seu nou centre de ciberseguretat amb una inversió de més de 650 milions de dòlars. Encara més, més enllà de l'aposta pel hub tecnològic, recentment també ha entrat al món dels semiconductors. IMEC ha escollit la capital de la Costa del Sol pel seu nou centre I+D de microxips.

El Màlaga TechPark aporta el 19% del PIB de Màlaga i el 20% dels llocs de treball de la ciutat

El 1992, en ple "boom" dels Jocs Olímpics de Barcelona, van inaugurar el Parc Tecnològic d'Andalusia, conegut com a Màlaga TechPark. Actualment, acull a més de 600 empreses i més de 22.000 treballadors. La Universitat de Màlaga també col·labora estretament amb el parc tecnològic. I, com a curiositat, Màlaga TechPark aporta el 19% del PIB de la ciutat malaguenya ci compta amb el 20% dels llocs de treball de la ciutat.

Si a Barcelona hi ha molts casos d'èxit en empreses emergents, a Màlaga hi ha el cas de Bernardo Quintero, fundador de VirusTotal, la startup que passaria a formar part de Google. El de Joaquín Cuenca, creador d'una altra empresa que va acabar en mans dels de Palo Alto (Panoramio) i CEO de Freepik, tota una scaleup controlada pels suecs d'EQT. O fins i tot el de Manuel Heredia, artífex de l'enciclopèdica BeSoccer (resultats de futbol).

El Màlaga TechPark acull a més de 600 empreses i més de 22.000 treballadors | Cedida
El Màlaga TechPark acull a més de 600 empreses i més de 22.000 treballadors | Cedida

Les multinacionals també hi ajuden: Oracle, Vodafone, el mateix Google (esmentat anteriorment) o Hitachi disposen d'oficines o filials a la ciutat; la Universitat de Màlaga presumeix des de fa dècades de la transferència de coneixement al sector privat i del seu paper com a incubadora; i fins i tot els grans esdeveniments comencen a ser freqüents a la zona: a l'abril se'n celebren dos (Fintech Forward Summit, AI Tech Summit) i al juny un altre parell (el DES d'enguany i Startup Olé Marbella).

Les rondes d'inversió, a anys llum de la capital catalana

Aquest resum de bones notícies pot ser "tendenciós". Com a hub (i sense comptar les empreses internacionals), Màlaga gairebé no ha captat més de 40,2 milions d'euros en rondes d'inversió des del 2018, segons l'Observatori de Bankinter. És una xifra molt inferior als 205,7 obtinguts per startups sevillanes en el mateix període i queda a anys llum de les xifres de Barcelona o Madrid. Malauradament, l'efecte "fuga" també està en auge a la Costa del Sol. Si una companyia demostra ser altament escalable, romandre als orígens no sempre és la sortida escollida pels fundadors.